Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FİZYOTERAPİ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEĞE VE EĞİTİME YÖNELİK TUTUMLARININ UMUTSUZLUK DÜZEYİ VE MESLEKİ KAYGIYA ETKİSİ: AFYONKARAHİSAR SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2024, Cilt: 35 Sayı: 2, 170 - 177, 27.08.2024
https://doi.org/10.21653/tjpr.1313575

Öz

Amaç: Bu çalışma fizyoterapi öğrencilerinin mesleğine ve eğitimine yönelik tutumunun umutsuzluk ve mesleki kaygı düzeyine etkisinin incelenmesini amaçlamaktadır.
Yöntem: Kesitsel prospektif çalışmada çevrimiçi anket uygulandı. Fizyoterapi Öğrencilerinin Mesleğine ve Eğitimine Yönelik Tutum Anketi, Mesleki Kaygı Anketi ve Beck Umutsuzluk Ölçeği kullanıldı. Değişkenler arasındaki korelasyonu değerlendirmek için Pearson korelasyon analizi kullanıldı. Mesleğe ve eğitime yönelik tutumun mesleki kaygı ve umutsuzluk düzeyine etkisi basit doğrusal regresyon analizi ile incelendi.
Sonuçlar: Toplam 397 öğrenci katıldı. Katılımcıların yaş ortalaması 21,36±2,57 yıl, %32,20’si (n=128) üçüncü sınıf ve %58,40’ı (n=232) normal öğretimdi. Öğrencilerin %59,4’ü (n=236) mesleğine ve eğitimine karşı olumlu tutum içindeydi (toplam puan ortalaması=85,65±11,70). Mesleki kaygı düzeyi %10,8’nde (n=43) hafif, %68,0’inde (n=270) orta ve %20,9’unda (n=83) yüksekti. Öğrencilerin %35,3’ü (n=140) umutlu, %31,7’si (n=126) hafif umutsuz, %23,4’ü (n=93) orta seviyede umutsuz ve %9,6’sı (n=38) ileri derecede umutsuzdu. Tüm öğrencilerin ortalama mesleki kaygısı orta (58,07±12,13) ve umutsuzlukları hafif (6,65±5,01) düzeydeydi. Fizyoterapist öğrencilerin mesleğine ve eğitime yönelik tutumu ile mesleki kaygı (r=-0,552) ve umutsuzluk düzeyleri (r=-0,447) arasında negatif ve orta düzeyde bir ilişki vardı (p<0,001). Mesleğe ve eğitime yönelik tutumun mesleki kaygı (R2=0,304) ve umutsuzluk düzeyine (R2=0,200) etkisi vardı (p<0,001).
Tartışma: Mesleğe yönelik olumlu tutum, umutsuzluğu ve mesleki kaygıyı azalttığı için öğrencilerin olumlu tutumlarını etkileyen değişkenler araştırılmalıdır. Mesleki eğitimde bu değişkenlere odaklanılmalıdır.

Destekleyen Kurum

Destekleyen Kurum bulunmamaktadır.

