The aim of this research is to examine the relationship between digital literacy and digital addiction. The study group of the research consists of 200 active licensed hockey players, 118 women and 82 men. Turkish adaptation studies and linguistic equivalence developed by Ng (2012) were used to collect research data by Hamutoğlu et al. (2017) and Arslan et al. (2015) digital addiction scale and personal information form were used. In addition to descriptive statistics, Tukey test and One Way-Anova analyzes were applied. Correlation and regression analyzes are included in the relational model. Research findings; it has been found that the digital literacy levels of hockey athletes are at an intermediate level and the digital addiction levels are at a low level, and the levels of digital literacy and digital addiction differ significantly according to gender and year of sports year variables. There is a positive and weak correlation between cognitive, which is the sub-dimension of the digital literacy scale, and social media addiction, which is the sub-dimension of the digital addiction scale. As a result of research this study, it can be stated that digital literacy does not have a significant effect on digital addiction. In order to prevent or reduce digital addiction, it can be recommended to direct individuals to sports activities.
Bu araştırma ile dijital okuryazarlık ve dijital bağımlılık ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 118 kadın, 82 erkek olmak üzere toplamda 200 aktif lisanslı hokey sporcusu oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında Ng (2012) tarafından geliştirilen, Türkçe uyarlama çalışmaları ve dilsel eşdeğerliliği Hamutoğlu ve ark. (2017) tarafından yapılan dijital okuryazarlık ölçeği ile Arslan ve ark. (2015) tarafından geliştirilen dijital bağımlılık ölçeği ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Betimleyici istatistiğin yanı sıra, Tukey testi ve One Way-Anova analizleri uygulanmıştır. İlişkisel model kapsamında ise korelâsyon ve regresyon analizlerine yer verilmiştir. Araştırma bulguları; hokey sporcularının dijital okuryazarlık düzeylerinin orta seviyede, dijital bağımlılık düzeylerinin ise düşük seviyede olduğu, dijital okuryazarlık ve dijital bağımlılık düzeylerinin cinsiyet ve sporculuk yılı değişkenlerine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir. Dijital okuryazarlık ölçeğinin alt boyutu olan bilişsel ile dijital bağımlılık ölçeğinin alt boyutu olan sosyal medya bağımlılığı arasında pozitif yönlü ve zayıf düzeyli bir ilgileşim mevcuttur. Araştırma sonucu olarak; bu çalışma özelinde dijital okuryazarlığın dijital bağımlılık üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı ifade edilebilir. Dijital bağımlılığın önlenmesi ya da azaltılması konusunda bireylerin, sportif faaliyetlere yönlendirilmesi önerilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Psikolojisi |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |