Since the second half of the 20th century, the developments in the field of informationtechnologies and the Internet have introduced significant changes in both traditional and distance learning and e-learning has become one of the fundamentalelements of education. While e-learning and educational use of the Internet have been getting more common, higher education institutions have been reviewing and restructuring theirown positions in line with the developments in theseareas. Around 50 universities in Turkey started remote education programs. Furthermore new tools to promote face to face education continue to exist on the Internet and to increase the efficiency of the courses. Since the beginning of the secondpart of 2000s, the Turkish Academy of Sciences TÜBA has been leading thework for the implementation of the project of open course materials in order to improve the effectiveness of face to face courses and it has been supported by anumber of universities.In the study, the situation in Gazi University was evaluated; the informatics system and the open course materials developed by the university in the process ofe-learning were examined and the study also determined the extent to which students use the Internet for educational purposes. The result of the research shows that the efforts for creating open course materials in Gazi University have not proved sufficient yet. According to the results of the research, it was determined that thestudents' belief in their self-efficacy in the educational use of the Internet was atmedium level. Gender and educational status of father were found to be related with self-efficacy. On the other hand, it was revealed that self-efficacy wasnot linked to the educational status of mother, having a computer, or taking computer classes in high school
20. yüzyılın ikinci yarısından itibaren bilişim teknolojileri ve internet alanında meydana gelen gelişmeler, hem geleneksel hem de uzaktan eğitim konusunda önemli değişimler yaratmış, e-öğrenme eğitimin temel unsurlarından biri haline gelmiştir. E-öğrenme ve eğitsel internet kullanımı yaygınlaşırken, yükseköğretim kurumları bu alanlardaki gelişmelere paralel olarak kendi konumlarını gözden geçirerek yeniden yapılandırma yoluna gitmişlerdir. Türkiye’de 50’ye yakın üniversitede uzaktan eğitim programı başlatılmıştır. Ayrıca yüz yüze eğitimi destekleyecek yeni araçlar internet ortamında varlığını sürdürmekte ve derslerin verimliliğini artırmaya devam etmektedir. Yüz yüze derslerin etkililiğini artırmak için 2000’li yılların ortalarından itibaren Türkiye Bilimler Akademisi TÜBA öncülüğünde açık ders malzemeleri projesinin yürütülmesi konusunda çalışmalar başlatılmış ve bazı üniversiteler tarafından da desteklenmiştir.Çalışmada Gazi Üniversitesi ele alınmış ve Üniversite’nin e-öğrenme sürecinde geliştirmiş olduğu bilişim sistemleri ve açık ders materyalleri incelenmiş olup, öğrencilerin eğitsel internet kullanım düzeyleri saptanmıştır. Araştırma sonucuna göre Gazi Üniversitesi’nde açık ders malzemelerinin yaratılması konusundaki çalışmaların henüz yeterli olgunluğa erişemediği görülmektedir. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin eğitsel internet kullanım öz-yeterlilik inançlarının orta düzeyde olduğu saptanmıştır. Öz-yeterlilikte cinsiyet ve babanın öğrenim durumu ile ilişkili olduğu belirlenmiş, buna karşın, öğrencilerin kendilerine ait bilgisayara sahip olma, lisede bilgisayar dersi alma ve annenin öğrenim durumu ile ilişkisi bulunmamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 26 Sayı: 3 |
Bu dergi içeriği CC BY 4.0 ile lisanslanmaktadır.