Proje Numarası

-

Teşekkür

Tüm katılımcılara katkılarından dolayı teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Gürses HN, Alemdaroğlu İ, Tanriverdi M. Türkiye’de Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Fakülte Bölümü/Yüksekokullarının incelenmesi ve müfredat analizi. Turk J Physiother Rehabil. 2014;25(1):16-27.
  • WCPT policy statement: Description of physical therapy. [Internet]. WCPT. 2019 [cited 24.01.2023]. Available from: https://world.physio/policy/ps-descriptionPT.
  • Tedla JS. Construction of a new questionnaire for assessing physical therapy student attitudes towards their education and profession and testing its validity and reliability. Phys Ther Rehabil Sci. 2017;6(1):20-5.
  • Judge TA, Weiss HM, Kammeyer-Mueller JD, Hulin CL. Job attitudes, job satisfaction, and job affect: A century of continuity and of change. J Appl Psychol. 2017;102(3):356-74.
  • May WW, Morgan BJ, Lemke JC, Karst GM, Stone HL. Model for ability-based assessment in physical therapy education. J. Phys. Ther. Educ. 1995;9(1):3-6.
  • Telci EA, Şekeröz S, Karagöz B, Cavlak U, Tomruk MS, Başkurt F, ve diğ. Fizyoterapi ve rehabilitasyon eğitimi alan son sınıf öğrencilerinin işsizlik kaygılarının incelenmesi. Turk J Physiother Rehabil. 2022;33(1):16-22.
  • Özdinç S, Biçici Y, Çamur M, Turan FN. Fizyoterapi ve rehabilitasyon eğitimi alan lisans öğrencilerinin mesleki kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Yükseköğretim Bilim Derg. 2018(3):471-9.
  • Özen Oruk D, Güp AA, Dongaz Öİ, Bayar K, Bayar B. Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik kaygı düzeyleri ve kişilik tiplerinin incelenmesi: Bir pilot çalışma. Zeugma Health Res. 2020;2(2):51-60.
  • Gökalp M, Soykan F. Akademik umutsuzluk ölçeği: geliştirilmesi, geçerlik ve güvenirlik çalışması. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2020;9(2):741-51.
  • Kaya Mutlu E, Özdinçler AR, Birinci T. Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü öğrencilerinin mesleğe yönelik umutsuzluk düzeyleri ve ilişkili parametreler. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi. 2017;4(3):228-35.
  • Aydın M, Erdoğan S, Yurdakul M, Eker A. Sağlık yüksekokulu ve sağlık meslek lisesi öğrencilerinin umutsuzluk düzeyleri. SDU Journal of Health Science Institute/SDÜ Saglik Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2013;4(1).
  • Bahçecioğlu Turan G, Özer Z, Çiftçi B. Analysis of anxiety levels and attitudes of nursing students toward the nursing profession during the COVID‐19 pandemic. Perspect Psychiatr Care. 2021;57(4):1913-21.
  • Dinçer B, Yılmaz S. İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Mesleğe Karşı Tutum Ve Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports &ScienceEducation. 2015;4(1):35-46.
  • Taşvuran Horata E, Kalkan S, Taşkin G, Tedla JS. Validity and Reliability of The Turkish Version of The Questionnaire for Physical Therapy Students’ Attitudes toward Their Profession and Education (Q-PTSAPE). Turk J Physiother Rehabil. 2022;33(3):219-26.
  • Durak A, Palabıyıkoğlu R. Beck Umutsuzluk Ölçeği Geçerlilik Çalışması. Kriz dergisi. 1994;2(2):311-9.
  • Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences: Academic press; 2013.
  • George D, Mallery P. IBM SPSS Statistics 26 Step by Step A Simple Guide and Reference sixteenth edition. Taylor & Francis; 2020.
  • Kwak SK, Kim JH. Statistical data preparation: management of missing values and outliers. Korean journal of anesthesiology. 2017;70(4):407-11.
  • Tedla JS, Nayak S, Jindal P, P B. Physiotherapy students attitude towards their education and profession. Physiother Occup Ther J. 2009;2:127-36.
  • Strohschein J, Hagler P, May L. Assessing the need for change in clinical education practices. Physical therapy. 2002;82(2):160-72.
  • Tarhan G, Kılıç D, Yıldız E. Hemşirelerin mesleğe yönelik tutumları ile mesleki profesyonellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi. 2016;58(4):411.
  • Zembat R, Akşın Yavuz E, Tunçeli Hİ, Yılmaz H. Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ile akademik motivasyon ve başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi. 2018;11(4).
  • Üni-veri. Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi tarafından açıklanan Üni-Veri değerleri 2023 [26.05.2023]. Available from: https://www.cbiko.gov.tr/projeler/uni-veri?process=sectionProfile&sectionProfile=23&variables=2.
  • Karagözoğlu Coşkunsu D, Toprak M, Duman Ç, İnal HS. Türkiye’de fizyoterapistlerin iş bulma sürelerinin ve istihdam durumlarının değerlendirilmesi. Turk J Physiother Rehabil. 2018;29(2):44-52.

THE EFFECT OF PHYSIOTHERAPY STUDENTS' ATTITUDES TOWARDS THEIR PROFESSION AND EDUCATION ON HOPELESSNESS LEVELS AND PROFESSIONAL ANXIETY: THE CASE OF AFYONKARAHİSAR HEALTH SCIENCES UNIVERSITY

Yıl 2024, Cilt: 35 Sayı: 2, 170 - 177, 27.08.2024
https://doi.org/10.21653/tjpr.1313575

Öz

Purpose: This study aimed to examine the effect of physiotherapy students' attitudes toward their profession and education on hopelessness and professional anxiety.
Methods: An online questionnaire was applied in the cross-sectional prospective study. Physical therapy students' attitudes toward their profession and education, the professional anxiety questionnaire, and the Beck Hopelessness Scale were used. Pearson correlation analysis was used to evaluate the correlation between variables. The effect of attitude toward profession and education on professional anxiety and hopelessness level was analyzed by simple linear regression analysis.
Results: A total of 397 students participated. The mean age of the participants was 21.36±2.57 years; 32.20% (n=128) were in third grade, and 58.40% (n=232) in regular education. 59.4% (n=236) of the students had positive attitudes towards their profession and education (total mean score=85.65±11.70). The professional anxiety was mild in 10.8% (n=43), moderate in 68.0% (n=270) and high in 20.9% (n=83). Of the students, 35.3% (n=140) were hopeful, 31.7% (n=126) were mild hopelessness, 23.4% (n=93) were moderate hopelessness and 9.6% (n=38) were severe hopelessness. The professional anxiety was moderate (58.07±12.13), and hopelessness mild (6.65±5.01). There was a negative and moderate relationship between physiotherapist students' attitudes towards their profession and education and their professional anxiety (r=-0.552), and hopelessness levels (r=-0.447) (p<0.001). Attitudes towards profession and education had an effect on professional anxiety (R2=0.304) and hopelessness level (R2=0.200) (p<0.001).
Conclusion: Since positive attitudes towards the profession reduce hopelessness and professional anxiety, the variables affecting students' positive attitudes should be investigated. Professional education should focus on these variables.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Gürses HN, Alemdaroğlu İ, Tanriverdi M. Türkiye’de Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Fakülte Bölümü/Yüksekokullarının incelenmesi ve müfredat analizi. Turk J Physiother Rehabil. 2014;25(1):16-27.
  • WCPT policy statement: Description of physical therapy. [Internet]. WCPT. 2019 [cited 24.01.2023]. Available from: https://world.physio/policy/ps-descriptionPT.
  • Tedla JS. Construction of a new questionnaire for assessing physical therapy student attitudes towards their education and profession and testing its validity and reliability. Phys Ther Rehabil Sci. 2017;6(1):20-5.
  • Judge TA, Weiss HM, Kammeyer-Mueller JD, Hulin CL. Job attitudes, job satisfaction, and job affect: A century of continuity and of change. J Appl Psychol. 2017;102(3):356-74.
  • May WW, Morgan BJ, Lemke JC, Karst GM, Stone HL. Model for ability-based assessment in physical therapy education. J. Phys. Ther. Educ. 1995;9(1):3-6.
  • Telci EA, Şekeröz S, Karagöz B, Cavlak U, Tomruk MS, Başkurt F, ve diğ. Fizyoterapi ve rehabilitasyon eğitimi alan son sınıf öğrencilerinin işsizlik kaygılarının incelenmesi. Turk J Physiother Rehabil. 2022;33(1):16-22.
  • Özdinç S, Biçici Y, Çamur M, Turan FN. Fizyoterapi ve rehabilitasyon eğitimi alan lisans öğrencilerinin mesleki kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Yükseköğretim Bilim Derg. 2018(3):471-9.
  • Özen Oruk D, Güp AA, Dongaz Öİ, Bayar K, Bayar B. Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik kaygı düzeyleri ve kişilik tiplerinin incelenmesi: Bir pilot çalışma. Zeugma Health Res. 2020;2(2):51-60.
  • Gökalp M, Soykan F. Akademik umutsuzluk ölçeği: geliştirilmesi, geçerlik ve güvenirlik çalışması. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2020;9(2):741-51.
  • Kaya Mutlu E, Özdinçler AR, Birinci T. Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü öğrencilerinin mesleğe yönelik umutsuzluk düzeyleri ve ilişkili parametreler. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi. 2017;4(3):228-35.
  • Aydın M, Erdoğan S, Yurdakul M, Eker A. Sağlık yüksekokulu ve sağlık meslek lisesi öğrencilerinin umutsuzluk düzeyleri. SDU Journal of Health Science Institute/SDÜ Saglik Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2013;4(1).
  • Bahçecioğlu Turan G, Özer Z, Çiftçi B. Analysis of anxiety levels and attitudes of nursing students toward the nursing profession during the COVID‐19 pandemic. Perspect Psychiatr Care. 2021;57(4):1913-21.
  • Dinçer B, Yılmaz S. İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Mesleğe Karşı Tutum Ve Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports &ScienceEducation. 2015;4(1):35-46.
  • Taşvuran Horata E, Kalkan S, Taşkin G, Tedla JS. Validity and Reliability of The Turkish Version of The Questionnaire for Physical Therapy Students’ Attitudes toward Their Profession and Education (Q-PTSAPE). Turk J Physiother Rehabil. 2022;33(3):219-26.
  • Durak A, Palabıyıkoğlu R. Beck Umutsuzluk Ölçeği Geçerlilik Çalışması. Kriz dergisi. 1994;2(2):311-9.
  • Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences: Academic press; 2013.
  • George D, Mallery P. IBM SPSS Statistics 26 Step by Step A Simple Guide and Reference sixteenth edition. Taylor & Francis; 2020.
  • Kwak SK, Kim JH. Statistical data preparation: management of missing values and outliers. Korean journal of anesthesiology. 2017;70(4):407-11.
  • Tedla JS, Nayak S, Jindal P, P B. Physiotherapy students attitude towards their education and profession. Physiother Occup Ther J. 2009;2:127-36.
  • Strohschein J, Hagler P, May L. Assessing the need for change in clinical education practices. Physical therapy. 2002;82(2):160-72.
  • Tarhan G, Kılıç D, Yıldız E. Hemşirelerin mesleğe yönelik tutumları ile mesleki profesyonellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi. 2016;58(4):411.
  • Zembat R, Akşın Yavuz E, Tunçeli Hİ, Yılmaz H. Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ile akademik motivasyon ve başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi. 2018;11(4).
  • Üni-veri. Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi tarafından açıklanan Üni-Veri değerleri 2023 [26.05.2023]. Available from: https://www.cbiko.gov.tr/projeler/uni-veri?process=sectionProfile&sectionProfile=23&variables=2.
  • Karagözoğlu Coşkunsu D, Toprak M, Duman Ç, İnal HS. Türkiye’de fizyoterapistlerin iş bulma sürelerinin ve istihdam durumlarının değerlendirilmesi. Turk J Physiother Rehabil. 2018;29(2):44-52.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fizyoterapi, Rehabilitasyon
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Emel Taşvuran Horata 0000-0002-2471-3713

