Objective: Road traffic crashes are one of the crucial public health problems in Turkey and all over the world. Various human, vehicle, and environment factors have been associated with road traffic crashes and different policies, strategies, and interventions have been applied to decrease adverse outcomes such as deaths. Strategies adopted and applied by authorities play a crucial role in road safety.Methods: In the present study, the road safety decisions taken by the Road Traffic Safety Province Coordination Board of each of the 81 provinces of Turkey were analysed by using two frameworks,the Haddon Matrix and Es of road safety.Results: The classification procedure resulted in 8840 decisions in different cities and 652 unique decisions across Turkey. These decisions were classified based on the Haddon Matrix and Es of road safety. The majority of the decisions focused on the pre-crash phase and education, enforcement, engineering and evaluation activities.Conclusion: In line with the strategic decisions, practical implications were discussed, and suggestions have been introduced for the future of road safety. The study provides both methodological and practical implications for road safety research and agenda. It is believed that the use of the Haddon Matrix and 7Es of road safety for policy development will result in significant improvements in public health interventions.
road safety decision policy analysis Haddon Matrix policy development public health
Emniyet Genel Müdürlüğü
This study was supported by the General Directorate of Security in Turkey.
Amaç: Karayolu trafik kazaları, Türkiye’de ve tüm dünyada önemli halk sağlığı sorunlarından biridir. Çeşitli insan, araç ve çevre faktörleri karayolu trafik kazaları ile ilişkilendirilmekte ve ölümler gibi olumsuz sonuçları azaltmak amacıyla farklı politikalar, stratejiler ve müdahale programları uygulanmaktadır. Yetkililer tarafından benimsenen ve uygulanan stratejiler karayolu güvenliğinde kritik bir rol oynamaktadır. Yöntem: Bu çalışmada, Türkiye’nin 81 ilindeki Karayolu Trafik Güvenliği İl Koordinasyon Kurulları tarafından alınan yol güvenliği kararları, Haddon Matrisi ve yol güvenliği E’leri olmak üzere iki çerçeve kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular: Sınıflandırma prosedürü, farklı şehirlerde toplam 8840 kararla ve Türkiye genelinde 652 farklı kararla sonuçlanmıştır. Bu kararlar, Haddon Matrisi ve yol güvenliği E’lerine göre sınıflandırılmıştır. Kararların çoğunluğu kaza öncesi aşama ve eğitim, denetimler, mühendislik ve değerlendirme faaliyetlerine odaklanmıştır. Sonuç: Stratejik kararlar doğrultusunda, pratik uygulamalar tartışılmış ve karayolu güvenliğinin geleceği için öneriler sunulmuştur. Mevcut çalışma, karayolu güvenliği araştırmaları ve gündemi için hem yöntemsel hem de pratik çıkarımlar sağlamaktadır. Politika geliştirmede Haddon Matrisi ve yol güvenliği E’lerinin kullanımının halk sağlığı müdahalelerinde önemli iyileştirmelerle sonuçlanacağına inanılmaktadır
karayolu güvenliği kararları politika analizi Haddon Matrisi politika geliştirme halk sağlığı
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 22 Ekim 2020 |
Kabul Tarihi | 8 Ağustos 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 19 Sayı: 3 |
TURKISH JOURNAL OF PUBLIC HEALTH - TURK J PUBLIC HEALTH. online-ISSN: 1304-1096
Copyright holder Turkish Journal of Public Health. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.