People may suffer from burnout because of the negative impacts that they have experienced under the influence of variables such as the features of the job they do, their personal traits and the social environment they live in. The objective of this research is both to explore the studies on the factors which affect the fatigue in teachers working at state schools, and according to the results of the studies conducted between 1996 and 2023, to detect how much of the sub-components of burnout, which are Emotional Exhaustion, Depersonalization and Reduced Personal Accomplishment, have been experienced. In these studies are the results of variables such as gender, age, marital status, professional seniority, the numbers of the students in the classes, their branches, salary rate, the social and economic environment of the school, and their emotional satisfaction evaluated. Teachers exposed more to emotional exhaustion are the ones who graduated from the Faculties of Education, who complain about underpayment, who are not appreciated and who do not take psychological support. Depersonalization is more intense in teachers who suffer family affairs, who are emotionally and physically worn out, who teach in overcrowded classes, who feel miserable in relation to emotional satisfaction, who are exposed to the behaviors of problematic students, who have to work with school administrators that are lack of leadership, and the achievements of whom are not appreciated. Reduced personal accomplishment is felt more deeply by teachers who are married, who are middle-aged and above, who do not take psychological support, who have to teach in overcrowded classes, and who do a doctorate. The findings obtained vary according to the sample of the studies.
İnsanlar; yaptıkları işin özellikleri, kendi kişisel özellikleri, sosyal çevresi vb. değişkenlerin etkisiyle yaşadıkları olumsuzluklar karşısında tükenmişlik yaşarlar. Bu araştırmanın amacı resmi kurumlarda görev yapan öğretmenlerin tükenmişliklerine etki eden faktörler üzerine yapılan çalışmaların incelenmesi ve 1996 - 2023 yılları arasında yapılan çalışmaların sonuçlarına göre tükenmişliğin alt boyutları olan duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarının azalması durumlarının ne düzeyde yaşandığının tespit edilmesidir. Yapılan araştırmalarda cinsiyet, yaş, medeni durum, mesleki kıdem, öğrenci mevcudu, branş, okulun çevresinin sosyal ve ekonomik yapısı, manevi doyum, alınan ücret vb. değişkenler üzerinde yapılan çalışmaların neticesi değerlendirilmiştir. Duygusal tükenmeyi daha fazla yaşayan öğretmenler: Aldığı ücreti az bulanlar, eğitim fakültelerinden mezun olanlar, takdir edilmeyenler, psikolojik destek almayanlardır. Ailevi problemler yaşayan, fiziksel ve duygusal olarak yıpranan, kalabalık sınıflarda çalışan, manevi doyuma ulaşamayan, olumsuz öğrenci davranışlarına maruz kalan, liderlik özellikleri ve iletişim becerileri zayıf yöneticilerle çalışan ve başarıları takdir görmeyen öğretmenlerde duyarsızlaşma daha yoğun görülmektedir. Evli öğretmenlerde, orta yaş üstü öğretmenlerde, kalabalık sınıflarda derse girenlerde, psikolojik destek almayanlarda, doktora yapanlarda kişisel başarının azalma hissi daha yoğun yaşanmaktadır. Elde edilen bulgular yapılan araştırmaların örneklemine göre değişkenlik göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İnsan Kaynakları ve Endüstriyel İlişkiler (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 29 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 2 |