Gülşen Taşkın 0000-0002-2016-4147

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 27 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 35 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Taşvuran Horata, E., & Taşkın, G. (2024). FİZYOTERAPİ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEĞE VE EĞİTİME YÖNELİK TUTUMLARININ UMUTSUZLUK DÜZEYİ VE MESLEKİ KAYGIYA ETKİSİ: AFYONKARAHİSAR SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Türk Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, 35(2), 170-177. https://doi.org/10.21653/tjpr.1313575
AMA Taşvuran Horata E, Taşkın G. FİZYOTERAPİ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEĞE VE EĞİTİME YÖNELİK TUTUMLARININ UMUTSUZLUK DÜZEYİ VE MESLEKİ KAYGIYA ETKİSİ: AFYONKARAHİSAR SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Turk J Physiother Rehabil. Ağustos 2024;35(2):170-177. doi:10.21653/tjpr.1313575
Chicago Taşvuran Horata, Emel, ve Gülşen Taşkın. “FİZYOTERAPİ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEĞE VE EĞİTİME YÖNELİK TUTUMLARININ UMUTSUZLUK DÜZEYİ VE MESLEKİ KAYGIYA ETKİSİ: AFYONKARAHİSAR SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”. Türk Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi 35, sy. 2 (Ağustos 2024): 170-77. https://doi.org/10.21653/tjpr.1313575.
EndNote Taşvuran Horata E, Taşkın G (01 Ağustos 2024) FİZYOTERAPİ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEĞE VE EĞİTİME YÖNELİK TUTUMLARININ UMUTSUZLUK DÜZEYİ VE MESLEKİ KAYGIYA ETKİSİ: AFYONKARAHİSAR SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Türk Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 35 2 170–177.
IEEE E. Taşvuran Horata ve G. Taşkın, “FİZYOTERAPİ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEĞE VE EĞİTİME YÖNELİK TUTUMLARININ UMUTSUZLUK DÜZEYİ VE MESLEKİ KAYGIYA ETKİSİ: AFYONKARAHİSAR SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”, Turk J Physiother Rehabil, c. 35, sy. 2, ss. 170–177, 2024, doi: 10.21653/tjpr.1313575.
ISNAD Taşvuran Horata, Emel - Taşkın, Gülşen. “FİZYOTERAPİ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEĞE VE EĞİTİME YÖNELİK TUTUMLARININ UMUTSUZLUK DÜZEYİ VE MESLEKİ KAYGIYA ETKİSİ: AFYONKARAHİSAR SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”. Türk Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 35/2 (Ağustos 2024), 170-177. https://doi.org/10.21653/tjpr.1313575.
JAMA Taşvuran Horata E, Taşkın G. FİZYOTERAPİ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEĞE VE EĞİTİME YÖNELİK TUTUMLARININ UMUTSUZLUK DÜZEYİ VE MESLEKİ KAYGIYA ETKİSİ: AFYONKARAHİSAR SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Turk J Physiother Rehabil. 2024;35:170–177.
MLA Taşvuran Horata, Emel ve Gülşen Taşkın. “FİZYOTERAPİ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEĞE VE EĞİTİME YÖNELİK TUTUMLARININ UMUTSUZLUK DÜZEYİ VE MESLEKİ KAYGIYA ETKİSİ: AFYONKARAHİSAR SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”. Türk Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, c. 35, sy. 2, 2024, ss. 170-7, doi:10.21653/tjpr.1313575.
Vancouver Taşvuran Horata E, Taşkın G. FİZYOTERAPİ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEĞE VE EĞİTİME YÖNELİK TUTUMLARININ UMUTSUZLUK DÜZEYİ VE MESLEKİ KAYGIYA ETKİSİ: AFYONKARAHİSAR SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Turk J Physiother Rehabil. 2024;35(2):170-7.