Film archiving, due to the production of increasingly large number and types of film, has been gaining many subheadings. On the other hand, together with easy access to the new technical possibilities, the audio-visual production has been increasing rapidly. These productions, in terms of preserving cultural heritage has become more and more important. In present situation, the film archiving, has attained new functions by passing beyond “collecting ”. Film archiving, now, has been considered as an area of profession. Therefore, reviewing the stages of film archival studies, seem to be quite meaningful.
Film arşivciliği, giderek daha çok sayıda ve türde film üretilmesi nedeniyle birçok altbaşlık kazanmaktadır. Diğer taraftan, yeni teknik olanaklara kolayca ulaşılmasıyla görsel-işitsel yapımlar, hızla artmaktadır. Bu yapımlar, ‘kültürel miras’ın korunması açısından da önem kazanmaktadır. Gelinen noktada, filmarşivciliği, ‘toplayıcılık’ın ötesine geçerek yeni işlevler kazanmıştır. Film arşivciliği artık, bir uzmanlık alanı olarak ele alınmaktadır. Bu nedenle, film arşivciliğinin geçirdiği aşamaları gözden geçirmek, anlamlı görünmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 28 Sayı: 3 |
Bu dergi içeriği CC BY 4.0 ile lisanslanmaktadır.