Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Halk Kütüphanesi Çalışanlarının Dijital Yetkinlikleri

Yıl 2025, Cilt: 39 Sayı: 4
https://doi.org/10.24146/tk.1681567

Öz

Amaç: Bu araştırmanın amacı, Türkiye’deki halk kütüphanelerinde görev yapan çalışanların dijital yetkinlik düzeylerini belirlemek ve yetkinlik düzeylerinin cinsiyet, yaş, eğitim durumu, kıdem ve çalıştığı pozisyon gibi çeşitli demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini incelemektir.

Yöntem: Araştırma, nicel bir araştırmadır. Nicel araştırma desenlerinden biri olan tarama deseninden yararlanılmıştır. Araştırma kapsamında, Türkiye’de Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı halk kütüphanelerinde farklı pozisyonlarda görev yapan 391 çalışana basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle ulaşılmıştır. Veriler, sosyo-demografik anket ve Tutar vd. (2024a) tarafından geliştirilen "Dijital Yetkinlik Ölçeği" ile toplanmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 25.0 programında analiz edilmiştir. Verilerin normal dağılım göstermesinden dolayı parametrik testler (t-testi, ANOVA, Welch ANOVA) kullanılmıştır. Gruplar arasındaki farkın hangi iki gruptan kaynaklandığını tespit etmek için LSD ve Games-Howell testlerinden yararlanılmıştır.

Bulgular: Halk Kütüphanesi çalışanlarının dijital yetkinlikleri iyi düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. En yüksek puan ortalaması, "dijital uyum algısı", en düşük ise "dijital kaygı algısı" alt boyutunda elde edilmiştir. Çalışanların dijital yetkinlik düzeyleri ile cinsiyetleri, yaşları ve çalışma süreleri arasında istatiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Ancak, eğitim düzeyleri ve çalıştıkları pozisyona göre bazı alt boyutlarda istatiksel olarak anlamlı farklılık belirlenmiştir. Lisans ve lisansüstü mezunlarının, ilköğretim/lise mezunlarına göre daha yüksek dijital yetkinlik düzeyine sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Yönetici pozisyonundakilerin dijital yetkinlik düzeyleri diğer pozisyonlara göre daha yüksek çıkmıştır.
Sonuç: Dijital bilgi sistemleri ve internet teknolojilerindeki gelişmelerle birlikte, halk kütüphanelerinde yürütülen iş ve işlemler giderek daha fazla bu teknolojiler aracılığıyla gerçekleştirilmeye başlanmıştır. Halk kütüphanelerinde iş süreçlerinin yürütülmesinde ve hizmet sunumunda önemli bir yer tutan dijital teknolojilere ilişkin çalışan yetkinliklerinin araştırıldığı bu araştırmada, halk kütüphanesi çalışanlarının dijital yetkinlik düzeylerinin genel olarak iyi olduğu görülmüştür. Dijital yetkinliği etkileyen temel unsurlar arasında eğitim seviyesi ve görev ünvanı öne çıkarken; cinsiyet, yaş ve kıdem gibi demografik değişkenlerin anlamlı bir etkisi bulunmamıştır.

