Purpose: This study aimed to investigate the relationship between burnout level and hopelessness, perceived social support, and mental well-being among physiotherapy and rehabilitation senior undergraduate students.
Methods: Three hundred sixty-nine physiotherapy and rehabilitation senior undergraduate students (195 female, mean age: 22.81±3.72 years) were included in the present study. Data were collected using the online survey with a combination of the Maslach Burnout Inventory-Student Survey (MBI-SS), Beck Hopelessness Scale (BHS), Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS), and Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale (WEMWBS).
Results: There are no gender differences in burnout level and hopelessness level, perceived social support, mental well-being, and sociodemographic characteristics (p>0.05). There were significant relationships between the emotional exhaustion and cynicism subscales of MBI-SS and BHS, MSPSS, and WEMWBS (p<0.05) while the efficacy subscale of MBI-SS correlated with WEMWBS (rho=0.526, p=0.017). In addition, BHS, MSPSS, and WEMWBS were significant predictors in the emotional exhaustion model describing 19% of the adjusted R2, and in the cynicism model describing 9% of the adjusted R2.
Conclusion: This study found that burnout level has a relationship between hopelessness, perceived social support, and mental well-being in physiotherapy and rehabilitation senior undergraduate students. Hopelessness, perceived social support, and mental well-being were significant predictors of the emotional exhaustion and cynicism aspects of burnout. Initiatives aimed at increasing hope level and social support for physiotherapy and rehabilitation senior undergraduate students might reduce burnout levels and improve mental well-being.
Burnout Hopelessness Physiotherapy Student Mental Well-Being
Amaç: Bu çalışma, fizyoterapi ve rehabilitasyon lisans son sınıf öğrencilerinde tükenmişlik düzeyi ile umutsuzluk, algılanan sosyal destek ve mental iyi oluş arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamıştır.
Yöntem: Bu çalışmaya 369 fizyoterapi ve rehabilitasyon lisans son sınıf öğrencisi (195 kadın, ortalama yaş: 22,81±3,72 yıl) dahil edildi. Veriler, Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Anketi (MTE-ÖA), Beck Umutsuzluk Ölçeği (BUÖ), Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği (ÇBASDÖ) ve Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş Ölçeği (WEMİOÖ)’nden oluşan çevrimiçi anket kullanılarak toplanmıştır.
Sonuçlar: Tükenmişlik düzeyi, umutsuzluk düzeyi, algılanan sosyal destek, mental iyi oluş ve sosyodemografik özellikler açısından cinsiyetler arası fark bulunmadı (p>0,05). MTE-ÖA'nın duygusal tükenme ve duyarsızlaşma alt ölçekleri ile BUÖ, ÇBASDÖ ve WEMİOÖ ile ilişkili bulunurken (p<0,05), MTE-ÖA’nin yetkinlik alt ölçeği yalnızca WEMİOÖ ile ilişkiliydi (rho=0,526, p=0,017). Ek olarak, BUÖ, ÇBASDÖ ve WEMİOÖ duygusal tükenmenin %19’unu açıklayan ve duyarsızlaşma modelinin %9’unu açıklayan istatistiksel olarak anlamlı belirleyicileri olarak bulundu.
Tartışma: Bu çalışma, fizyoterapi ve rehabilitasyon lisans son sınıf öğrencilerinde tükenmişlik düzeyinin umutsuzluk, algılanan sosyal destek ve mental iyi oluş arasında bir ilişki olduğunu bulmuştur. Umutsuzluk, algılanan sosyal destek ve mental iyi oluş, tükenmişliğin duygusal tükenme ve duyarsızlaşma yönlerinin önemli belirleyicileriydi. Fizyoterapi ve rehabilitasyon son sınıf öğrencilerinde umut düzeyini ve sosyal desteği artırmayı amaçlayan girişimler, tükenmişlik düzeylerini azaltabilir ve mental iyilik halini iyileştirebilir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Rehabilitasyon |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 34 Sayı: 2 |