Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Reklamcılığın Yeni Yüzü: Yapay Zeka ve Kişiselleştirişmiş Reklamlar

Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: 1, 63 - 72, 31.12.2024

Öz

Reklam, ürün ve hizmetlerin tanıtımı ve hatırlatmasını yapan ve reklamcılık sektörünün temelini oluşturan stratejik bir araçtır. Yapay zeka ise makine öğrenmesi teknikleriyle verileri analiz eden ve bu verileri bir insan gibi öğrenebilen ve kullanan bir yapay bir beyin olarak tanımlanabilir. Gelişen yapay zeka araçları toplumun her kesimi ve sektörünü etkileme potansiyeline sahiptir. Tüketicilerin satın alma davranışını etkileyen reklamlar teknolojik gelişmeler ile paralel şekilde gelişmektedir. Günümüzde yapay zeka araçlarının gelişimi ile etkilenen reklam sektörü, tüketim kültürünü etkileyerek kişisel verileri işlemiş ve reklamcılığa yeni bir boyut kazandırmıştır. Yapay zeka araçları, reklam sektöründe hedef kitle analizi, kişiselleştirilmiş içerik üretimi ve veri odaklı karar alma gibi yenilikçi uygulamaları mümkün kılmış ve sektörde bir dönüşüm başlatmıştır. Bu çalışma reklamcılığın geleceğine yön verecek olan yapay zeka araçları ile reklamcılık sektörü ve tüketim kültürüne arasındaki ilişkiyi ele almış ve yapay zeka araçlarının reklamcılık sektöründeki dönüşümü ve tüketim kültürünü nasıl etkilediği anlatılmıştır. Çalışma ile mevcut literatüre katkı sunmayı ve gelecekteki çalışmalara farklı bir bakış açısı sunmayı amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Arslan, K. (2020). Eğitimde yapay zeka ve uygulamaları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 71-88.
  • Aslan, T. (2023). Sürdürülebilir tüketim davranışları ekseninde sürsürülebilir sanat. Yıldız Journal of Art and Design. https://doi.org/10.47481/yjad.1209116.
  • Baudrillard, J. (1998). The consumer society: Myths and structures. Sage Publications.
  • Bauman Zygmunt (2023), Tüketici Hayat. (Çev. Kübra Oğuz). Tellekt.
  • Belk, R. W. & Costa, J. A. (1998). The mountain man myth: A contemporary consuming fantasy. Journal of Consumer Research, 25(3), 218-240.
  • Elmas, Ç. (2003). Yapay sinir ağları (Kuram, Mimari, Eğitim, Uygulama). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Featherstone, M. (1991). Consumer culture and postmodernism. London and Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • Grewal, D., Hulland, J., Kopalle, P. K., & Karahanna, E. (2020). The future of technology and marketing: A multidisciplinary perspective. Journal of the Academy of Marketing Science, 48(1), 1-8. https://doi.org/10.1007/s11747-019-00712-3
  • Holt, D. B. (2002). Why do brands cause trouble? A dialectical theory of consumer culture and branding. Journal of Consumer Research, 29(1), 70-90. https://doi.org/10.1086/339922
  • Karaman, Ö. (2021). Yapay zeka destekli kişiselleştirme algoritmalarinin tüketici zihninde filtre balonu yaratma etkisinin incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 12 (32), 1339-1351.
  • Katz, H. (2020). The media handbook: A complete guide to advertising media selection, planning, research, and buying. Routledge. Lury, C. (2011). Consumer culture. Cambridge, Polity Press
  • Mayer-Schönberger, V., & Cukier, K. (2013). Büyük veri yaşama, çalışma ve düşünme şeklimizi dönüştürecek bir devrim, 1. baskı. İstanbul: Paloma yayınevi.
  • McCharty, J. (2007). What is artificial ıntellegence. https://www-formal.stanford.edu/jmc/whatisai.pdf
  • Öztopçu, K. (2024). Yapay zekâ ve günümüzde pazarlama. Dünya Gazetesi. https://www.dunya.com/kose-yazisi/yapay-zeka-ve-gunumuzde-pazarlama/738322
  • Polat, H. (2020). Dijital reklamı ölçme. Derya Öcal ve Hıdır POLAT (Editör). Dijital Reklamcılık (içinde) ss. 467-490.
  • Sağıroğlu, Ş., Beşdok, E. & Erler, M., (2003). Mühendislikte yapay zeka uygulamaları- ı yapay sinir ağları. Ufuk Kitap Kırtasiye Yayıncılık, Kayseri.
  • Slater, D. (1998). Analyzing cultural objects: Content analysis and semiotics. In C. Seale (Ed.), Researching Society And Culture. London: Sage.
  • Slater, Don (1998). Consumer culture and modernity. Polity Press
  • Smith, P. R., & Chaffey, D. (2019). Digital marketing excellence: Planning, optimizing and integrating online marketing. Routledge.
  • Topsümer, F. & Elden, M. (2015). Reklamcılık: Kavramlar, kararlar, kurumlar. Ankara: İletişim Yayınları
  • Tosun, N.B., Dönmez, M., Uraltaş, N.T., Nas, A., Özkaya, B., Güdüm, S., Ertürk, B., Ülker,Tuzcuoğlu, T. (2023). Machine learning use case discovery and implementation in the finance and accounting domains of companies. Florya Chronicles of Political Economy, 9(2), 89-106.
  • Utma, S. (2020). İletişim çağında medya ve kültür etkileşimi: “Medyatikleşen Kültürler”. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(3), 39-52.
  • Y., Çerçi, M., Cesur, D.K., Varol, E. & Kiçir, İ. (2018). Reklam yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Zuboff, S. (2019). The age of surveillance capitalism: The fight for a human future at the new frontier of power. PublicAffairs.

The New Face of Advertising: Artificial Intelligence and Personalized Ads

Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: 1, 63 - 72, 31.12.2024

Öz

Advertising is a strategic tool that promotes and reminds products and services and forms the basis of the advertising industry. Artificial intelligence can be defined as an artificial brain that analyzes data with machine learning techniques and can learn and use this data like a human. Developing artificial intelligence tools have the potential to affect every segment and sector of society. Advertisements that affect the purchasing behavior of consumers are developing in parallel with technological developments. Today, the advertising sector, which is affected by the development of artificial intelligence tools, has processed personal data by affecting the consumption culture and has brought a new dimension to advertising. Artificial intelligence tools have enabled innovative applications such as target audience analysis, personalized content production and data-driven decision-making in the advertising sector and initiated a transformation in the sector. This study examines the relationship between artificial intelligence tools, which will shape the future of advertising, and the advertising industry and consumption culture, and explains how artificial intelligence tools affect the transformation of the advertising industry and consumption culture. The study aims to contribute to the existing literature and offer a different perspective to future studies.

Kaynakça

  • Arslan, K. (2020). Eğitimde yapay zeka ve uygulamaları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 71-88.
  • Aslan, T. (2023). Sürdürülebilir tüketim davranışları ekseninde sürsürülebilir sanat. Yıldız Journal of Art and Design. https://doi.org/10.47481/yjad.1209116.
  • Baudrillard, J. (1998). The consumer society: Myths and structures. Sage Publications.
  • Bauman Zygmunt (2023), Tüketici Hayat. (Çev. Kübra Oğuz). Tellekt.
  • Belk, R. W. & Costa, J. A. (1998). The mountain man myth: A contemporary consuming fantasy. Journal of Consumer Research, 25(3), 218-240.
  • Elmas, Ç. (2003). Yapay sinir ağları (Kuram, Mimari, Eğitim, Uygulama). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Featherstone, M. (1991). Consumer culture and postmodernism. London and Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • Grewal, D., Hulland, J., Kopalle, P. K., & Karahanna, E. (2020). The future of technology and marketing: A multidisciplinary perspective. Journal of the Academy of Marketing Science, 48(1), 1-8. https://doi.org/10.1007/s11747-019-00712-3
  • Holt, D. B. (2002). Why do brands cause trouble? A dialectical theory of consumer culture and branding. Journal of Consumer Research, 29(1), 70-90. https://doi.org/10.1086/339922
  • Karaman, Ö. (2021). Yapay zeka destekli kişiselleştirme algoritmalarinin tüketici zihninde filtre balonu yaratma etkisinin incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 12 (32), 1339-1351.
  • Katz, H. (2020). The media handbook: A complete guide to advertising media selection, planning, research, and buying. Routledge. Lury, C. (2011). Consumer culture. Cambridge, Polity Press
  • Mayer-Schönberger, V., & Cukier, K. (2013). Büyük veri yaşama, çalışma ve düşünme şeklimizi dönüştürecek bir devrim, 1. baskı. İstanbul: Paloma yayınevi.
  • McCharty, J. (2007). What is artificial ıntellegence. https://www-formal.stanford.edu/jmc/whatisai.pdf
  • Öztopçu, K. (2024). Yapay zekâ ve günümüzde pazarlama. Dünya Gazetesi. https://www.dunya.com/kose-yazisi/yapay-zeka-ve-gunumuzde-pazarlama/738322
  • Polat, H. (2020). Dijital reklamı ölçme. Derya Öcal ve Hıdır POLAT (Editör). Dijital Reklamcılık (içinde) ss. 467-490.
  • Sağıroğlu, Ş., Beşdok, E. & Erler, M., (2003). Mühendislikte yapay zeka uygulamaları- ı yapay sinir ağları. Ufuk Kitap Kırtasiye Yayıncılık, Kayseri.
  • Slater, D. (1998). Analyzing cultural objects: Content analysis and semiotics. In C. Seale (Ed.), Researching Society And Culture. London: Sage.
  • Slater, Don (1998). Consumer culture and modernity. Polity Press
  • Smith, P. R., & Chaffey, D. (2019). Digital marketing excellence: Planning, optimizing and integrating online marketing. Routledge.
  • Topsümer, F. & Elden, M. (2015). Reklamcılık: Kavramlar, kararlar, kurumlar. Ankara: İletişim Yayınları
  • Tosun, N.B., Dönmez, M., Uraltaş, N.T., Nas, A., Özkaya, B., Güdüm, S., Ertürk, B., Ülker,Tuzcuoğlu, T. (2023). Machine learning use case discovery and implementation in the finance and accounting domains of companies. Florya Chronicles of Political Economy, 9(2), 89-106.
  • Utma, S. (2020). İletişim çağında medya ve kültür etkileşimi: “Medyatikleşen Kültürler”. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(3), 39-52.
  • Y., Çerçi, M., Cesur, D.K., Varol, E. & Kiçir, İ. (2018). Reklam yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Zuboff, S. (2019). The age of surveillance capitalism: The fight for a human future at the new frontier of power. PublicAffairs.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dijital Reklamcılık
Bölüm Aralık 2024
Yazarlar

Ahmet Çekinmez Bu kişi benim 0009-0000-0351-4195

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 14 Kasım 2024
Kabul Tarihi 22 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çekinmez, A. (2024). Reklamcılığın Yeni Yüzü: Yapay Zeka ve Kişiselleştirişmiş Reklamlar. Niksar Akademik Çalışmalar Dergisi, 1(1), 63-72.

Niksar Akademik Çalışmalar Dergisi Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.