Özgünlük: Türkiye’de dijital yetkinlik üzerine yapılmış pek çok çalışma bulunmakla birlikte, halk kütüphanesi çalışanlarının dijital yetkinliklerini ele alan bir araştırma bulunmamaktadır. Bu araştırma, Türkiye’deki halk kütüphanesi personelinin dijital yetkinliklerini bu bakış açısı ile ele alan ilk araştırmalardan biri olarak literatüre önemli bir katkı sunmaktadır. Kütüphane çalışanlarının dijital yetkinlikleriyle ilgili mevcut durumun ortaya koyulması ve karar vericilere bazı önerilerde bulunması bu araştırmanın özgünlüğünü ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  • Adeyeye, S. V. (2024). Bridging the digital divide: Librarians' role in empowering Nigerian communities through digital competencies and advocacy. Library Trends 72(4), 712-726. https://dx.doi.org/10.1353/lib.2024.a949579
  • Afacan Adanır, G. ve Gülbahar Güven, Y. (2022). Üniversite öğrencileri dijital yeterlikler ölçeğinin Türkçeye uyarlama çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 12(1), 122-132. https://doi.org/10.5961/higheredusci.990452
  • Aktaş, M. A., Çittir, K., Şahin, M. A., Aktaş, İ. ve Baltacı, H. (2024). Sınıf öğretmeni adaylarının 21. yüzyıl becerileri ve dijital yeterlikleri arasındaki ilişki. Amasya Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(1), 14-37. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3735174
  • Altay, A., Akın Gürdal, S. ve Biçen Aras, B. (2019). Public libraries and digital netives: The situation in Turkey. Turkish Studies Information Technologies and Applied Sciences, 14(2), 107-132. http://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.22756
  • Altunışık, R., Boz, H., Gegez, E., Koç, E., Sığrı, Ü., Yıldız, E. ve Yüksel, A. (2023). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: Yeni perspektifler. Seçkin.
  • Anagün, Ş. S. (2018). Teachers’ perceptions about the relationship between 21st century skills and managing constructivist learning environments. International Journal of Instruction, 11(4), 825–840. https://doi.org/10.12973/iji.2018.11452a
  • Arslan, M. (2021). Covid-19 salgını sürecinde hizmet içi eğitim etkinliklerine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 11(3), 1601-1619. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.985662
  • Asiri, A. ve Finlay, J. (2025). Digital competencies of public library professionals in England. Journal of Electronic Resources Librarianship, 37(1), 1–23. https://doi.org/10.1080/1941126X.2025.2455785
  • Aşıcı, F. ve Temel, H. (2023). Analysis of secondary school mathematics textbooks in the context of digital competence. Journal of Educational Technology & Online Learning, 6(4), 885-910. https://doi.org/10.31681/jetol.1365383
  • Ata, R. ve Yıldırım, K. (2019). Exploring Turkish pre-service teachers’ perceptions and views of digital literacy. Education Sciences, 9(1), 40. https://doi.org/10.3390/educsci9010040
  • Atchrimi, I. A. ve Ogunbodede, K. F. (2024). Digital competencies of librarians in university libraries in Nigeria. Zambia Journal of Library & Information Science, 8(1), 9-13. https://doi.org/10.5281/zenodo.12586132
  • Aydoğan, R. ve Gündoğdu, K. (2023). İlkokul dijital yeterlik algısı ölçeği geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Özel Sayı 1 (Cumhuriyetin 100. Yılına), 984-999. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1359303
  • Ayoku, O. A. ve Okafor, V. N. (2015). ICT skills acquisition and competencies of librarians: Implications for digital and electronic environment in Nigerian universities libraries. The Electronic Library, 33(3), 502–523. https://doi.org/10.1108/el-08-2013-0155
  • Babu, R. B., Vinayagamoorthy, P. ve Gopalakrishnan, S. (2007). ICT skills among librarians in engineering educational ınstitutions in Tamil Nadu. DESIDOC Bulletin of Information Technology, 27(6), 55–64. https://doi.org/10.14429/djlit.27.6.145
  • Baro, E. E., Obaro, O. G. ve Aduba, E. D. (2019). An assessment of digital literacy skills and knowledge-based competencies among librarians working in university libraries in Africa. Digital Library Perspectives, 35(3-4), 172–192. https://doi.org/10.1108/DLP-04-2019-0013
  • Baryshev, R. A. (2021). Building the model of academic library an digital competences. Scientific and Technical Libraries, (9), 129-149. https://doi.org/10.33186/1027-3689-2021-9-129-149
  • Basantes-Andrade, A. V., Cabezas González, M. ve Casillas Martín, S. (2020). Digital competences relationship between gender and generation of university professors. International Journal on Advanced Science Engineering and Information Technology, 10(1), 205-211. http://dx.doi.org/10.18517/ijaseit.10.1.10806
  • Bitri, E. (2014). 21st Century library and information professionals. Z. Taşkın, T. Çakmak ve G. Doğan (Ed.), Proceedings from collections to connections: turning library “inside out” The 21st International BOBCATSSS Conference held in Ankara, Turkey içinde (ss. 53-57). http://www.bby.hacettepe.edu.tr/akademik/guledadogan/dosyalar/bobcatsss(1).pdf
  • Boffano, A. (2019). Public libraries and digital competences.: A mixed-method analysis of job ads and professional views [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. University of Borås. https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hb:diva-22908
  • Borbely, M. (2022). Public library digital competency mapping 2019: A survey on digital skills of library professionals with different qualifications. Frontiers in Education, 7, 1-8. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.909502
  • Borbely, M. ve Némethi-Takács, M. (2023). Digital competence landscape in public libraries: Examining the role of age and gender in the development of digital skills. Performance Measurement and Metrics, 24(3/4), 155-175. https://doi.org/10.1108/PMM-03-2022-0012
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (28. bs.). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cabezas-Gonzalez, M., Casillas-Martín, S., Sanches-Ferreira, M. ve Teixeira Diogo, F. L. (2017). Do gender and age affect the level of digital competence? A study with university students. Fonseca Journal of Communication, 15, 109-125. https://doi.org/10.14201/fjc201715109125
  • Cerny, M. (2021). Digital competences of students of library studies: Comparison of research results for 2018–2020. Education Sciences, 11(11), 729. https://doi.org/10.3390/educsci11110729
  • Chukwueke, C. ve Idris, I. H. (2023). Librarians’ digital literacy skills and services delivery in academic libraries in Taraba State, Nigeria: A correlation. Library Philosophy and Practice (e-journal), 7565. https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=14636&context=libphilprac
  • Çakmak, T. (2018). Dijitalleşmenin halk kütüphanelerine yansımaları. H. Odabaş ve M. A. Akkaya (Ed.), Halk Kütüphaneleri: Geçmişten Geleceğe Yönelimler ve Yeni Roller içinde (ss. 451-466). Hiperyayın.
  • Çebi, A. ve Reisoğlu, İ. (2019). Öğretmen adaylarının dijital yeterliklerinin geliştirilmesine yönelik bir eğitim etkinliği: BÖTE ve diğer branşlardaki öğretmen adaylarının görüşleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 9(2), 539-565. https://doi.org/10.17943/etku.562663
  • Çetinkaya, L. (2024). Sağlıkta dijitalleşme sürecinde tıp fakültesi öğrencilerinin dijital teknoloji yeterlilikleri: Algıları ve isteklilikleri. STED, 32(5), 370-9. https://doi.org/10.17942/sted.1318766 Çıngı, H. (1994). Örnekleme kuramı. Hacettepe Üniversitesi Fen Fakültesi Basımevi.
  • Çifçi, M. ve Depeci, C. (2024). Coğrafya ders kitaplarının dijital yetkinlik bağlamında incelenmesi. Mevzu-Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 635-673. https://doi.org/10.56720/mevzu.1497527
  • Demeshkant, N., Potyrala, K. ve Tomczyk, L. (2020). Levels of academic teachers digital competence: Polish case-study. So, H. J. ve diğerleri (Ed.), Proceedings of the 28th International Conference on Computers in Education içinde (ss. 591-601). Asia-Pacific Society for Computers in Education (APSCE).
  • Demirkol, M., Özdemir, T. Y. ve Polat, H. (2023). Okul yöneticilerinin dijital yetkinliklerine yönelik öğretmen görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33(3), 1231-1240. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1339627
  • Deursen, V. A., Dijk, V. J. ve Klooster, P. (2015). Increasing inequalities in what we do online: A longitudinal cross-sectional analysis of Internet activities among the Dutch population (2010 to 2013) over gender, age, education, and income. Telematics and Informatics, 32(2), 259-272. https://doi.org/10.1016/j.tele.2014.09.003
  • Dias-Trindade, S. ve Albuquerque, C. (2022). University teachers’ digital competence: A case study from portugal. Social Sciences, 11(10), 481. https://doi.org/10.3390/socsci11100481
  • Doğan, O. (2023). Öğretim elemanlarının dijital yeterlilik seviyelerinin incelenmesi: Turizm akademisyenleri özelinde bir araştırma. Journal of Tourism Intelligence and Smartness, 6(2), 98-106. https://doi.org/10.58636/jtis.1341973
  • Edewor, N. ve Agbro, I. A. (2024). Digital literacy skills and job performance of librarians in federal and state university libraries in South-South, Nigeria. International Journal of Applied Technologies in Library and Information Management, 10(2), 39-50. https://www.ajol.info/index.php/jatlimi/article/view/278109/262341
  • Ekeruche, A. C. (2024). Knowledge sharing, digital competence, collaboration and effective service delivery among librarians in state-owned colleges of education in Delta State, Nigeria. Library and Information Perspectives and Research, 6(3), 31-39. http://doi.org/10.47524/lipr.v6i3.32
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Emezie, N. A., Chukwu, S. A., Nwaohiri, N. M., Emerole, N. ve Bernard, I. I. (2024). Determination of library staff skills to enhance visibility of intellectual output in Nigerian universities. Digital Library Perspectives, 40(1), 67-79. https://doi.org/10.1108/DLP-04-2023-0033
  • Emiri, O. T. (2017). Digital literacy skills among librarians in university libraries in the 21st Century in Edo and Delta States, Nigeria. International Journal of Library and Information Services (IJLIS), 6(1), 27-52. http://dx.doi.org/10.4018/IJLIS.2017010103
  • Endouware, B. C. ve Dushu, T. Y. (2021). An investigation of the level of digital literacy skills possessed by academic librarians in Nigerian Universities. World Journal of Innovative Research (WJIR), 10(2), 1-8. https://www.wjir.org/download_data/WJIR1002014.pdf
  • Erdoğan, B. ve Çaydere, O. (2024). Bilim ve sanat merkezleri görsel sanatlar dersi öğretim programının Avrupa dijital yeterliklerine göre incelenmesi. TEBD, 22(3), 2205-2225. https://doi.org/10.37217/tebd.1523174
  • Ergün, C. ve Güneş, S. (2022). Halk kütüphanelerinin toplumun dijital okuryazarlık becerilerini geliştirmedeki rolü. Türk Kütüphaneciliği, 36(4), 395-422. https://doi.org/10.24146/tk.1087448
  • Etike, Ş. (2023). Dijital yerlilerin dijital beceri haritası: İmkanlar, olasılıklar, engeller. Yeni Medya, 15, 112-129. https://doi.org/10.55609/yenimedya.1267062
  • European Schoolnet. (2016). The e-skills manifesto. European Schoolnet. http://www.eun.org/documents/411753/817341/eSkills_Manifesto_2016.pdf/6a1ac5e4-2409-4f33-ace1-81fc689956ec
  • European Union. (2019). Key competences for lifelong learning. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/297a33c8-a1f3-11e9-9d01-01aa75ed71a1/language-en
  • Eyo, M. (2016). Counselling implications of teachers’ digital competencies in the use of Social Networking Sites (SNSs) in the teaching-learning process in Calabar, Nigeria. Cogent Education, 3(1), 1128134. http://dx.doi.org/10.1080/2331186X.2015.1128134
  • Ferrari, A. (2012). Digital competence in practice: An analysis of frameworks. Publications Office of the European Union.
  • Ferrari, A., Punie, Y. ve Redecker, C. (2012). Understanding digital competence in the 21st century: An analysis of current frameworks. Ravenscroft, A., Lindstaedt, S., Kloos, C.D., Hernández-Leo, D. (Ed.) 21st Century Learning for 21st Century Skills. EC-TEL 2012 içinde (ss. 79-92). Lecture Notes in Computer Science, 7563. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-33263-0_7
  • Ferro, C. S., Pacardo, M. G., Yap, J. M. ve Alayon, S. B. (2025). Librarians and paraprofessionals’ digital literacy competencies and digital programs of public libraries in Western Visayas, Philippines. Digital Library Perspectives, 41(1), 119–144. https://doi.org/10.1108/DLP-06-2024-0097
  • Fidan, M. ve Cura Yeleğen, H. (2022). Öğretmenlerin dijital yeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi ve dijital yeterlik gereksinimleri. Ege Eğitim Dergisi, 23(2), 150-170. https://doi.org/10.12984/egeefd.1075367
  • Filiz, O. ve Kurt, A. A. (2022). The effect of preservice teachers’ experiences in a flipped course on digital competencies related to educational technology and innovativeness. Journal of Educational Technology and Online Learning, 5(3), 655-675. https://doi.org/10.31681/jetol.1118674
  • Galindo-Domínguez, H. ve Bezanilla, M. J. (2021). Digital competence in the training of pre-service teachers: Perceptions of students in the degrees of early childhood education and primary education. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 37(4), 262-278. https://doi.org/10.1080/21532974.2021.1934757
  • Geçgel, H., Kana, F. ve Eren, D. (2020). Türkçe eğitiminde dijital yetkinlik kavramının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 886-904. https://doi.org/10.16916/aded.742352
  • George, D. ve Mallery, P. (2016). IBM SPSS statistics 23 step by step: A simple guide and reference (14. bs.). Routledge.
  • Gökbulut, B. (2021). Öğretmenlerin dijital okuryazarlık düzeyleri ile hayat boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(3), 469-479. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1639029
  • Gökbulut, B., Keserci, G. ve Akyüz, A. (2021). Eğitim fakültesinde görev yapan akademisyen ve öğretmenlerin dijital materyal tasarım yeterlikleri. Journal of Social Sciences and Education, 4(1), 11-24. https://doi.org/10.53047/josse.917536
  • Gümüş, M. M. ve Kukul, V. (2023). Examination of digital competences of teachers according to different variables. Journal of Teacher Education and Lifelong Learning, 5(1), 111-129. https://doi.org/10.51535/tell.1231192
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: Felsefe-yöntem-analiz. Seçkin.
  • Hamad, F., Al-Fadel, M. ve Shehata, A. M. K. (2024). The level of digital competencies for the provision of smart information service at academic libraries in Jordan. Global Knowledge, Memory and Communication, 73(4-5), 614–633. https://doi.org/10.1108/GKMC-06-2022-0131
  • Hellaç Aksu, Z. ve Reisoğlu, İ. (2023). Dezavantajlı bölgelerdeki öğretmenlerin eTwinning proje deneyimine göre dijital yeterliklerinin incelenmesi. Journal of Uludag University Faculty of Education, 36(1), 51-74. https://doi.org/10.19171/uefad.1149218
  • Hiçyorulmaz, E., Çenesiz, M. U., Kılıçarslan, Ş. ve Tumbuloğlu, M. (2024). Öğrencilerin dijital yeterlik düzeylerinin ölçülmesi: Hitit Üniversitesi örneği. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 19(2), 43-64. https://dergipark.org.tr/tr/pub/girkal/issue/89547/1524023
  • Hussain, M. ve Nayab, S. (2021). Assessment of ICT competencies of LIS professionals in public Libraries of Khyber Pakhtunkhwa: A quantitative study. Library Philosophy and Practice (e-journal), 5661. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/5661
  • International Federation of Library Associations and Institutions . (2017, 18 Ağustos). IFLA Statement on Digital Literacy. https://repository.ifla.org/server/api/core/bitstreams/7569c8be-b7da-4a02-a545-dfc93d4c6449/content
  • International Federation of Library Associations and Institutions. (2020, 9 Aralık). Libraries in Digital Skills Policies: Policy areas, mechanisms, practices. https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/hq/topics/info-society/documents/libraries_in_digital_skills_policies.pdf
  • Ilesanmi, T. C. (2023) Librarians’ ICT skills and service delivery in private universities in Nigeria. Information Impact: Journal of Information and Knowledge Management, 14(1), 54-75. https://dx.doi.org/10.4314/iijikm.v14i1.4
  • Ilomäki, L., Kantosalo, A. ve Lakkala, M. (2011). What is digital competence? Linked portal içinde (ss. 1-11). European Schoolnet. http://linked.eun.org/web/guest/in-depth3
  • International Telecommunication Union. (2015). 2025 targets. https://www.itu.int/en/mediacentre/Pages/2018-PR01.aspx
  • International Telecommunication Union ve United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2017). Digital skills for life and work. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259013
  • International Telecommunication Union. (2019). Digital skills ınsights 2019.. https://academy.itu.int/main-activities/research-publications/digital-skills-insights/digital-skills-insights-2019
  • İmamoğlu, S. Z., Türkcan, H. ve Toklucu, H. (2024). Dijital yeterlilik ve psikolojik güçlendirmenin iş performansına etkisi. International Review of Economics and Management, 12(2), 142-159. http://dx.doi.org/10.18825/iremjournal.1588731
  • Janssen, J., Stoyanov, S., Ferrari, A., Punie, Y., Pannekeet, K. ve Sloep, P. (2013). Experts’ views on digital competence: Commonalities and differences. Computers & Education, 68, 473–481. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.06.008
  • Joel, A. P. ve Ibrahim, F. L. (2021). Digital competencies needed by librarians and information professionals for knowledge management of 21st century university libraries in Borno State. Library Philosophy and Practice (e-journal), 5355. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/5355/
  • Jorge-Vázquez, J., Náñez Alonso, S. L., Fierro Saltos, W. R. ve Pacheco Mendoza, S. (2021). Assessment of digital competencies of university faculty and their conditioning factors: Case study in a technological adoption context. Education Sciences, 11(10), 637. https://doi.org/10.3390/educsci11100637
  • Kaarakainen, M.-T., Kivinen, A. ve Kaarakainen, S.-S. (2017). Differences between the genders in ICT skills for Finnish upper comprehensive school students: Does gender matter?. Seminar.net, 13(2). https://doi.org/10.7577/seminar.2304
  • Kakırman Yıldız, A. (2014). Etkin ve verimli bir kütüphane yönetiminde kütüphanecilerin sahip olması gereken temel yetkinlikler. İsmail E. Erünsal'a Armağan. Aynur, H., Aydın, B., Ülker,M. B. (Yay.Haz.), Kitaplara Vakfedilen Bir Ömre Tuhfe: İsmail E. Erünsal'a Armağan içinde (ss. 1155-1169). Ülke Yayınları.
  • Karadeniz, Ş. ve Yılmaz, B. (2009). Türkiye’de halk kütüphanecilerinin hizmet içi eğitim gereksinimleri. Türk Kütüphaneciliği, 23(1), 52-82. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tk/issue/48930/624185
  • Karakuş, İ. (2022). A digital look at pre-service teachers' profiles: Digital awareness, competence and fluency. Problems of Education in The 21st Century, 80(2), 324-338. https://doi.org/10.33225/pec/22.80.324
  • Karakuş, İ., Sünbül, Ö. ve Kılıç, F. (2022). Öğretmen adayı dijital yeterlik algısı ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(35), 935-956. https://doi.org/10.35675/befdergi.883974
  • Kavak, A. (2024). Türkiye’de halk kütüphanesi çalışanlarının yapay zekâya yönelik genel tutumları. Türk Kütüphaneciliği, 38(4), 225-261. https://doi.org/10.24146/tk.1486759
  • Kavak, A. (2023). Toplum 5.0 perspektifinde kütüphane 5.0: Teknoloji ve insan merkezli yeni nesil kütüphane hizmetleri. Bilgi Yönetimi, 6(2), 280-309. https://doi.org/10.33721/by.1343297
  • Kaya, R. ve Uyangör, N. (2022). Eğitim fakültesi öğrencilerinin teknoloji entegrasyonu öz-yeterlik algıları ile dijital yeterlik seviyeleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 552-571. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-793735
  • Kayhan, O. (2022). Understanding teachers’ classroom management anxiety: The role of educational technology usage in classrooms. Journal of Teacher Education and Lifelong Learning, 4(2), 51-64. https://doi.org/ 10.51535/tell.1148725
  • Kayode, A. ve Oguntayo, S. A. (2024). Evaluating the impact of digital competence and digital self-effıcacy on the adoption of big data in library and information centers: A contextual study. Library Philosophy and Practice (e-journal), 8278. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/8278
  • Keskin, İ. ve Yazar, T. (2015). Öğretmenlerin yirmi birinci yüzyıl becerileri ışığında ve yaşam boyu öğrenme bağlamında dijital yeterliliklerinin incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 12(2), 1691-1711. http://dx.doi.org/10.14687/ijhs.v12i2.3503
  • Kır, D. B. (2024). Examination of the activities in the 5th grade Turkish textbook in terms of digital competence. Journal of Social Sciences and Education, 7(1), 51-91. https://doi.org/10.53047/josse.1441755
  • Kırali Tüfekçi, F. N. ve Ceylan, M. (2022). Eğitimde kalitenin arttırılması için ilkokul öğrencilerinin dijital yetkinlik düzeylerini belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Izmir Democracy University Social Sciences Journal, 5(2), 166-187. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2708516
  • Kıymet, Ç. ve Çakır, R. (2023). Ortaöğretim öğretmenlerinin acil durum uzaktan öğretimine yönelik tutumları, dijital yeterlilikleri ve deneyimlerinin incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 13(1), 101-133. https://doi.org/10.17943/etku.1103720
  • Korkmaz, M. (2020). Sınıf öğretmenlerinin dijital okuryazarlık seviyelerinin belirlenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Korucu, A. T., Yüzel, A., Gündoğdu, M. M. ve Gençtürk, T. (2015). Examination the digital competence of teacher candidates in terms of different variables. Participatory Educational Research, 2(5), 47-52. https://doi.org/10.17275/per.15.spi.2.6
  • Köksal, D. ve Canlı, S. (2024). Öğretmenlerin dijital yeterliliklerinin incelenmesi. Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Dergisi, 8(1), 1-21. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bestdergi/issue/83266/1377006
  • Köksalan Sanchezpena, F. (2022). Sınıf öğretmenlerinin dijital yeterlilikleri ile yaratıcı kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Kuluşaklı, E. (2024). Distance learners’ basic digital competence in higher education. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 14(2), 358-365. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1455479
  • Kurudayıoğlu, M. ve Soysal, T. (2020). 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın dijital yetkinlik bakımından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 54, 184-199. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/53827/658584
  • Kuş, Z. ve Mert, H. (2024). Digital competence of educators in Turkey according to European digital competence framework. Journal of Learning and Teaching in Digital Age, 9(1), 102-114. https://doi.org/10.53850/joltida.1301592
  • Kuzminska, O., Mazorchuk, M., Morze, N., Pavlenko, V. ve Prokhorov, A. (2019). Study of digital competence of the students and teachers in Ukraine. Ermolayev, V., Suárez-Figueroa, M., Yakovyna, V., Mayr, H., Nikitchenko, M., Spivakovsky, A. (Ed.), Information and Communication Technologies in Education, Research, and Industrial Applications. ICTERI 2018. Communications in Computer and Information Science içinde (ss. 148-169). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-13929-2_8
  • Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü. (2024). 2023 Yılı İstatistikleri. https://kygm.ktb.gov.tr/TR-370715/2023-yili-istatistikleri.html
  • Lucas, M., Bem-Haja, P., Siddiq, F., Moreira, A. ve Redecker, C. (2021). The relation between in-service teachers’ digital competence and personal and contextual factors: What matters most? Computers & Education, 160, 104052. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104052
  • Mansour, E. (2017). A survey of digital information literacy (DIL) among academic library and information professionals. Digital Library Perspectives, 33(2), 166-188. https://doi.org/10.1108/DLP-07-2016-0022
  • Martínez-Cantos, J. L. (2017). Digital skills gaps: A pending subject for gender digital inclusion in the European Union. European Journal of Communication, 32(5), 419-438. https://doi.org/10.1177/0267323117718464
  • Martynas Mažvydas National Library of Lithuania. (2020, 10 Şubat). A research shows significant rise of digital literacy of Lithuanian population. https://www.lnb.lt/en/news/5089-a-research-shows-significant-rise-of-digital-literacy-of-lithuanian-population
  • Martzoukou, K. ve Elliott, J. (2016). The development of digital literacy and inclusion skills of public librarians. Communications in Information Literacy, 10(1), 99-115. https://doi.org/10.15760/comminfolit.2016.10.1.17
  • Mubofu, C. (2025). Evaluating digital competencies for enhancing library services: Insights from Tanzanian academic libraries. The International Information & Library Review, 1–10. https://doi.org/10.1080/10572317.2025.2461438
  • Nabila, J., Pangesti, N. R. ve Utami, R. G. (2025). Digital competencies and development strategies of librarians at Universitas Negeri Padang in 4.0 era. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, 13(1), 133-144. https://core.ac.uk/outputs/665397632/
  • Noh, Y. ve Hong, H.-J. (2021). A study on the relationship between library service and digital competence. Journal of Librarianship and Information Science, 54(2), 264-283. https://doi.org/10.1177/09610006211008962
  • Noor, S., Tajik, O. ve Golzar, J. (2022). Simple random sampling. International Journal of Education & Language Studies, 1(2), 78-82. https://doi.org/10.22034/ijels.2022.162982
  • Nordicity ve Toronto Public Library. (2023). Impact of technology services in Ontario public libraries: Bridge 2021/2022 report. Nordicity ve Toronto Public Library.
  • Odabaşoğlu, A. (2024). Bilgi çağında elektronik kaynak kütüphanecileri: Gerekli yetkinlikler. K. Binici (Ed.), II. Uluslararası Gelenekten Geleceğe Bilgi ve Belge Yönetimi Sempozyumu ‘Kalkınmada Veri, Bilgi, Bilişim ve Yönetişim’ içinde (ss. 137-145). İdeal Kültür Akademi.
  • Oguche, D. (2017). Assessment of staff ICT literacy competence in Nigerian federal university libraries. Information Impact, 8(2), 77-89. https://dx.doi.org/10.4314/iijikm.v8i2.7
  • Ojaranta, A. ve Litmanen-Peitsala, P. (2019). Digital skills in Finnish public libraries to engage in the national operating model for digital support for citizens. International Federation of Library Associations and Institution. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100882348
  • Okeji, C. C., Tralagba, E. C. ve Obi, I. C. (2020a). An investigation of the digital literacy skills and knowledge-based competencies among librarians working in university libraries in Nigeria. Global Knowledge, Memory and Communication, 69(4/5), 311-330. https://doi.org/10.1108/GKMC-05-2019-0054
  • Okeji, C. C., Nwankwo, N. G., Anene, I. A. ve Olorunfemi, E. A. (2020b). Assessment of digital literacy skılls of 21st century librarians in private university libraries in Anambra State. International Journal of Library and Information Science Studies, 6(4), 34-47. https://www.eajournals.org/wp-content/uploads/Assessment-of-digital-literacy-skills-of-21st-century-librarians-in-private-university-libraries-in-Anambra-state.pdf
  • Okuonghae, N. ve Tunmibi, S. (2024). Digital competence as predictor for the motivation to use artificial ıntelligence technologies among librarians in Edo and Delta States, Nigeria. Journal of Technology Innovations and Energy, 3(1), 1–11. https://doi.org/10.56556/jtie.v3i1.728
  • Olaniyi, E. T. ve Akinyoola, O. G. (2023). Influence of digital literacy competence on the use of social media among librarians of public university libraries in Ogun State, Nigeria. MBJLIS – Middlebelt Journal of Library and Information Science, 21, 126-138. https://mbjlisonline.org/index.php/jlis/article/view/204/185
  • Osinulu, L. (2021). Digital literacy competencies among library officers in state and federal universities in Ogun State, Nigeria. Information Issues: Global Perspectives, 25(1), 1-15. https://worldlibraries.dom.edu/index.php/worldlib/article/view/593/681
  • Oyedokun, T. T., Oyewumi, F. A., Akanbi, M. L. ve Laaro, D. M. (2018). Assessment of ICT competencies of library staff ın selected unıversities in Kwara State, Nıgeria. Library Philosophy and Practice (e-journal), 1797. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/1797
  • Özbay, D. (2022). Uzaktan eğitim sürecinde öğretmenlerin dijital yeterlilikleri ile mesleki kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Özden, M. ve Örge Yaşar, F. (2024). Eğitim fakültesi öğrencilerinin dijital yeterlikleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 12(3), 516-529. https://doi.org/10.16916/aded.1496401
  • Öztürk, O. (2022). Okul öncesi öğretmenlerine yönelik dijital yeterlilikler ölçeğinin Türkçe’ ye uyarlanması ve okul öncesi öğretmenlerinin dijital yeterlilikleri ile mesleki tükenmişlikleri, teknoloji kullanım istek ve kaygıları arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Pala, F. (2023). Dijital yetkinlik kavramına ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(3), 1153-1176. https://doi.org/10.37217/tebd.1258640
  • Pera, B., Hajdukiewicz, A. ve Hodak, D. F. (2022). Digital competencies among higher education professors and high-school teachers: Does teaching experience matter? Business Systems Research: International journal of the Society for Advancing Innovation and Research in Economy, 13(2), 72-95. http://dx.doi.org/10.2478/bsrj-2022-0016
  • Pihlainen, K., Korjonen-Kuusipuro, K. ve Kärnä, E. (2021). Perceived benefits from non-formal digital training sessions in later life: Views of older adult learners, peer tutors, and teachers. International journal of lifelong education, 40(2), 155-169. https://doi.org/10.1080/02601370.2021.1919768
  • Polat, Ö. (2023). Bilgi ve belge yönetimi uzmanlığının yetkinlikler açısından tanımlanması. Nobel.
  • Rahmadanita, A. (2022). The influence of librarians' competence on their performance at The Jatinangor Institute Of Home Affairs Governance (IHAG) Library. Jurnal MSDA (Manajemen Sumber Daya Aparatur), 10(2), 188-198. https://doi.org/10.33701/jmsda.v10i2.2837
  • Safahieh, H. ve Asemi, A. (2010). Computer literacy skills of librarians: a case study of Isfahan University libraries, Iran. The Electronic Library, 28 (1), 89–99. https://doi.org/10.1108/02640471011023397
  • Sambo, A. S., Imran, A. A. ve Akanbi , M. L. A. (2022). Digital literacy skills among certified librarians in Nigerian libraries: Library overview. Journal of Digital Learning and Education, 2(2), 70-79. https://doi.org/10.52562/jdle.v2i2.316
  • Saygıner, Ş. ve Laçin, E. (2024). Teknoloji destekli eğitsel etkinliklerin özel eğitim öğretmenlerinin dijital yeterlik düzeylerine etkisinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(14), 26-39. https://doi.org/10.56677/mkuefder.1532760
  • Subaşıoğlu, F. (2022). Özel gereksinimli bireylerin bilgiye erişimi: Disiplinerarası çalışmalar ve güncel yaklaşımlar. L. Kanık, G. Palo, P. Bezirci, E. Alaca ve D. Soylu (Ed.), 21. Yüzyılda Özel Gereksinimli Bireylere Sunulan Hizmetlerde Kütüphanecilerin Yetkinlikleri içinde (ss. 437-456). Hiperyayın.
  • Süzer, E. (2022). Öğretmenlerin dijital yeterlilik seviyelerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Şenyurt Topçu, Ö. ve Yılmaz, B. (2012). Ankara’daki halk kütüphanesi hizmet niteliğinin değerlendirilmesi. Türk Kütüphaneciliği, 26(1), 53-77. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/811857
  • Toker, T., Akgün, E., Cömert, Z. ve Edip, S. (2021). Eğitimciler için dijital yeterlilik ölçeği: Uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 50(230), 301-328. https://doi.org/10.37669/milliegitim.801607
  • Tutar, H., Erdem, A. T. ve Şahin, N. (2024a). Dijital yetkinlik ölçeği (DYÖ): Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 27(1), 31-47. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1375960
  • Tutar, H., Erdem, A. T. ve Şahin, N. (2024b). Kurumsal dijital yeterlilik ölçeği (KDYÖ): Bir ölçek geliştirme çalışması. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 498-516. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gumus/issue/84996/1400431
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2024). Hanehalkı bilişim teknolojileri (BT) kullanım araştırması, 2024. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2024-53492
  • Umeji, E. C., Ejedafiru, E. F.ve Oghenetega, L. U. (2013). Information/ICT literacy levels and skills among librarians in Madonna University Library, Okija. IOSR Journal of Humanities and Social Sciences, 15(3), 70-75. https://doi.org/10.9790/0837-1537075
  • UNESCO. (2018). Building tomorrow’s digital skills. What conclusions can we draw from international comparative indicators? United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://www.skillsforemployment.org/knowledge-product-detail/3533
  • Usman, M. K. (2021). Students industrial work experience scheme as correlate of digital skills and competences among emerging librarians from Bayero University Library School. African Journal of Library, Archives and Information Science, 31(1), 39-49. https://doi.org/10.4314/6z3fet57
  • Vosloo, S. (2018). Designing inclusive digital solutions and developing digital skills: Guidelines. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265537

Digital Competencies of Public Library Staff

Yıl 2025, Cilt: 39 Sayı: 4
https://doi.org/10.24146/tk.1681567

Öz

Purpose: The aim of this study is to determine the digital competency levels of employees working in public libraries in Türkiye and to examine whether these competency levels differ according to various demographic variables such as gender, age, educational background, seniority, and position.

Method: This study employs a quantitative research approach and utilizes a survey design, a commonly used method in quantitative research. Within the scope of the research, 391 staff members with different job titles working in public libraries affiliated with the Ministry of Culture and Tourism in Türkiye were reached through a simple random sampling method. Data were collected using a socio-demographic questionnaire and the 'Digital Competence Scale' developed by Tutar, Erdem, and Şahin (2024a). The data were analyzed using SPSS 25.0 software. Since the data showed a normal distribution, parametric tests (t-test, ANOVA, Welch ANOVA) were applied. To identify significant differences between groups, LSD and Games-Howell tests were used.

Findings: The digital competencies of public library staff are at a good level. The highest mean score was found in the 'perception of digital adaptation' sub-dimension, while the lowest was in the ' perception of digital anxiety' sub-dimension. No statistically significant differences were found between employees' digital competency levels and their gender, age, or years of service. However, statistically significant differences were identified in some sub-dimensions based on educational background and job position. It was observed that staff with undergraduate and postgraduate degrees had higher levels of digital competence compared to those with primary/secondary education, and those in managerial positions demonstrated higher digital competency levels than staff in other roles.

Implications: With the advancements in digital information systems and internet technologies, the work and operations carried out in public libraries have increasingly begun to utilize these technologies. This study, which focuses on examining the competencies of public library staff regarding digital technologies—an essential component in the execution of library services—revealed that staff members generally possess high levels of digital competence. While educational attainment and job position emerged as significant predictors of digital competence, demographic variables such as gender, age, and professional seniority did not demonstrate any statistically significant impact.

Originality: Although numerous studies have been conducted on digital competence in Türkiye, there is a lack of research specifically addressing the digital competencies of public library staff. This research makes an important contribution to the literature as it is the first research to examine the digital competencies of public library staff in Türkiye from this perspective. Revealing the current state of library staff's digital competencies and providing recommendations to decision-makers highlights the originality of this study.

Kaynakça

  • Adeyeye, S. V. (2024). Bridging the digital divide: Librarians' role in empowering Nigerian communities through digital competencies and advocacy. Library Trends 72(4), 712-726. https://dx.doi.org/10.1353/lib.2024.a949579
  • Afacan Adanır, G. ve Gülbahar Güven, Y. (2022). Üniversite öğrencileri dijital yeterlikler ölçeğinin Türkçeye uyarlama çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 12(1), 122-132. https://doi.org/10.5961/higheredusci.990452
  • Aktaş, M. A., Çittir, K., Şahin, M. A., Aktaş, İ. ve Baltacı, H. (2024). Sınıf öğretmeni adaylarının 21. yüzyıl becerileri ve dijital yeterlikleri arasındaki ilişki. Amasya Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(1), 14-37. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3735174
  • Altay, A., Akın Gürdal, S. ve Biçen Aras, B. (2019). Public libraries and digital netives: The situation in Turkey. Turkish Studies Information Technologies and Applied Sciences, 14(2), 107-132. http://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.22756
  • Altunışık, R., Boz, H., Gegez, E., Koç, E., Sığrı, Ü., Yıldız, E. ve Yüksel, A. (2023). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: Yeni perspektifler. Seçkin.
  • Anagün, Ş. S. (2018). Teachers’ perceptions about the relationship between 21st century skills and managing constructivist learning environments. International Journal of Instruction, 11(4), 825–840. https://doi.org/10.12973/iji.2018.11452a
  • Arslan, M. (2021). Covid-19 salgını sürecinde hizmet içi eğitim etkinliklerine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 11(3), 1601-1619. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.985662
  • Asiri, A. ve Finlay, J. (2025). Digital competencies of public library professionals in England. Journal of Electronic Resources Librarianship, 37(1), 1–23. https://doi.org/10.1080/1941126X.2025.2455785
  • Aşıcı, F. ve Temel, H. (2023). Analysis of secondary school mathematics textbooks in the context of digital competence. Journal of Educational Technology & Online Learning, 6(4), 885-910. https://doi.org/10.31681/jetol.1365383
  • Ata, R. ve Yıldırım, K. (2019). Exploring Turkish pre-service teachers’ perceptions and views of digital literacy. Education Sciences, 9(1), 40. https://doi.org/10.3390/educsci9010040
  • Atchrimi, I. A. ve Ogunbodede, K. F. (2024). Digital competencies of librarians in university libraries in Nigeria. Zambia Journal of Library & Information Science, 8(1), 9-13. https://doi.org/10.5281/zenodo.12586132
  • Aydoğan, R. ve Gündoğdu, K. (2023). İlkokul dijital yeterlik algısı ölçeği geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Özel Sayı 1 (Cumhuriyetin 100. Yılına), 984-999. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1359303
  • Ayoku, O. A. ve Okafor, V. N. (2015). ICT skills acquisition and competencies of librarians: Implications for digital and electronic environment in Nigerian universities libraries. The Electronic Library, 33(3), 502–523. https://doi.org/10.1108/el-08-2013-0155
  • Babu, R. B., Vinayagamoorthy, P. ve Gopalakrishnan, S. (2007). ICT skills among librarians in engineering educational ınstitutions in Tamil Nadu. DESIDOC Bulletin of Information Technology, 27(6), 55–64. https://doi.org/10.14429/djlit.27.6.145
  • Baro, E. E., Obaro, O. G. ve Aduba, E. D. (2019). An assessment of digital literacy skills and knowledge-based competencies among librarians working in university libraries in Africa. Digital Library Perspectives, 35(3-4), 172–192. https://doi.org/10.1108/DLP-04-2019-0013
  • Baryshev, R. A. (2021). Building the model of academic library an digital competences. Scientific and Technical Libraries, (9), 129-149. https://doi.org/10.33186/1027-3689-2021-9-129-149
  • Basantes-Andrade, A. V., Cabezas González, M. ve Casillas Martín, S. (2020). Digital competences relationship between gender and generation of university professors. International Journal on Advanced Science Engineering and Information Technology, 10(1), 205-211. http://dx.doi.org/10.18517/ijaseit.10.1.10806
  • Bitri, E. (2014). 21st Century library and information professionals. Z. Taşkın, T. Çakmak ve G. Doğan (Ed.), Proceedings from collections to connections: turning library “inside out” The 21st International BOBCATSSS Conference held in Ankara, Turkey içinde (ss. 53-57). http://www.bby.hacettepe.edu.tr/akademik/guledadogan/dosyalar/bobcatsss(1).pdf
  • Boffano, A. (2019). Public libraries and digital competences.: A mixed-method analysis of job ads and professional views [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. University of Borås. https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hb:diva-22908
  • Borbely, M. (2022). Public library digital competency mapping 2019: A survey on digital skills of library professionals with different qualifications. Frontiers in Education, 7, 1-8. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.909502
  • Borbely, M. ve Némethi-Takács, M. (2023). Digital competence landscape in public libraries: Examining the role of age and gender in the development of digital skills. Performance Measurement and Metrics, 24(3/4), 155-175. https://doi.org/10.1108/PMM-03-2022-0012
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (28. bs.). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cabezas-Gonzalez, M., Casillas-Martín, S., Sanches-Ferreira, M. ve Teixeira Diogo, F. L. (2017). Do gender and age affect the level of digital competence? A study with university students. Fonseca Journal of Communication, 15, 109-125. https://doi.org/10.14201/fjc201715109125
  • Cerny, M. (2021). Digital competences of students of library studies: Comparison of research results for 2018–2020. Education Sciences, 11(11), 729. https://doi.org/10.3390/educsci11110729
  • Chukwueke, C. ve Idris, I. H. (2023). Librarians’ digital literacy skills and services delivery in academic libraries in Taraba State, Nigeria: A correlation. Library Philosophy and Practice (e-journal), 7565. https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=14636&context=libphilprac
  • Çakmak, T. (2018). Dijitalleşmenin halk kütüphanelerine yansımaları. H. Odabaş ve M. A. Akkaya (Ed.), Halk Kütüphaneleri: Geçmişten Geleceğe Yönelimler ve Yeni Roller içinde (ss. 451-466). Hiperyayın.
  • Çebi, A. ve Reisoğlu, İ. (2019). Öğretmen adaylarının dijital yeterliklerinin geliştirilmesine yönelik bir eğitim etkinliği: BÖTE ve diğer branşlardaki öğretmen adaylarının görüşleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 9(2), 539-565. https://doi.org/10.17943/etku.562663
  • Çetinkaya, L. (2024). Sağlıkta dijitalleşme sürecinde tıp fakültesi öğrencilerinin dijital teknoloji yeterlilikleri: Algıları ve isteklilikleri. STED, 32(5), 370-9. https://doi.org/10.17942/sted.1318766 Çıngı, H. (1994). Örnekleme kuramı. Hacettepe Üniversitesi Fen Fakültesi Basımevi.
  • Çifçi, M. ve Depeci, C. (2024). Coğrafya ders kitaplarının dijital yetkinlik bağlamında incelenmesi. Mevzu-Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 635-673. https://doi.org/10.56720/mevzu.1497527
  • Demeshkant, N., Potyrala, K. ve Tomczyk, L. (2020). Levels of academic teachers digital competence: Polish case-study. So, H. J. ve diğerleri (Ed.), Proceedings of the 28th International Conference on Computers in Education içinde (ss. 591-601). Asia-Pacific Society for Computers in Education (APSCE).
  • Demirkol, M., Özdemir, T. Y. ve Polat, H. (2023). Okul yöneticilerinin dijital yetkinliklerine yönelik öğretmen görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33(3), 1231-1240. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1339627
  • Deursen, V. A., Dijk, V. J. ve Klooster, P. (2015). Increasing inequalities in what we do online: A longitudinal cross-sectional analysis of Internet activities among the Dutch population (2010 to 2013) over gender, age, education, and income. Telematics and Informatics, 32(2), 259-272. https://doi.org/10.1016/j.tele.2014.09.003
  • Dias-Trindade, S. ve Albuquerque, C. (2022). University teachers’ digital competence: A case study from portugal. Social Sciences, 11(10), 481. https://doi.org/10.3390/socsci11100481
  • Doğan, O. (2023). Öğretim elemanlarının dijital yeterlilik seviyelerinin incelenmesi: Turizm akademisyenleri özelinde bir araştırma. Journal of Tourism Intelligence and Smartness, 6(2), 98-106. https://doi.org/10.58636/jtis.1341973
  • Edewor, N. ve Agbro, I. A. (2024). Digital literacy skills and job performance of librarians in federal and state university libraries in South-South, Nigeria. International Journal of Applied Technologies in Library and Information Management, 10(2), 39-50. https://www.ajol.info/index.php/jatlimi/article/view/278109/262341
  • Ekeruche, A. C. (2024). Knowledge sharing, digital competence, collaboration and effective service delivery among librarians in state-owned colleges of education in Delta State, Nigeria. Library and Information Perspectives and Research, 6(3), 31-39. http://doi.org/10.47524/lipr.v6i3.32
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Emezie, N. A., Chukwu, S. A., Nwaohiri, N. M., Emerole, N. ve Bernard, I. I. (2024). Determination of library staff skills to enhance visibility of intellectual output in Nigerian universities. Digital Library Perspectives, 40(1), 67-79. https://doi.org/10.1108/DLP-04-2023-0033
  • Emiri, O. T. (2017). Digital literacy skills among librarians in university libraries in the 21st Century in Edo and Delta States, Nigeria. International Journal of Library and Information Services (IJLIS), 6(1), 27-52. http://dx.doi.org/10.4018/IJLIS.2017010103
  • Endouware, B. C. ve Dushu, T. Y. (2021). An investigation of the level of digital literacy skills possessed by academic librarians in Nigerian Universities. World Journal of Innovative Research (WJIR), 10(2), 1-8. https://www.wjir.org/download_data/WJIR1002014.pdf
  • Erdoğan, B. ve Çaydere, O. (2024). Bilim ve sanat merkezleri görsel sanatlar dersi öğretim programının Avrupa dijital yeterliklerine göre incelenmesi. TEBD, 22(3), 2205-2225. https://doi.org/10.37217/tebd.1523174
  • Ergün, C. ve Güneş, S. (2022). Halk kütüphanelerinin toplumun dijital okuryazarlık becerilerini geliştirmedeki rolü. Türk Kütüphaneciliği, 36(4), 395-422. https://doi.org/10.24146/tk.1087448
  • Etike, Ş. (2023). Dijital yerlilerin dijital beceri haritası: İmkanlar, olasılıklar, engeller. Yeni Medya, 15, 112-129. https://doi.org/10.55609/yenimedya.1267062
  • European Schoolnet. (2016). The e-skills manifesto. European Schoolnet. http://www.eun.org/documents/411753/817341/eSkills_Manifesto_2016.pdf/6a1ac5e4-2409-4f33-ace1-81fc689956ec
  • European Union. (2019). Key competences for lifelong learning. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/297a33c8-a1f3-11e9-9d01-01aa75ed71a1/language-en
  • Eyo, M. (2016). Counselling implications of teachers’ digital competencies in the use of Social Networking Sites (SNSs) in the teaching-learning process in Calabar, Nigeria. Cogent Education, 3(1), 1128134. http://dx.doi.org/10.1080/2331186X.2015.1128134
  • Ferrari, A. (2012). Digital competence in practice: An analysis of frameworks. Publications Office of the European Union.
  • Ferrari, A., Punie, Y. ve Redecker, C. (2012). Understanding digital competence in the 21st century: An analysis of current frameworks. Ravenscroft, A., Lindstaedt, S., Kloos, C.D., Hernández-Leo, D. (Ed.) 21st Century Learning for 21st Century Skills. EC-TEL 2012 içinde (ss. 79-92). Lecture Notes in Computer Science, 7563. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-33263-0_7
  • Ferro, C. S., Pacardo, M. G., Yap, J. M. ve Alayon, S. B. (2025). Librarians and paraprofessionals’ digital literacy competencies and digital programs of public libraries in Western Visayas, Philippines. Digital Library Perspectives, 41(1), 119–144. https://doi.org/10.1108/DLP-06-2024-0097
  • Fidan, M. ve Cura Yeleğen, H. (2022). Öğretmenlerin dijital yeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi ve dijital yeterlik gereksinimleri. Ege Eğitim Dergisi, 23(2), 150-170. https://doi.org/10.12984/egeefd.1075367
  • Filiz, O. ve Kurt, A. A. (2022). The effect of preservice teachers’ experiences in a flipped course on digital competencies related to educational technology and innovativeness. Journal of Educational Technology and Online Learning, 5(3), 655-675. https://doi.org/10.31681/jetol.1118674
  • Galindo-Domínguez, H. ve Bezanilla, M. J. (2021). Digital competence in the training of pre-service teachers: Perceptions of students in the degrees of early childhood education and primary education. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 37(4), 262-278. https://doi.org/10.1080/21532974.2021.1934757
  • Geçgel, H., Kana, F. ve Eren, D. (2020). Türkçe eğitiminde dijital yetkinlik kavramının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 886-904. https://doi.org/10.16916/aded.742352
  • George, D. ve Mallery, P. (2016). IBM SPSS statistics 23 step by step: A simple guide and reference (14. bs.). Routledge.
  • Gökbulut, B. (2021). Öğretmenlerin dijital okuryazarlık düzeyleri ile hayat boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(3), 469-479. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1639029
  • Gökbulut, B., Keserci, G. ve Akyüz, A. (2021). Eğitim fakültesinde görev yapan akademisyen ve öğretmenlerin dijital materyal tasarım yeterlikleri. Journal of Social Sciences and Education, 4(1), 11-24. https://doi.org/10.53047/josse.917536
  • Gümüş, M. M. ve Kukul, V. (2023). Examination of digital competences of teachers according to different variables. Journal of Teacher Education and Lifelong Learning, 5(1), 111-129. https://doi.org/10.51535/tell.1231192
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: Felsefe-yöntem-analiz. Seçkin.
  • Hamad, F., Al-Fadel, M. ve Shehata, A. M. K. (2024). The level of digital competencies for the provision of smart information service at academic libraries in Jordan. Global Knowledge, Memory and Communication, 73(4-5), 614–633. https://doi.org/10.1108/GKMC-06-2022-0131
  • Hellaç Aksu, Z. ve Reisoğlu, İ. (2023). Dezavantajlı bölgelerdeki öğretmenlerin eTwinning proje deneyimine göre dijital yeterliklerinin incelenmesi. Journal of Uludag University Faculty of Education, 36(1), 51-74. https://doi.org/10.19171/uefad.1149218
  • Hiçyorulmaz, E., Çenesiz, M. U., Kılıçarslan, Ş. ve Tumbuloğlu, M. (2024). Öğrencilerin dijital yeterlik düzeylerinin ölçülmesi: Hitit Üniversitesi örneği. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 19(2), 43-64. https://dergipark.org.tr/tr/pub/girkal/issue/89547/1524023
  • Hussain, M. ve Nayab, S. (2021). Assessment of ICT competencies of LIS professionals in public Libraries of Khyber Pakhtunkhwa: A quantitative study. Library Philosophy and Practice (e-journal), 5661. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/5661
  • International Federation of Library Associations and Institutions . (2017, 18 Ağustos). IFLA Statement on Digital Literacy. https://repository.ifla.org/server/api/core/bitstreams/7569c8be-b7da-4a02-a545-dfc93d4c6449/content
  • International Federation of Library Associations and Institutions. (2020, 9 Aralık). Libraries in Digital Skills Policies: Policy areas, mechanisms, practices. https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/hq/topics/info-society/documents/libraries_in_digital_skills_policies.pdf
  • Ilesanmi, T. C. (2023) Librarians’ ICT skills and service delivery in private universities in Nigeria. Information Impact: Journal of Information and Knowledge Management, 14(1), 54-75. https://dx.doi.org/10.4314/iijikm.v14i1.4
  • Ilomäki, L., Kantosalo, A. ve Lakkala, M. (2011). What is digital competence? Linked portal içinde (ss. 1-11). European Schoolnet. http://linked.eun.org/web/guest/in-depth3
  • International Telecommunication Union. (2015). 2025 targets. https://www.itu.int/en/mediacentre/Pages/2018-PR01.aspx
  • International Telecommunication Union ve United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2017). Digital skills for life and work. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259013
  • International Telecommunication Union. (2019). Digital skills ınsights 2019.. https://academy.itu.int/main-activities/research-publications/digital-skills-insights/digital-skills-insights-2019
  • İmamoğlu, S. Z., Türkcan, H. ve Toklucu, H. (2024). Dijital yeterlilik ve psikolojik güçlendirmenin iş performansına etkisi. International Review of Economics and Management, 12(2), 142-159. http://dx.doi.org/10.18825/iremjournal.1588731
  • Janssen, J., Stoyanov, S., Ferrari, A., Punie, Y., Pannekeet, K. ve Sloep, P. (2013). Experts’ views on digital competence: Commonalities and differences. Computers & Education, 68, 473–481. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.06.008
  • Joel, A. P. ve Ibrahim, F. L. (2021). Digital competencies needed by librarians and information professionals for knowledge management of 21st century university libraries in Borno State. Library Philosophy and Practice (e-journal), 5355. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/5355/
  • Jorge-Vázquez, J., Náñez Alonso, S. L., Fierro Saltos, W. R. ve Pacheco Mendoza, S. (2021). Assessment of digital competencies of university faculty and their conditioning factors: Case study in a technological adoption context. Education Sciences, 11(10), 637. https://doi.org/10.3390/educsci11100637
  • Kaarakainen, M.-T., Kivinen, A. ve Kaarakainen, S.-S. (2017). Differences between the genders in ICT skills for Finnish upper comprehensive school students: Does gender matter?. Seminar.net, 13(2). https://doi.org/10.7577/seminar.2304
  • Kakırman Yıldız, A. (2014). Etkin ve verimli bir kütüphane yönetiminde kütüphanecilerin sahip olması gereken temel yetkinlikler. İsmail E. Erünsal'a Armağan. Aynur, H., Aydın, B., Ülker,M. B. (Yay.Haz.), Kitaplara Vakfedilen Bir Ömre Tuhfe: İsmail E. Erünsal'a Armağan içinde (ss. 1155-1169). Ülke Yayınları.
  • Karadeniz, Ş. ve Yılmaz, B. (2009). Türkiye’de halk kütüphanecilerinin hizmet içi eğitim gereksinimleri. Türk Kütüphaneciliği, 23(1), 52-82. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tk/issue/48930/624185
  • Karakuş, İ. (2022). A digital look at pre-service teachers' profiles: Digital awareness, competence and fluency. Problems of Education in The 21st Century, 80(2), 324-338. https://doi.org/10.33225/pec/22.80.324
  • Karakuş, İ., Sünbül, Ö. ve Kılıç, F. (2022). Öğretmen adayı dijital yeterlik algısı ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(35), 935-956. https://doi.org/10.35675/befdergi.883974
  • Kavak, A. (2024). Türkiye’de halk kütüphanesi çalışanlarının yapay zekâya yönelik genel tutumları. Türk Kütüphaneciliği, 38(4), 225-261. https://doi.org/10.24146/tk.1486759
  • Kavak, A. (2023). Toplum 5.0 perspektifinde kütüphane 5.0: Teknoloji ve insan merkezli yeni nesil kütüphane hizmetleri. Bilgi Yönetimi, 6(2), 280-309. https://doi.org/10.33721/by.1343297
  • Kaya, R. ve Uyangör, N. (2022). Eğitim fakültesi öğrencilerinin teknoloji entegrasyonu öz-yeterlik algıları ile dijital yeterlik seviyeleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 552-571. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-793735
  • Kayhan, O. (2022). Understanding teachers’ classroom management anxiety: The role of educational technology usage in classrooms. Journal of Teacher Education and Lifelong Learning, 4(2), 51-64. https://doi.org/ 10.51535/tell.1148725
  • Kayode, A. ve Oguntayo, S. A. (2024). Evaluating the impact of digital competence and digital self-effıcacy on the adoption of big data in library and information centers: A contextual study. Library Philosophy and Practice (e-journal), 8278. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/8278
  • Keskin, İ. ve Yazar, T. (2015). Öğretmenlerin yirmi birinci yüzyıl becerileri ışığında ve yaşam boyu öğrenme bağlamında dijital yeterliliklerinin incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 12(2), 1691-1711. http://dx.doi.org/10.14687/ijhs.v12i2.3503
  • Kır, D. B. (2024). Examination of the activities in the 5th grade Turkish textbook in terms of digital competence. Journal of Social Sciences and Education, 7(1), 51-91. https://doi.org/10.53047/josse.1441755
  • Kırali Tüfekçi, F. N. ve Ceylan, M. (2022). Eğitimde kalitenin arttırılması için ilkokul öğrencilerinin dijital yetkinlik düzeylerini belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Izmir Democracy University Social Sciences Journal, 5(2), 166-187. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2708516
  • Kıymet, Ç. ve Çakır, R. (2023). Ortaöğretim öğretmenlerinin acil durum uzaktan öğretimine yönelik tutumları, dijital yeterlilikleri ve deneyimlerinin incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 13(1), 101-133. https://doi.org/10.17943/etku.1103720
  • Korkmaz, M. (2020). Sınıf öğretmenlerinin dijital okuryazarlık seviyelerinin belirlenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Korucu, A. T., Yüzel, A., Gündoğdu, M. M. ve Gençtürk, T. (2015). Examination the digital competence of teacher candidates in terms of different variables. Participatory Educational Research, 2(5), 47-52. https://doi.org/10.17275/per.15.spi.2.6
  • Köksal, D. ve Canlı, S. (2024). Öğretmenlerin dijital yeterliliklerinin incelenmesi. Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Dergisi, 8(1), 1-21. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bestdergi/issue/83266/1377006
  • Köksalan Sanchezpena, F. (2022). Sınıf öğretmenlerinin dijital yeterlilikleri ile yaratıcı kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Kuluşaklı, E. (2024). Distance learners’ basic digital competence in higher education. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 14(2), 358-365. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1455479
  • Kurudayıoğlu, M. ve Soysal, T. (2020). 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın dijital yetkinlik bakımından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 54, 184-199. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/53827/658584
  • Kuş, Z. ve Mert, H. (2024). Digital competence of educators in Turkey according to European digital competence framework. Journal of Learning and Teaching in Digital Age, 9(1), 102-114. https://doi.org/10.53850/joltida.1301592
  • Kuzminska, O., Mazorchuk, M., Morze, N., Pavlenko, V. ve Prokhorov, A. (2019). Study of digital competence of the students and teachers in Ukraine. Ermolayev, V., Suárez-Figueroa, M., Yakovyna, V., Mayr, H., Nikitchenko, M., Spivakovsky, A. (Ed.), Information and Communication Technologies in Education, Research, and Industrial Applications. ICTERI 2018. Communications in Computer and Information Science içinde (ss. 148-169). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-13929-2_8
  • Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü. (2024). 2023 Yılı İstatistikleri. https://kygm.ktb.gov.tr/TR-370715/2023-yili-istatistikleri.html
  • Lucas, M., Bem-Haja, P., Siddiq, F., Moreira, A. ve Redecker, C. (2021). The relation between in-service teachers’ digital competence and personal and contextual factors: What matters most? Computers & Education, 160, 104052. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104052
  • Mansour, E. (2017). A survey of digital information literacy (DIL) among academic library and information professionals. Digital Library Perspectives, 33(2), 166-188. https://doi.org/10.1108/DLP-07-2016-0022
  • Martínez-Cantos, J. L. (2017). Digital skills gaps: A pending subject for gender digital inclusion in the European Union. European Journal of Communication, 32(5), 419-438. https://doi.org/10.1177/0267323117718464
  • Martynas Mažvydas National Library of Lithuania. (2020, 10 Şubat). A research shows significant rise of digital literacy of Lithuanian population. https://www.lnb.lt/en/news/5089-a-research-shows-significant-rise-of-digital-literacy-of-lithuanian-population
  • Martzoukou, K. ve Elliott, J. (2016). The development of digital literacy and inclusion skills of public librarians. Communications in Information Literacy, 10(1), 99-115. https://doi.org/10.15760/comminfolit.2016.10.1.17
  • Mubofu, C. (2025). Evaluating digital competencies for enhancing library services: Insights from Tanzanian academic libraries. The International Information & Library Review, 1–10. https://doi.org/10.1080/10572317.2025.2461438
  • Nabila, J., Pangesti, N. R. ve Utami, R. G. (2025). Digital competencies and development strategies of librarians at Universitas Negeri Padang in 4.0 era. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, 13(1), 133-144. https://core.ac.uk/outputs/665397632/
  • Noh, Y. ve Hong, H.-J. (2021). A study on the relationship between library service and digital competence. Journal of Librarianship and Information Science, 54(2), 264-283. https://doi.org/10.1177/09610006211008962
  • Noor, S., Tajik, O. ve Golzar, J. (2022). Simple random sampling. International Journal of Education & Language Studies, 1(2), 78-82. https://doi.org/10.22034/ijels.2022.162982
  • Nordicity ve Toronto Public Library. (2023). Impact of technology services in Ontario public libraries: Bridge 2021/2022 report. Nordicity ve Toronto Public Library.
  • Odabaşoğlu, A. (2024). Bilgi çağında elektronik kaynak kütüphanecileri: Gerekli yetkinlikler. K. Binici (Ed.), II. Uluslararası Gelenekten Geleceğe Bilgi ve Belge Yönetimi Sempozyumu ‘Kalkınmada Veri, Bilgi, Bilişim ve Yönetişim’ içinde (ss. 137-145). İdeal Kültür Akademi.
  • Oguche, D. (2017). Assessment of staff ICT literacy competence in Nigerian federal university libraries. Information Impact, 8(2), 77-89. https://dx.doi.org/10.4314/iijikm.v8i2.7
  • Ojaranta, A. ve Litmanen-Peitsala, P. (2019). Digital skills in Finnish public libraries to engage in the national operating model for digital support for citizens. International Federation of Library Associations and Institution. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100882348
  • Okeji, C. C., Tralagba, E. C. ve Obi, I. C. (2020a). An investigation of the digital literacy skills and knowledge-based competencies among librarians working in university libraries in Nigeria. Global Knowledge, Memory and Communication, 69(4/5), 311-330. https://doi.org/10.1108/GKMC-05-2019-0054
  • Okeji, C. C., Nwankwo, N. G., Anene, I. A. ve Olorunfemi, E. A. (2020b). Assessment of digital literacy skılls of 21st century librarians in private university libraries in Anambra State. International Journal of Library and Information Science Studies, 6(4), 34-47. https://www.eajournals.org/wp-content/uploads/Assessment-of-digital-literacy-skills-of-21st-century-librarians-in-private-university-libraries-in-Anambra-state.pdf
  • Okuonghae, N. ve Tunmibi, S. (2024). Digital competence as predictor for the motivation to use artificial ıntelligence technologies among librarians in Edo and Delta States, Nigeria. Journal of Technology Innovations and Energy, 3(1), 1–11. https://doi.org/10.56556/jtie.v3i1.728
  • Olaniyi, E. T. ve Akinyoola, O. G. (2023). Influence of digital literacy competence on the use of social media among librarians of public university libraries in Ogun State, Nigeria. MBJLIS – Middlebelt Journal of Library and Information Science, 21, 126-138. https://mbjlisonline.org/index.php/jlis/article/view/204/185
  • Osinulu, L. (2021). Digital literacy competencies among library officers in state and federal universities in Ogun State, Nigeria. Information Issues: Global Perspectives, 25(1), 1-15. https://worldlibraries.dom.edu/index.php/worldlib/article/view/593/681
  • Oyedokun, T. T., Oyewumi, F. A., Akanbi, M. L. ve Laaro, D. M. (2018). Assessment of ICT competencies of library staff ın selected unıversities in Kwara State, Nıgeria. Library Philosophy and Practice (e-journal), 1797. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/1797
  • Özbay, D. (2022). Uzaktan eğitim sürecinde öğretmenlerin dijital yeterlilikleri ile mesleki kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Özden, M. ve Örge Yaşar, F. (2024). Eğitim fakültesi öğrencilerinin dijital yeterlikleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 12(3), 516-529. https://doi.org/10.16916/aded.1496401
  • Öztürk, O. (2022). Okul öncesi öğretmenlerine yönelik dijital yeterlilikler ölçeğinin Türkçe’ ye uyarlanması ve okul öncesi öğretmenlerinin dijital yeterlilikleri ile mesleki tükenmişlikleri, teknoloji kullanım istek ve kaygıları arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Pala, F. (2023). Dijital yetkinlik kavramına ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(3), 1153-1176. https://doi.org/10.37217/tebd.1258640
  • Pera, B., Hajdukiewicz, A. ve Hodak, D. F. (2022). Digital competencies among higher education professors and high-school teachers: Does teaching experience matter? Business Systems Research: International journal of the Society for Advancing Innovation and Research in Economy, 13(2), 72-95. http://dx.doi.org/10.2478/bsrj-2022-0016
  • Pihlainen, K., Korjonen-Kuusipuro, K. ve Kärnä, E. (2021). Perceived benefits from non-formal digital training sessions in later life: Views of older adult learners, peer tutors, and teachers. International journal of lifelong education, 40(2), 155-169. https://doi.org/10.1080/02601370.2021.1919768
  • Polat, Ö. (2023). Bilgi ve belge yönetimi uzmanlığının yetkinlikler açısından tanımlanması. Nobel.
  • Rahmadanita, A. (2022). The influence of librarians' competence on their performance at The Jatinangor Institute Of Home Affairs Governance (IHAG) Library. Jurnal MSDA (Manajemen Sumber Daya Aparatur), 10(2), 188-198. https://doi.org/10.33701/jmsda.v10i2.2837
  • Safahieh, H. ve Asemi, A. (2010). Computer literacy skills of librarians: a case study of Isfahan University libraries, Iran. The Electronic Library, 28 (1), 89–99. https://doi.org/10.1108/02640471011023397
  • Sambo, A. S., Imran, A. A. ve Akanbi , M. L. A. (2022). Digital literacy skills among certified librarians in Nigerian libraries: Library overview. Journal of Digital Learning and Education, 2(2), 70-79. https://doi.org/10.52562/jdle.v2i2.316
  • Saygıner, Ş. ve Laçin, E. (2024). Teknoloji destekli eğitsel etkinliklerin özel eğitim öğretmenlerinin dijital yeterlik düzeylerine etkisinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(14), 26-39. https://doi.org/10.56677/mkuefder.1532760
  • Subaşıoğlu, F. (2022). Özel gereksinimli bireylerin bilgiye erişimi: Disiplinerarası çalışmalar ve güncel yaklaşımlar. L. Kanık, G. Palo, P. Bezirci, E. Alaca ve D. Soylu (Ed.), 21. Yüzyılda Özel Gereksinimli Bireylere Sunulan Hizmetlerde Kütüphanecilerin Yetkinlikleri içinde (ss. 437-456). Hiperyayın.
  • Süzer, E. (2022). Öğretmenlerin dijital yeterlilik seviyelerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Şenyurt Topçu, Ö. ve Yılmaz, B. (2012). Ankara’daki halk kütüphanesi hizmet niteliğinin değerlendirilmesi. Türk Kütüphaneciliği, 26(1), 53-77. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/811857
  • Toker, T., Akgün, E., Cömert, Z. ve Edip, S. (2021). Eğitimciler için dijital yeterlilik ölçeği: Uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 50(230), 301-328. https://doi.org/10.37669/milliegitim.801607
  • Tutar, H., Erdem, A. T. ve Şahin, N. (2024a). Dijital yetkinlik ölçeği (DYÖ): Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 27(1), 31-47. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1375960
  • Tutar, H., Erdem, A. T. ve Şahin, N. (2024b). Kurumsal dijital yeterlilik ölçeği (KDYÖ): Bir ölçek geliştirme çalışması. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 498-516. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gumus/issue/84996/1400431
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2024). Hanehalkı bilişim teknolojileri (BT) kullanım araştırması, 2024. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2024-53492
  • Umeji, E. C., Ejedafiru, E. F.ve Oghenetega, L. U. (2013). Information/ICT literacy levels and skills among librarians in Madonna University Library, Okija. IOSR Journal of Humanities and Social Sciences, 15(3), 70-75. https://doi.org/10.9790/0837-1537075
  • UNESCO. (2018). Building tomorrow’s digital skills. What conclusions can we draw from international comparative indicators? United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://www.skillsforemployment.org/knowledge-product-detail/3533
  • Usman, M. K. (2021). Students industrial work experience scheme as correlate of digital skills and competences among emerging librarians from Bayero University Library School. African Journal of Library, Archives and Information Science, 31(1), 39-49. https://doi.org/10.4314/6z3fet57
  • Vosloo, S. (2018). Designing inclusive digital solutions and developing digital skills: Guidelines. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265537
Toplam 137 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilgi Etkileşimi, Kütüphane Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Vedat Gültekin 0000-0003-3118-9822

Erken Görünüm Tarihi 17 Ekim 2025
Yayımlanma Tarihi 18 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 22 Nisan 2025
Kabul Tarihi 18 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 39 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Gültekin, V. (2025). Halk Kütüphanesi Çalışanlarının Dijital Yetkinlikleri. Türk Kütüphaneciliği, 39(4). https://doi.org/10.24146/tk.1681567

Bu dergi içeriği CC BY 4.0cc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1 ile lisanslanmaktadır.