Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE RELATIONSHIP BETWEEN UNIVERSITY STUDENTS' SOCIAL PHYSICAL ANXIETY AND LEISURE ACTIVITIES INTENDED FOR ATTITUDES

Yıl 2023, , 110 - 124, 30.04.2023
https://doi.org/10.22282/tojras.1260614

Öz

The aim of this study is to examine the relationship between university students' social physical anxiety and their attitudes towards leisure activities. The research group consists of 344 (202 male and 142 female) volunteer students studying at the Faculty of Sport Sciences at Bartın University. Relational scanning model, one of the general scanning models, was used in the research. Personal information form prepared by the researchers, “Social Physique Anxiety Scale: SPAS” and “Leisure Attitude Scale: LAS” were used as data collection tools. The SPSS 26.0 package program was used in the analysis of the data. In addition, descriptive statistics, independent sample t-Test, single factor analysis of variance ANOVA and Pearson Correlation analyzes were used. In the findings of the study, no statistically significant difference was found between the t-test results of the participants according to the gender variable, between the LAS and its sub-dimensions and the total mean scores of the SPAS (p>0.05). On the other hand, in the results of the ANOVA test performed according to the variable of the department where the participants studied, a significant difference was found between LAS and its sub-dimensions and SPAS (p<0.05). In addition, as a result of the correlation analysis performed to determine the relationship between the participant's sports year variable and LAS and its sub-dimensions, no significant relationship was found in the LAS, affective and behavioral sub-dimensions, while a negative and low-level significant relationship was found in the "cognitive" sub-dimension (p<0.05). In addition, no significant relationship was found as a result of the correlation analysis between SPAS and LAS. In this case, it can be said that the attitude towards leisure activities of university students does not affect the level of social physical anxiety positively or negatively.

