Toplumun gelecek kuşaklarını şekillendiren eğitim örgütlerinin niteliğini artırmak, var olan sorunların ortadan kaldırılmasıyla mümkün olabilir. Eğitimle ilgili önemli sorunlardan bir kısmını eğitim örgütlerinin başrolündeki öğretmen ve öğretmen adaylarının yaşadığı öz mesleki kaygılar oluşturur. Mesleki kaygının artması, öğretmen adaylarının performansını olumsuz etkilemekte olup, onların biyolojik sağlığını da tehdit eden tedirginlik halidir. Bu bakımdan öğretmen adaylarının mesleki kaygılarının hangi düzeyde olduğunu ortaya çıkarmak önemli görülmektedir. Bu çalışmanın amacı, beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının mesleklerine yönelik kaygı durumlarının incelenmesi amacıyla yapılan bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini 2020-2021 eğitim öğretim yılında üniversitelerin beden eğitimi ve spor yüksekokullarında öğrenim görmekte olan (Iğdır Üniversitesi ve Kafkas Üniversitesi) Beden eğitimi ve spor öğretmeni adayları, örneklem grubunu ise gönüllülük esasına dayalı olarak seçilen 345 (187 erkek, 158 kadın) öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; Cabi ve Yalçınalp (2013) tarafından geliştirilen “Öğretmen Adaylarına Yönelik Mesleki Kaygı Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22.0 programı kullanılmıştır. Normallik ve homojenlik sınamasının akabinde ikili gruplarda bağımsız gruplarda t testi, ikiden fazla grupların olduğu değişkenlerde ise tek yönlü varyans analizi ve LSD post-hoc test düzeltmesi yapılmıştır. Değerler ortalama ve standart sapma şeklinde sunulmuştur ve 0.05 anlamlılık düzeyinde incelenmiştir. Araştırma sonucunda; beden eğitimi öğretmeni adaylarının mesleklerine yönelik kaygı durumlarının kadın ve erkekler açısından herhangi bir anlamlı farklılık olmadığı görülmektedir. Yaş değişkeni açısından 27 yaş ve üzerinde olan öğretmen adaylarının diğer yaş gruplarına göre mesleki kaygı düzeylerinin yüksek olduğu görülürken, mezun olunan lise türü değişkeni açısından da anlamlı farklılığa rastlanmıştır. Ancak öğrenim görülen sınıf değişkeni açısından anlamlı farklılık görülmemiştir. Akademik not ortalaması yüksek olan beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının düşük olanlara göre mesleki kaygı durumunun daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Annenin eğitim düzeyi değişkeni açısından; ilkokul, ortaokul ve önlisans mezunlarının lise ve lisans mezunlarına göre daha yüksek kaygı içerinde olduğu, baba eğitim durumu değişkeni açısından ise herhangi bir anlamlı farklılık olmadığı görülmüştür. Gelir düzeyi açısından beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının mesleki kaygı durumları arasında herhangi bir anlamlı farklılığın olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Increasing the quality of educational organizations that shape the future generations of society can only be possible by eliminating existing problems. Some of the important problems related to education are the self-professional concerns experienced by teachers and teacher candidates, who are the leading roles of educational organizations. The increase in professional anxiety negatively affects the performance of teacher candidates and is a state of uneasiness that threatens their biological health. In this respect, it is important to reveal the level of professional anxiety of teacher candidates. The aim of this study is to examine the anxiety levels of physical education and sports teacher candidates towards their profession. The population of the research consists of physical education and sports teacher candidates studying in physical education and sports colleges of universities (Iğdır University and Kafkas University) in the 2020-2021 academic year, and the sample group consists of 345 (187 male, 158 female) teacher candidates selected on a voluntary basis. As a data collection tool in the research; The "Vocational Anxiety Scale for Pre-Teachers" developed by Cabi and Yalçınalp (2013) was used. SPSS 22.0 program was used in the analysis of the data. After testing for normality and homogeneity, t-test was performed for independent groups in paired groups, and one-way analysis of variance and LSD post-hoc test correction was performed for variables with more than two groups. Values are presented as mean and standard deviation and analyzed at 0.05 significance level. As a result of the research; It is seen that there is no significant difference in the anxiety levels of physical education teacher candidates towards their profession in terms of men and women. In terms of age variable, it was observed that the professional anxiety levels of teacher candidates aged 27 and over were higher than other age groups, while a significant difference was found in terms of the type of high school graduated from. However, no significant difference was observed in terms of the class variable studied. It was determined that the physical education and sports teacher candidates with a high academic grade point average had higher occupational anxiety than those with a low academic grade point average. In terms of mother's education level variable; It has been observed that primary, secondary and associate degree graduates have higher anxiety than high school and undergraduate graduates, and there is no significant difference in terms of the father's education level variable. It was concluded that there was no significant difference between the professional anxiety levels of physical education and sports teacher candidates in terms of income level.
Physical Education and Sports Teacher Candidate Occupational Anxiety
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 1 Temmuz 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |