This study was carried outfor evaluation about reading habit readiness adequacy ofkindergartens in Ankara. State kindergartens affiliated to MoNE within 16 district located within Ankara Metropolitan Municipality borders makes up the area of this research. The sample of this research consists of 6 district, 50 schools and 249 teachers. Descriptive method with questionnaire, observation and interviewing techniques are used in this research. According the results obtainedfrom this study, in terms ofthe reading habit readiness ofkindergartens have positive and negative situations. Examples ofpositive situations ofreading habit readiness education is shown teachers ’attitudes and awareness ofthe importance ofpreschool term, reading habitreadiness implementation in this term and childrens ’ positive attitudes againstreading. Examples ofnegative situations ofreading habitreadiness education is shown inadequacies offamilies and training deficiencies ofteachers in this topic, physical inadequacies ofkindergartens, library and material deficiencies ofkindergartens. The hypothesis defined “Reading habitreadinessfunctions ofstate kindergartens affiliated toMoNE inAnkara are not exactly in aposition tofulfill ” has been confirmed as the result ofthe research.
Reading habit reading habitreadiness preschool education preschool term kindergarten reading development reading strategies child development Ankara.
Bu çalışma, Ankara’daki anaokullarının okuma alışkanlığına hazırlık açısından yeterliliklerini değerlendirmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma alanını, Ankara Büyükşehir Belediyesi sınırları içinde yer alan 16 ilçede bulunan devlet anaokulları oluşturmaktadır. 6 ilçe, 50 okul ve 249 öğretmen ile örneklenen araştırmada betimleme yöntemi ile anket, gözlem ve görüşme teknikleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, anaokulları okuma alışkanlığına hazırlık anlamında hem olumlu hem de olumsuz durumlara sahiptir. Öğretmenlerin okul öncesi dönemin önemi ve okuma alışkanlığına hazırlık uygulamalarının bu dönemde gerçekleştirilmesi konusundaki tutumları ve farkındalıkları, okul öncesi dönem çocuklarının, okumaya karşı olumlu tutumlara sahip olması olumlu durumlara örnek olarak gösterilmektedir. Ailelerin bu konudaki yetersizlikleri, öğretmenlerin bu konudaki eğitim eksikleri, okulların fiziki yetersizlikleri ve kütüphane, materyal anlamındaki eksiklikleri okuma alışkanlığına hazırlık eğitimini olumsuz etkileyen durumlardır. Elde edilen sonuçlara göre, “Ankara’da bulunan devlet anaokulları çocuklarda okuma alışkanlığına hazırlık açısından işlevlerini tam olarak yerine getirebilecek durumda değildir” biçiminde oluşturulan hipotezimiz doğrulanmıştır.
Okuma alışkanlığı okuma alışkanlığına hazırlık okul öncesi eğitim anaokulu okul öncesi dönem okuma gelişimi okuma stratejileri çocuk gelişimi Ankara
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 28 Sayı: 4 |
Bu dergi içeriği CC BY 4.0 ile lisanslanmaktadır.