Kaynakça

  • Abanoz, Ö. (2016). Egzersiz yapan adolesanların sosyal fizik kaygı durumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Açak, M.Z. (2021). Özel spor merkezleri üyelerinin sosyal fizik kaygılarının incelenmesi: Malatya ili örneği. Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • Akay, B., Ayhan, B., & Yaşartürk, F. (2022). Boş Zaman yoluyla stresle baş etme stratejisi ve mutluluk düzeyi arasındaki ilişki. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 593-607.
  • Akay, B., Ceylan, M., & Arslan, S. (2022). Üniversite öğrencilerinin serbest zaman tercihleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, 28, 27-47. https://doi.org/10.17368/uhbab.2022.28.03
  • Akgül, B.M., & Gürbüz, B. (2010). Boş zaman tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(1), 37-43.
  • Akgül, B.M. (2011). Farklı kültürlerdeki bireylerin boş zaman aktivitelerine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi: Ankara- Londra örneği. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Akın, H. (2007). Muğla sağlık yüksekokulu öğrencilerinin beden benlik algısı ve psikolojik belirtilerle ilişkisi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokul Dergisi, 11(4), 38-47.
  • Akyüz, H., & Türkmen, M. (2016). Üniversite öğrencilerinin boş zaman faaliyetlerine yönelik tutumlarının incelenmesi: Bartın üniversitesi örneği. International Journal of Sport Culture and Science, 4, (Special Issue 1), 340-357. https://doi.org/10.14486/IntJSCS562
  • Arabacı, R. (2008). Relationship between social physique anxiety, walking activity and body composition in university students. E-Journal of New World Sciences Academy Health Sciences, 3(3), 145-153. https://doi.org/10.12739/10.12739
  • Arguz, İ., & Erdoğdu, M. (2021). Üniversite öğrencilerinin rekreatif faaliyetlere yönelik tutumları ve boş zaman motivasyonlarının incelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 1-9. https://doi.org/10.46385/tsbd.876495
  • Aydemir, N., Toksöz, İ., & Oğuzhan, A. (2017). Serbest zaman aktivitelerine yönelik tutumların incelenmesi: Edirne il merkezi örneği. Journal of Human Sciences, 14(4), 3940-3949.
  • Aydos, H. (2021). Halk eğitim merkezlerinde eğitim alan kadınların serbest zaman tatmin, mutluluk ve sosyal fizik kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • Azevedo, M., Araújo, C., Reichert, F., Siqueira, F., Silva, M., & Hallal, P. (2007). Gender differences in leisure-time physical activity. International Journal of Public Health, 52(1), 8-15. https://doi.org/10.1007/s00038-006-5062-1
  • Bakay, M. (2018). Ortaöğretim öğrencilerinin boş zaman faaliyetlerine yönelik tutumlarının belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Batman Üniversitesi, Batman.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2021). Bilimsel araştırma yöntemleri (31. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cabı, E. (2016). Dijital teknolojiye yönelik tutum ölçeği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 1229-1244.
  • Castro, V., & Carreira, L. (2015). Leisure activities and attitude of institutionalized elderly people: a basis for nursing practice. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 23(2), 307-314. https://doi.org/10.1590/0104-1169.3650.2556
  • Çavuşoğlu, G., & Yılmaz, A. K. (2020). Üniversite öğrencilerinin egzersizde motivasyonel düzenleme ve sosyal fizik kaygı düzeylerinin incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 4(2), 106-114.
  • Çelik, Z. (2014). Ankara polis koleji öğrencilerinin boş zaman aktivitelerine yönelik tutumlarının incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Chen, Y.C., Li, R.H., & Chen, S.H. (2013). Relationships among adolescents’ leisure motivation, leisure ınvolvement, and leisure satisfaction: a structural equation model. Social Indicators Research, 110, 1187-1199. https://doi.org/10.1007/s11205-011-9979-2 Çakırlar, A., & Yaman, Ç. (2022).. Pozitif psikoloji bağlamında terapötik rekreasyon ve iyi oluş ilişkisi: bir literatür taraması. The Online Journal of Recreation and Sports (TOJRAS), 11(4), 47-58. https://doi.org/10.22282/ojrs.2022.108
  • Demir, C., & Demir, N. (2006). Bireylerin boş zaman faaliyetlerine katılmalarını etkileyen faktörler ile cinsiyet arasındaki ilişki: Lisans öğrencilerine yönelik bir uygulama. Ege Academic Review, 6(1), 36-48.
  • Denkel, M., Sağıroğlu, İ., Taşkın, C., & Ayar, H. (2020). Öğrencilerin boş zaman aktivitelerine yönelik tutum düzeylerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 15(5), 2297-2307. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.44042
  • Dinç, H. (2019). Masabaşı çalışanlarının sağlık algılarının boş zaman tutum ve boş zaman katılımlarına göre değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Doğan, T., Sapmaz, F., & Totan, T. (2011). Beden imgesi-baş etme stratejileri ölçeğinin Türkçe uyarlaması: geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 12, 121-129.
  • Doğaner, S., & Balcı, V. (2017). Ankara üniversitesi öğrencilerinin serbest zamanlarında egzersize katılma sıklıkları ve nedenleri. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(3), 119-128. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000316
  • Erkan, M., Yalız-Solmaz, D., & Güven, G. (2021). Covid-19 pandemi döneminde spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin boş zaman tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 189-201.
  • Freire, T., & Teixeira, A. (2018). The ınfluence of leisure attitudes and leisure satisfaction on adolescents’ positive functioning: The role of emotion regulation. Frontiers in Psycholgy, 9(1349), 1-12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01349
  • Ersöz, G. (2011). Egzersize katılım güdüsü, sürekli optimal performans duygu durumu ve sosyal fizik kaygı düzeyinin egzersiz davranış basamağına ve fiziksel aktivite düzeyine göre irdelenmesi. Doktora Tezi. Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Göksel, A.G., Caz, Ç., Yazıcı, Ö.F., & Zorba, E. (2018). Spor hizmeti alan bireylerin sosyal görünüş kaygısı ve öznel mutluluklarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 88-101. https://doi.org/10.31680/gaunjss.434184
  • Gökyürek, B. (2016). An analysis of leisure attitudes of the ındividuals participating in dance activities and the relationship between leisure attitude and life satisfaction. International Journal of Environmental and Science Education, 11(10), 3285-3296.
  • Gönen, M., Ceyhan, M.A., Çakır, Z., Zorba, E., & Coşkuntürk, O.S. (2022). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin rekreasyon alanı kullanımlarına ilişkin engel ve tercihleri. The Online Journal of Recreation and Sports (TOJRAS), 11(4), 59-76. https://doi.org/10.22282/ojrs.2022.109
  • Güldür, B.B. & Yaşartürk, F. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin rekreasyon faaliyetlerine katılımındaki fayda ve yaşam doyum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Journal of Contemporary Educational Studies, 6(2), 495-506.
  • Hagger, M.S., Aşçı, F.H., Lindwall, M., Hein, V., Mülazımoğlu-Ballı, Ö., Tarrant, M., et al. (2007). Cross-cultural validity and measurement invariance of the Social Physique Anxiety Scale in five European nations. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 17(6), 703-719. https://doi.org/10.1111/j.1600-0838.2006.00615.x
  • Hagger, S.M., & Stevenson, A. (2010). Social physique anxiety and physical self-esteem: gender and age effects, Psychol and Health, 25(1), 89-110. https://doi.org/10.1080/08870440903160990
  • Hart, E.A., Leary, M.R., & Rejeski, W.J. (1989). The measurement of social physique anxiety. Journal of Sport & Exercise Psychology, 11, 94–104. https://doi.org/10.1123/jsep.11.1.94
  • Henderson, K.A. (2003). Women, physical activity, and leisure: jeopardy or wheel of fortune?. Women in Sport and Physical Activity, 12, 113-125.
  • Karadeniz, F., Müftüler, M., & Gülbeyaz, K. (2019). Üniversite öğrencilerinin serbest zaman aktivitelerine yönelik tutum ve engellerinin incelenmesi (Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği). Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 1(2), 21-36.
  • Karasar, N. (2022). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar ilkeler teknikler. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaya, S., & Gürbüz, B. (2015). An examination of university students attitudes towards leisure activities. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 6(3), 46-59.
  • Kaya, T. (2019). Ortaöğretim kademesinde öğrenim gören karate sporcularının serbest zaman doyum ve sosyal fiziki kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • Kim, S., Sung, J., Park, J., & Ditmore, S.W. (2015). The relationship among leisure attitude, satisfaction, and psychological well-being for college students. Journal of Physical Education and Sport, 15(1), 70-76. https://doi.org/10.7752/jpes.2015.01012
  • Ma, S. M., Tan, Y., & Ma, S.C. (2012). Testing a structural model of psychological well-being, leisure negotiation, and leisure participation with taiwanese college students. Leisure Sciences. 34(1), 55-71. https://doi.org/10.1080/01490400.2012.633855
  • Mülazımoğlu-Ballı, Ö., & Aşçı, F. H. (2006). Sosyal fiziksel kaygı envanterinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 20-33.
  • Mülazımoğlu-Ballı, Ö., Erturan-İlker, G., & Arslan, Y. (2014). Achievement goals in Turkish high school PE setting: The predicting role of social physique anxiety. International Journal of Educational Research, 67, 30-39.
  • Pala, A., Biner, M., Öncen, S., & Kargün, M. (2016). Futboltenisi sporcularının boş zaman aktivitelerine yönelik tutumların incelenmesi. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences, 1(2), 77-82. https://doi.org/10.18826/ijsets.68003
  • Pekdağ, F., & Coşkun, F. (2010). Üniversiteli dansçıların sosyal fizik kaygı ve beden imgesinden hoşnut olma düzeyleri. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 1(2), 17-24.
  • Ragheb, M.G., & Beard, J.G. (1982). Measuring leisure attitude. Journal of Leisure Research, 14(2), 155-167. https://doi.org/10.1080/00222216.1982.11969512
  • Rona, M.Ş., & Erol, A.E. (2020). Investigation of leisure time attitude of university students according to some parameters (example of Northern Cyprus). Asian Journal of Education and Training, 6(3), 479-484. https://doi.org/10.20448/journal.522.2020.63.479.484
  • Sanin, B. (2019). Türkiye’deki meslek yüksekokulları spor yönetimi programı öğrencilerinin boş zaman faaliyetlerine yönelik tutumlarının incelenmesi. Doktora Tezi. Marmara üniversitesi, İstanbul.
  • Sarıkabak, M. (2018). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Fizik Kaygı Durumları ve Duygusal Zekâ Düzeylerinin İncelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 74-85.
  • Sarıkabak, M., Karakulak, İ., & Sunay, H. (2021). Lise öğrencilerinin sosyal fizik kaygı durumları ve duygusal zekâ düzeylerinin spor yapma değişkenine göre incelenmesi. SPORMETRE, 17(3), 119-133. https://doi.org/10.33689/spormetre.554925
  • Senemoğlu, N. (2004). Gelişim, öğrenme ve öğretim: kuramdan uygulamaya. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Serdar, E. (2020). Serbest zaman tutumu, serbest zaman doyumu ve rekreasyonda algılanan sağlık çıktıları arasındaki ilişki. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Stebbins, R.A. (2011). The Idea of leisure. (1st Edition). New York: Transaction Publishers.
  • Şanlı, E. (2022). Beden eğitimi ve spor öğrencilerinin rekreatif faaliyetler hakkında görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Yalçın, Y., & Kurnaz, H.K. (2021). Spor merkezlerine üye olan bireylerin duygusal yeme ve sosyal fizik kaygı düzeylerinin incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(4), 3818-3833. https://doi.org/10.15869/itobiad.984252
  • Yaşartürk, F. (2013). Lise ve üniversite öğrencilerinin rekreatif eğilimlerinin belirlenmesi (Bartın İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yaşartürk, F., Çelik, F., Kul, M., Türkmen, M., & Akyüz, H. (2014). Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda okuyan öğrencilerin sosyal fiziki kaygı durumlarının incelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport, Special Issue 1, 863-869. https://doi.org/10.14486/IJSCS161
  • Yaşartürk, F. & Bilgin, B. (2018). Üniversitede öğrenim gören hentbolcuların serbest zaman tatmin ve yaşam doyum düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi (UGEAD), 4(2), 50-60.
  • Yaşartürk, F., Akay, B., & Ayhan, B. (2021). The relationship between leisure management and exam anxiety levels of university students. Pakistan Journal of Medical and Health Sciences, 15(10), 2915-2921. https://doi.org/10.53350/pjmhs2115102915
  • Yıldız, B. (2018). Çalışan ve çalışmayan kadınların sosyal görünüş kaygısı ve psikolojik iyi oluş açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Yıldız, P.H., & Yiğiter, K. (2018). Düzce emniyet müdürlüğü personelinin boş zaman tutumlarının ve umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi. Journal of Social And Humanities Sciences Research, 5(25), 1983-1995.
  • Yuca, T. (2022). Spor eğitmenlerinin narsisizm eğilimleri ve sosyal fizik kaygı durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa.

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL FİZİKİ KAYGI VE SERBEST ZAMAN FAALİYETLERİNE YÖNELİK TUTUM DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2023, , 110 - 124, 30.04.2023
https://doi.org/10.22282/tojras.1260614

Öz

Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin sosyal fiziki kaygı ve serbest zaman faaliyetlerine yönelik tutum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma grubunu Bartın Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören 344 (202 erkek ve 142 kadın) gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi bilgi formu, “Sosyal Fiziki Kaygı Envanteri: SFKE” ve “Boş Zaman Tutum Ölçeği: BZTÖ” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 26.0 paket programı kullanılmıştır. Ayrıca betimsel istatistik, bağımsız örneklem t-Testi, tek faktörlü varyans analizi ANOVA ve Pearson Korelasyon analizleri kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularında katılımcıların cinsiyet değişkenine göre t-Testi sonuçlarında BZTÖ ve alt boyutları ile SFKE toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmemiştir (p>0,05). Diğer yandan katılımcıların öğrenim gördüğü bölüm değişkenine göre yapılan ANOVA testi sonuçlarında, BZTÖ ve alt boyutları ile SFKE arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir (p<0,05). Ayrıca katılımcıların spor yılı değişkeni ile BZTÖ ve alt boyutları arasındaki ilişkiyi belirlemek için yapılan korelasyon analizi sonucunda BZTÖ, duyuşsal ve davranışsal alt boyutlarda anlamlı ilişki tespit edilmezken, “bilişsel” alt boyutta negatif yönde ve düşük düzeyde anlamlı ilişki tespit edilmiştir (p<0,05). Ayrıca SFKE ve BZTÖ arasında yapılan korelasyon analizi sonucunda anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir. Sonuç olarak üniversite öğrencilerinin boş zaman faaliyetlerine yönelik tutumun sosyal fiziki kaygı düzeyini olumlu veya olumsuz yönde etkilemediği söylenebilir.

Kaynakça

  • Abanoz, Ö. (2016). Egzersiz yapan adolesanların sosyal fizik kaygı durumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Açak, M.Z. (2021). Özel spor merkezleri üyelerinin sosyal fizik kaygılarının incelenmesi: Malatya ili örneği. Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • Akay, B., Ayhan, B., & Yaşartürk, F. (2022). Boş Zaman yoluyla stresle baş etme stratejisi ve mutluluk düzeyi arasındaki ilişki. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 593-607.
  • Akay, B., Ceylan, M., & Arslan, S. (2022). Üniversite öğrencilerinin serbest zaman tercihleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, 28, 27-47. https://doi.org/10.17368/uhbab.2022.28.03
  • Akgül, B.M., & Gürbüz, B. (2010). Boş zaman tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(1), 37-43.
  • Akgül, B.M. (2011). Farklı kültürlerdeki bireylerin boş zaman aktivitelerine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi: Ankara- Londra örneği. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Akın, H. (2007). Muğla sağlık yüksekokulu öğrencilerinin beden benlik algısı ve psikolojik belirtilerle ilişkisi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokul Dergisi, 11(4), 38-47.
  • Akyüz, H., & Türkmen, M. (2016). Üniversite öğrencilerinin boş zaman faaliyetlerine yönelik tutumlarının incelenmesi: Bartın üniversitesi örneği. International Journal of Sport Culture and Science, 4, (Special Issue 1), 340-357. https://doi.org/10.14486/IntJSCS562
  • Arabacı, R. (2008). Relationship between social physique anxiety, walking activity and body composition in university students. E-Journal of New World Sciences Academy Health Sciences, 3(3), 145-153. https://doi.org/10.12739/10.12739
  • Arguz, İ., & Erdoğdu, M. (2021). Üniversite öğrencilerinin rekreatif faaliyetlere yönelik tutumları ve boş zaman motivasyonlarının incelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 1-9. https://doi.org/10.46385/tsbd.876495
  • Aydemir, N., Toksöz, İ., & Oğuzhan, A. (2017). Serbest zaman aktivitelerine yönelik tutumların incelenmesi: Edirne il merkezi örneği. Journal of Human Sciences, 14(4), 3940-3949.
  • Aydos, H. (2021). Halk eğitim merkezlerinde eğitim alan kadınların serbest zaman tatmin, mutluluk ve sosyal fizik kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • Azevedo, M., Araújo, C., Reichert, F., Siqueira, F., Silva, M., & Hallal, P. (2007). Gender differences in leisure-time physical activity. International Journal of Public Health, 52(1), 8-15. https://doi.org/10.1007/s00038-006-5062-1
  • Bakay, M. (2018). Ortaöğretim öğrencilerinin boş zaman faaliyetlerine yönelik tutumlarının belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Batman Üniversitesi, Batman.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2021). Bilimsel araştırma yöntemleri (31. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cabı, E. (2016). Dijital teknolojiye yönelik tutum ölçeği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 1229-1244.
  • Castro, V., & Carreira, L. (2015). Leisure activities and attitude of institutionalized elderly people: a basis for nursing practice. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 23(2), 307-314. https://doi.org/10.1590/0104-1169.3650.2556
  • Çavuşoğlu, G., & Yılmaz, A. K. (2020). Üniversite öğrencilerinin egzersizde motivasyonel düzenleme ve sosyal fizik kaygı düzeylerinin incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 4(2), 106-114.
  • Çelik, Z. (2014). Ankara polis koleji öğrencilerinin boş zaman aktivitelerine yönelik tutumlarının incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Chen, Y.C., Li, R.H., & Chen, S.H. (2013). Relationships among adolescents’ leisure motivation, leisure ınvolvement, and leisure satisfaction: a structural equation model. Social Indicators Research, 110, 1187-1199. https://doi.org/10.1007/s11205-011-9979-2 Çakırlar, A., & Yaman, Ç. (2022).. Pozitif psikoloji bağlamında terapötik rekreasyon ve iyi oluş ilişkisi: bir literatür taraması. The Online Journal of Recreation and Sports (TOJRAS), 11(4), 47-58. https://doi.org/10.22282/ojrs.2022.108
  • Demir, C., & Demir, N. (2006). Bireylerin boş zaman faaliyetlerine katılmalarını etkileyen faktörler ile cinsiyet arasındaki ilişki: Lisans öğrencilerine yönelik bir uygulama. Ege Academic Review, 6(1), 36-48.
  • Denkel, M., Sağıroğlu, İ., Taşkın, C., & Ayar, H. (2020). Öğrencilerin boş zaman aktivitelerine yönelik tutum düzeylerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 15(5), 2297-2307. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.44042
  • Dinç, H. (2019). Masabaşı çalışanlarının sağlık algılarının boş zaman tutum ve boş zaman katılımlarına göre değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Doğan, T., Sapmaz, F., & Totan, T. (2011). Beden imgesi-baş etme stratejileri ölçeğinin Türkçe uyarlaması: geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 12, 121-129.
  • Doğaner, S., & Balcı, V. (2017). Ankara üniversitesi öğrencilerinin serbest zamanlarında egzersize katılma sıklıkları ve nedenleri. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(3), 119-128. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000316
  • Erkan, M., Yalız-Solmaz, D., & Güven, G. (2021). Covid-19 pandemi döneminde spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin boş zaman tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 189-201.
  • Freire, T., & Teixeira, A. (2018). The ınfluence of leisure attitudes and leisure satisfaction on adolescents’ positive functioning: The role of emotion regulation. Frontiers in Psycholgy, 9(1349), 1-12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01349
  • Ersöz, G. (2011). Egzersize katılım güdüsü, sürekli optimal performans duygu durumu ve sosyal fizik kaygı düzeyinin egzersiz davranış basamağına ve fiziksel aktivite düzeyine göre irdelenmesi. Doktora Tezi. Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Göksel, A.G., Caz, Ç., Yazıcı, Ö.F., & Zorba, E. (2018). Spor hizmeti alan bireylerin sosyal görünüş kaygısı ve öznel mutluluklarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 88-101. https://doi.org/10.31680/gaunjss.434184
  • Gökyürek, B. (2016). An analysis of leisure attitudes of the ındividuals participating in dance activities and the relationship between leisure attitude and life satisfaction. International Journal of Environmental and Science Education, 11(10), 3285-3296.
  • Gönen, M., Ceyhan, M.A., Çakır, Z., Zorba, E., & Coşkuntürk, O.S. (2022). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin rekreasyon alanı kullanımlarına ilişkin engel ve tercihleri. The Online Journal of Recreation and Sports (TOJRAS), 11(4), 59-76. https://doi.org/10.22282/ojrs.2022.109
  • Güldür, B.B. & Yaşartürk, F. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin rekreasyon faaliyetlerine katılımındaki fayda ve yaşam doyum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Journal of Contemporary Educational Studies, 6(2), 495-506.
  • Hagger, M.S., Aşçı, F.H., Lindwall, M., Hein, V., Mülazımoğlu-Ballı, Ö., Tarrant, M., et al. (2007). Cross-cultural validity and measurement invariance of the Social Physique Anxiety Scale in five European nations. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 17(6), 703-719. https://doi.org/10.1111/j.1600-0838.2006.00615.x
  • Hagger, S.M., & Stevenson, A. (2010). Social physique anxiety and physical self-esteem: gender and age effects, Psychol and Health, 25(1), 89-110. https://doi.org/10.1080/08870440903160990
  • Hart, E.A., Leary, M.R., & Rejeski, W.J. (1989). The measurement of social physique anxiety. Journal of Sport & Exercise Psychology, 11, 94–104. https://doi.org/10.1123/jsep.11.1.94
  • Henderson, K.A. (2003). Women, physical activity, and leisure: jeopardy or wheel of fortune?. Women in Sport and Physical Activity, 12, 113-125.
  • Karadeniz, F., Müftüler, M., & Gülbeyaz, K. (2019). Üniversite öğrencilerinin serbest zaman aktivitelerine yönelik tutum ve engellerinin incelenmesi (Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği). Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 1(2), 21-36.
  • Karasar, N. (2022). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar ilkeler teknikler. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaya, S., & Gürbüz, B. (2015). An examination of university students attitudes towards leisure activities. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 6(3), 46-59.
  • Kaya, T. (2019). Ortaöğretim kademesinde öğrenim gören karate sporcularının serbest zaman doyum ve sosyal fiziki kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • Kim, S., Sung, J., Park, J., & Ditmore, S.W. (2015). The relationship among leisure attitude, satisfaction, and psychological well-being for college students. Journal of Physical Education and Sport, 15(1), 70-76. https://doi.org/10.7752/jpes.2015.01012
  • Ma, S. M., Tan, Y., & Ma, S.C. (2012). Testing a structural model of psychological well-being, leisure negotiation, and leisure participation with taiwanese college students. Leisure Sciences. 34(1), 55-71. https://doi.org/10.1080/01490400.2012.633855
  • Mülazımoğlu-Ballı, Ö., & Aşçı, F. H. (2006). Sosyal fiziksel kaygı envanterinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 20-33.
  • Mülazımoğlu-Ballı, Ö., Erturan-İlker, G., & Arslan, Y. (2014). Achievement goals in Turkish high school PE setting: The predicting role of social physique anxiety. International Journal of Educational Research, 67, 30-39.
  • Pala, A., Biner, M., Öncen, S., & Kargün, M. (2016). Futboltenisi sporcularının boş zaman aktivitelerine yönelik tutumların incelenmesi. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences, 1(2), 77-82. https://doi.org/10.18826/ijsets.68003
  • Pekdağ, F., & Coşkun, F. (2010). Üniversiteli dansçıların sosyal fizik kaygı ve beden imgesinden hoşnut olma düzeyleri. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 1(2), 17-24.
  • Ragheb, M.G., & Beard, J.G. (1982). Measuring leisure attitude. Journal of Leisure Research, 14(2), 155-167. https://doi.org/10.1080/00222216.1982.11969512
  • Rona, M.Ş., & Erol, A.E. (2020). Investigation of leisure time attitude of university students according to some parameters (example of Northern Cyprus). Asian Journal of Education and Training, 6(3), 479-484. https://doi.org/10.20448/journal.522.2020.63.479.484
  • Sanin, B. (2019). Türkiye’deki meslek yüksekokulları spor yönetimi programı öğrencilerinin boş zaman faaliyetlerine yönelik tutumlarının incelenmesi. Doktora Tezi. Marmara üniversitesi, İstanbul.
  • Sarıkabak, M. (2018). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Fizik Kaygı Durumları ve Duygusal Zekâ Düzeylerinin İncelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 74-85.
  • Sarıkabak, M., Karakulak, İ., & Sunay, H. (2021). Lise öğrencilerinin sosyal fizik kaygı durumları ve duygusal zekâ düzeylerinin spor yapma değişkenine göre incelenmesi. SPORMETRE, 17(3), 119-133. https://doi.org/10.33689/spormetre.554925
  • Senemoğlu, N. (2004). Gelişim, öğrenme ve öğretim: kuramdan uygulamaya. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Serdar, E. (2020). Serbest zaman tutumu, serbest zaman doyumu ve rekreasyonda algılanan sağlık çıktıları arasındaki ilişki. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Stebbins, R.A. (2011). The Idea of leisure. (1st Edition). New York: Transaction Publishers.
  • Şanlı, E. (2022). Beden eğitimi ve spor öğrencilerinin rekreatif faaliyetler hakkında görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Yalçın, Y., & Kurnaz, H.K. (2021). Spor merkezlerine üye olan bireylerin duygusal yeme ve sosyal fizik kaygı düzeylerinin incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(4), 3818-3833. https://doi.org/10.15869/itobiad.984252
  • Yaşartürk, F. (2013). Lise ve üniversite öğrencilerinin rekreatif eğilimlerinin belirlenmesi (Bartın İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yaşartürk, F., Çelik, F., Kul, M., Türkmen, M., & Akyüz, H. (2014). Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda okuyan öğrencilerin sosyal fiziki kaygı durumlarının incelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport, Special Issue 1, 863-869. https://doi.org/10.14486/IJSCS161
  • Yaşartürk, F. & Bilgin, B. (2018). Üniversitede öğrenim gören hentbolcuların serbest zaman tatmin ve yaşam doyum düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi (UGEAD), 4(2), 50-60.
  • Yaşartürk, F., Akay, B., & Ayhan, B. (2021). The relationship between leisure management and exam anxiety levels of university students. Pakistan Journal of Medical and Health Sciences, 15(10), 2915-2921. https://doi.org/10.53350/pjmhs2115102915
  • Yıldız, B. (2018). Çalışan ve çalışmayan kadınların sosyal görünüş kaygısı ve psikolojik iyi oluş açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Yıldız, P.H., & Yiğiter, K. (2018). Düzce emniyet müdürlüğü personelinin boş zaman tutumlarının ve umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi. Journal of Social And Humanities Sciences Research, 5(25), 1983-1995.
  • Yuca, T. (2022). Spor eğitmenlerinin narsisizm eğilimleri ve sosyal fizik kaygı durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa.
Toplam 63 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatih Yaşartürk 0000-0003-4934-101X

Harun Peker 0000-0001-7860-315X

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

Vancouver Yaşartürk F, Peker H. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL FİZİKİ KAYGI VE SERBEST ZAMAN FAALİYETLERİNE YÖNELİK TUTUM DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. TOJRAS. 2023;12(2):110-24.

Cited By