Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, , 716 - 723, 20.10.2023
https://doi.org/10.22282/tojras.1333242

Öz

Kaynakça

  • Akman, K., & Can, H. C. (2019). Oryantiring sporu yapan lise öğrencilerinin sporda güdülenme düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(3), 12-21.
  • Alexander, M., & Schnipke, B. (2020). The Enneagram: A primer for psychiatry residents. The American Journal of Psychiatry Resident’s Journal, 2–5.
  • Anshel, H.M. (1997). Sport psychology: From theory to practice. (3. Ed.Scottsdale). Arizona: Gorsuch Scarisbrick, p. 115-151
  • Atkinson, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, D. J., & Hoeksema, S. N. (1999). Psikolojiye giriş (Çev. Alogan, Y.). Ankara: Arkadaş Yayınları.
  • Balcıoğlu, İ. (2003). Sporun sosyolojisi ve psikolojsi. İstanbul: Bilge Yayıncılık
  • Daniels, D. N., & Price, V. A. (2016). Enneagram kendini bilme sanatı (Çev. Çiftçi, S. D.). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). The general causality orientations scale: Self-determination in personality. Journal of Research in Personality, 19(2), 109-134.
  • Dubros, E. R. (2019). The effect of personality and motivation on athletic performance. In International Journal of Exercise Science: Conference Proceedings (Vol. 2, No. 11, p. 126).
  • George, D., & Mallery, P. (2019). IBM SPSS statistics 26 step by step: A simple guide and reference. (Sixteenth edition). Routledge, New York, NY 10017.
  • Gerrig, R.J., & Zimbardo, P.G. (2012). Psikolojiye giriş: Psikoloji ve yaşam (Çev. Sart, G.). Ankara: Nobel Yayın.
  • Jugović, I., Marušić, I., Pavin Ivanec, T., & Vizek Vidović, V. (2012). Motivation and personality of preservice teachers in Croatia. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40(3), 271-287.
  • Kale, S. H., & Shrivastava, S. (2001). Applying the Enneagram to manage and motivate people. Journal of Spirituality, Leadership and Management, 22(4), 308-328.
  • Kara, N. Ş., & Dönmez, A. (2022). Sporda enneagram kişilik tipleri. Journal of ROL Sport Sciences, 3(1), 73-81.
  • Karageorghis, C. I., & Terry, P. C. (2015). Spor psikolojisi (Inside sport psychology). Nobel/Human Kinetics Publishers, Inc..
  • Karagöz, Y. (2017). SPSS ve AMOS uygulamalı nitel-nicel-karma bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği (1. Baskı). İstanbul: Nobel Kitabevi.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri: Kavramlar, ilkeler ve teknikler. (32.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kazak, Z. (2004). Sporda güdülenme ölçeği’nin (SGÖ) Türk sporcuları için geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 15(4), 56-67.
  • Kolayiş, H., Sarı, İ., & Köle, Ö. (2015). Takım sporlarıyla uğraşan kadın sporcuların imgeleme, güdülenme ve kaygı puanları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(2), 129-136.
  • Maitri, S. (2018). Enneagramın spiritüel boyutu: Ruhun dokuz farklı yüzü (Çev. Özgün, D.). İstanbul: Omega Yayınları.
  • McClelland, D. C. (1961). Achieving society (Vol. 92051). Simon and Schuster.
  • Palmer, H. (2010). Ruhun aynası Enneagram’a yansıyan insan manzaraları (Çev. Gündüz, O.). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Palmer, H. (2014). Ruhun aynası Enneagram’a yansıyan insan manzaraları (Çev. Gündüz, O.). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Pelletier, L. G., Tuson, K. M., Fortier, M. S., Vallerand, R. J., Briere, N. M., & Blais, M. R. (1995). Toward a new measure of intrinsic motivation, extrinsic motivation, and amotivation in sports: The Sport Motivation Scale (SMS). Journal of sport and Exercise Psychology, 17(1), 35-53.
  • Riso, D.R., & Hudson, R. (2020). Enneagram ile kişilik analizi (Çev. Aksoy, G.). İstanbul: Butik Yayıncılık.
  • Roberts, G. C. (2001). Understanding the dynamics of motivation in physical activity: The influence of achievement goals on motivational processes. Advances in Motivation in Sport and Exercise, 3, 1-50.
  • Sarı, İ., & Bayazıt, B. (2017). The relationship between perceived coaching behaviours, motivation and self-efficacy in wrestlers. Journal of Human Kinetics, 57(1), 239-251.
  • Subaş, A. & Çetin, M. (2017). Enneagram kişilik ölçeğinin geliştirilmesi: Güvenirlik ve geçerlilik çalışması. Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (7), 160-181.
  • Sung, S. Y., & Choi, J. N. (2009). Do big five personality factors affect individual creativity? The moderating role of extrinsic motivation. Social Behavior and Personality: an international journal, 37(7), 941-956.
  • Tlili, A., Denden, M., Essalmi, F., Jemni, M., Huang, R., & Chang, T. W. (2019, July). Personality effects on students' intrinsic motivation in a gamified learning environment. In 2019 IEEE 19th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT) (Vol. 2161, pp. 100-102). IEEE.
  • Turkay, H., & Sökmen, T. (2014). Beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin sporda güdülenme kaynakları ve stresle başa çıkma tarzları. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 1-9.
  • Weinberg, R. S., & Gould, D. (1995). Foundations of sport psychology. Campaign, IL: Human Kinetics
  • Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yüksel, A., & Kızılgeçit, M. (2021). Enneagram kişilik modeli bağlamında İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin kişilik özelliklerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Türk Din Psikolojisi Dergisi, (3), 9-38.
  • Zorlu, E., Algün-Doğu, G., Yıldız, A. B., & Yılmaz, B. (2020). Atletizm branşındaki sporcuların kişilik özelliklerinin başarı motivasyonuna etkisinin incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 24-35.

