Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 6, 07.04.2021

Öz

Kaynakça

  • 1. Burkhardt MA, Nathaniel AK. Çağdaş hemşirelikte etik. İstanbul Tıp Kitabevi,2013:83-97.
  • 2. Fry S. ICN Internetional Council of Nurses Hemşirelik uygulamalarında etik. Bağ B (eds). Erzurum,Bakanlar Matbaacılık 1-10.
  • 3. Parvan K, Zamanzadeh V, Hosseini FA. Assessment of professional values among Iranian nursing students graduating in universities with different norms of educational services. Thrita Journal of Medical Sciences 2012;1(2):37-43.
  • 4. Tosun H. Sağlık Uygulamalarında Etik ve Değerler. In: Ay FA (eds). Sağlık Uygulamarında Temel Kavramlar ve Beceriler Kitabı. İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri, 2015.
  • 5. Verpeet Ellen, Meulenbergs T, Gastmans C. Professional values and norms for nurses in Belgium. Nursing Ethics 2003;10(6):654-665.
  • 6. Lopez, FRJ, Nieto JGL, Seco GV, Preciado J. Values in nursing students and professionals: An exploratory comparative study. Nursing Ethics 2016;23(1):79-91.
  • 7. Kaya H, Işık B, Şenyuva E, Kaya N. Hemşirelik öğrencilerinin bireysel ve profesyonel değerleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2012;15(1): 18–26.
  • 8. Shih, FJ, Lin YS, Smith MC, Liou YM, Chiang HH, Lee SH, Gau ML. Perspectives on professional values among nurses in Taiwan. J Clin Nurs 2009;18(10):1480-1489.
  • 9. Bang KS, Kang JH, Jun MH, Kim HS, Son HM, Yu SJ, Kiwon MK, Kim JS. Professional values in korean undergraduate nursing students. Nurse Educ Today 2011; 31(1):72–75.
  • 10. Schank MJ, Weis D. Exploring Commonality of Professional Values Among Nurse Educators in The United States and England. J Nurs Educ 2000;39:41-44.
  • 11. Weis D, Schank MJ. Development and Psychometric Evaluation of The Nurses Professional Values Scale-Revised. J Nurs Meas 2009;17:221-231.
  • 12. Acaroğlu R. Revize edilen hemşirelerin mesleki değerleri ölçeği türkçe formunun güvenirlik ve geçerliği. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2014; 22 (1): 8-16.
  • 13. Karadağlı F.Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel değer algıları ve etkileyen faktörler, Mersin Universitesi, Sağlık Bilimleri Dergisi 2016;9 (2): 81-91.
  • 14. Orak NŞ, Alpar ŞE. Hemşirelerin profesyonel değerleri ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2012;2(Suppl 1):22-31.
  • 15. Geçkil E, Ege E, Akın,B, Göz, F.Turkish version of the revised nursing professional values scale :validity and reliability asssessment. Japan Journal of Nursing Science 2012; 9(2):195–200.
  • 16. Ayla IA, Ozyazicioglu N, Atak M, Surenler, S. Determination of professional values in nursing students. International Journal Of Caring Sciences 2018;11(1):254-261.
  • 17. Erkus G, Dinç L. Turkish nurses' perceptions of professional values. Journal of Professional Nursing 2018;34(3):226-232.
  • 18. Arkan G, Ordin YS, Haney, MÖ. Hemşirelik öğrencilerinin mesleki değerleri ve tükenmişlik düzeyi arasındaki ilişki. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2017.
  • 19. Kundakçı GA, Gümüş A, Yılmaz M. Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin değer tercihleri ile mesleki değerleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi 2018;82-98.
  • 20. Poorchangizi B, Borhani F, Abbaszadeh A, Mirzaee M, Farokhzadian J. The importance of professional values from nursing students perspective. BMC Nurs 2019;18(1): 2-7.
  • 21. Avcı SÇ, Işık G, Cetişli NE, Üşümez D, Şencandan B, Bektaş C. Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel değerleri ve kariyer planları. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 2019;6(2), 256-265.
  • 22. Martin P, Yarbrough S, Alfred D. Professional values held by baccalaureate and associate degree nursing students. Journal of Nursing Scholarship 2003;35(3):291–296.

DETERMINING THE FACTORS AFFECTING NURSING VALUES OF NURSING STUDENTS

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 6, 07.04.2021

Öz

Introduction: Professional values are general qualities appreciated by a certain occupational group. Nursing values are one of the most important factors for the preservation of high quality standards for nursing profession.
Purpose: The study was conducted to determine the factors affecting nursing values of nursing students.
Materials and Methods: The descriptive study was carried out with the freshman and senior students receiving education in Burdur Mehmet Akif Ersoy University Faculty of Health Sciences Department of Nursing, between November-December 2019. The data were collected via the Socio-Demographic Characteristics Information Form and Nurses Professional Values Scale-Revised (NPVS-R). The data were evaluated using number, percentage, variance analysis and t-test.
Findings: Professional values total mean scores of the nursing students were found to be 101.36 ± 15.63. There was a significant correlation between professional values scale mean scores and membership in a nursing student association (p<0.05). No significant difference was found between the nursing students’ professional values scale mean scores and their age, gender, grade, family type, family’s income status, accommodation, residence lived the longest, state of choosing the department of nursing willingly, satisfaction with nursing education and state of receiving professional values education (p>0.05).
Conclusion: The study determined that the nursing students had good levels of professional values.

Bu araştırma makalesi 3. Uluslararası Sağlık Bilimleri ve Yaşam Kongresinde, 4-6 Haziran 2020 tarinde, MAKÜ İstiklal Yerleşkesi Burdur/Turkey Lavanta Tepesi Otelinde, Sözlü Bildiri olarak sunulmuştur.

Kaynakça

  • 1. Burkhardt MA, Nathaniel AK. Çağdaş hemşirelikte etik. İstanbul Tıp Kitabevi,2013:83-97.
  • 2. Fry S. ICN Internetional Council of Nurses Hemşirelik uygulamalarında etik. Bağ B (eds). Erzurum,Bakanlar Matbaacılık 1-10.
  • 3. Parvan K, Zamanzadeh V, Hosseini FA. Assessment of professional values among Iranian nursing students graduating in universities with different norms of educational services. Thrita Journal of Medical Sciences 2012;1(2):37-43.
  • 4. Tosun H. Sağlık Uygulamalarında Etik ve Değerler. In: Ay FA (eds). Sağlık Uygulamarında Temel Kavramlar ve Beceriler Kitabı. İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri, 2015.
  • 5. Verpeet Ellen, Meulenbergs T, Gastmans C. Professional values and norms for nurses in Belgium. Nursing Ethics 2003;10(6):654-665.
  • 6. Lopez, FRJ, Nieto JGL, Seco GV, Preciado J. Values in nursing students and professionals: An exploratory comparative study. Nursing Ethics 2016;23(1):79-91.
  • 7. Kaya H, Işık B, Şenyuva E, Kaya N. Hemşirelik öğrencilerinin bireysel ve profesyonel değerleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2012;15(1): 18–26.
  • 8. Shih, FJ, Lin YS, Smith MC, Liou YM, Chiang HH, Lee SH, Gau ML. Perspectives on professional values among nurses in Taiwan. J Clin Nurs 2009;18(10):1480-1489.
  • 9. Bang KS, Kang JH, Jun MH, Kim HS, Son HM, Yu SJ, Kiwon MK, Kim JS. Professional values in korean undergraduate nursing students. Nurse Educ Today 2011; 31(1):72–75.
  • 10. Schank MJ, Weis D. Exploring Commonality of Professional Values Among Nurse Educators in The United States and England. J Nurs Educ 2000;39:41-44.
  • 11. Weis D, Schank MJ. Development and Psychometric Evaluation of The Nurses Professional Values Scale-Revised. J Nurs Meas 2009;17:221-231.
  • 12. Acaroğlu R. Revize edilen hemşirelerin mesleki değerleri ölçeği türkçe formunun güvenirlik ve geçerliği. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2014; 22 (1): 8-16.
  • 13. Karadağlı F.Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel değer algıları ve etkileyen faktörler, Mersin Universitesi, Sağlık Bilimleri Dergisi 2016;9 (2): 81-91.
  • 14. Orak NŞ, Alpar ŞE. Hemşirelerin profesyonel değerleri ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2012;2(Suppl 1):22-31.
  • 15. Geçkil E, Ege E, Akın,B, Göz, F.Turkish version of the revised nursing professional values scale :validity and reliability asssessment. Japan Journal of Nursing Science 2012; 9(2):195–200.
  • 16. Ayla IA, Ozyazicioglu N, Atak M, Surenler, S. Determination of professional values in nursing students. International Journal Of Caring Sciences 2018;11(1):254-261.
  • 17. Erkus G, Dinç L. Turkish nurses' perceptions of professional values. Journal of Professional Nursing 2018;34(3):226-232.
  • 18. Arkan G, Ordin YS, Haney, MÖ. Hemşirelik öğrencilerinin mesleki değerleri ve tükenmişlik düzeyi arasındaki ilişki. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2017.
  • 19. Kundakçı GA, Gümüş A, Yılmaz M. Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin değer tercihleri ile mesleki değerleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi 2018;82-98.
  • 20. Poorchangizi B, Borhani F, Abbaszadeh A, Mirzaee M, Farokhzadian J. The importance of professional values from nursing students perspective. BMC Nurs 2019;18(1): 2-7.
  • 21. Avcı SÇ, Işık G, Cetişli NE, Üşümez D, Şencandan B, Bektaş C. Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel değerleri ve kariyer planları. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 2019;6(2), 256-265.
  • 22. Martin P, Yarbrough S, Alfred D. Professional values held by baccalaureate and associate degree nursing students. Journal of Nursing Scholarship 2003;35(3):291–296.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kerime Öğüt Düzen

Yayımlanma Tarihi 7 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öğüt Düzen, K. (2021). DETERMINING THE FACTORS AFFECTING NURSING VALUES OF NURSING STUDENTS. Turkish Journal of Health Science and Life, 4(1), 1-6.