THE PREDICTOR OF MOTIVATION IN SPORTS: ENNEAGRAM PERSONALITY

Yıl 2023, , 716 - 723, 20.10.2023
https://doi.org/10.22282/tojras.1333242

Öz

In this study, it was aimed to determine the predictive power of motivation in sports by the enneagram. The "relational screening model" was preferred in the research. A total of 404 ( age=24,19±8,11) active athletes, 185 females ( age=23,58±5,65), and 219 males ( age=24,70±8,11) selected by convenience sampling method, participated in the research. Pearson correlation and regression techniques were used in the statistical analysis of the data. Looking at the results of the research, it is seen that the personality types of perfectionist, helpful, successful, original, observant, adventurous, leader with internal motivation are at a moderate level in the positive direction; positive low-level significant relationships were detected with the questioning and the compromiser. Extrinsic motivation and non-motivation were positively correlated with perfectionist, helpful, successful, original, observant, questioning, adventurous, leader, and compromiser personality types. When the regression results are examined, it is seen that the adventurous personality type has on work motivation; It was determined that the helpful and observant personality type had a significant predictive power on extrinsic motivation and non-motivation. Regarding the results of the research, it can be said that personality types are effective on motivation in sports.

Kaynakça

  • Akman, K., & Can, H. C. (2019). Oryantiring sporu yapan lise öğrencilerinin sporda güdülenme düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(3), 12-21.
  • Alexander, M., & Schnipke, B. (2020). The Enneagram: A primer for psychiatry residents. The American Journal of Psychiatry Resident’s Journal, 2–5.
  • Anshel, H.M. (1997). Sport psychology: From theory to practice. (3. Ed.Scottsdale). Arizona: Gorsuch Scarisbrick, p. 115-151
  • Atkinson, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, D. J., & Hoeksema, S. N. (1999). Psikolojiye giriş (Çev. Alogan, Y.). Ankara: Arkadaş Yayınları.
  • Balcıoğlu, İ. (2003). Sporun sosyolojisi ve psikolojsi. İstanbul: Bilge Yayıncılık
  • Daniels, D. N., & Price, V. A. (2016). Enneagram kendini bilme sanatı (Çev. Çiftçi, S. D.). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). The general causality orientations scale: Self-determination in personality. Journal of Research in Personality, 19(2), 109-134.
  • Dubros, E. R. (2019). The effect of personality and motivation on athletic performance. In International Journal of Exercise Science: Conference Proceedings (Vol. 2, No. 11, p. 126).
  • George, D., & Mallery, P. (2019). IBM SPSS statistics 26 step by step: A simple guide and reference. (Sixteenth edition). Routledge, New York, NY 10017.
  • Gerrig, R.J., & Zimbardo, P.G. (2012). Psikolojiye giriş: Psikoloji ve yaşam (Çev. Sart, G.). Ankara: Nobel Yayın.
  • Jugović, I., Marušić, I., Pavin Ivanec, T., & Vizek Vidović, V. (2012). Motivation and personality of preservice teachers in Croatia. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40(3), 271-287.
  • Kale, S. H., & Shrivastava, S. (2001). Applying the Enneagram to manage and motivate people. Journal of Spirituality, Leadership and Management, 22(4), 308-328.
  • Kara, N. Ş., & Dönmez, A. (2022). Sporda enneagram kişilik tipleri. Journal of ROL Sport Sciences, 3(1), 73-81.
  • Karageorghis, C. I., & Terry, P. C. (2015). Spor psikolojisi (Inside sport psychology). Nobel/Human Kinetics Publishers, Inc..
  • Karagöz, Y. (2017). SPSS ve AMOS uygulamalı nitel-nicel-karma bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği (1. Baskı). İstanbul: Nobel Kitabevi.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri: Kavramlar, ilkeler ve teknikler. (32.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kazak, Z. (2004). Sporda güdülenme ölçeği’nin (SGÖ) Türk sporcuları için geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 15(4), 56-67.
  • Kolayiş, H., Sarı, İ., & Köle, Ö. (2015). Takım sporlarıyla uğraşan kadın sporcuların imgeleme, güdülenme ve kaygı puanları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(2), 129-136.
  • Maitri, S. (2018). Enneagramın spiritüel boyutu: Ruhun dokuz farklı yüzü (Çev. Özgün, D.). İstanbul: Omega Yayınları.
  • McClelland, D. C. (1961). Achieving society (Vol. 92051). Simon and Schuster.
  • Palmer, H. (2010). Ruhun aynası Enneagram’a yansıyan insan manzaraları (Çev. Gündüz, O.). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Palmer, H. (2014). Ruhun aynası Enneagram’a yansıyan insan manzaraları (Çev. Gündüz, O.). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Pelletier, L. G., Tuson, K. M., Fortier, M. S., Vallerand, R. J., Briere, N. M., & Blais, M. R. (1995). Toward a new measure of intrinsic motivation, extrinsic motivation, and amotivation in sports: The Sport Motivation Scale (SMS). Journal of sport and Exercise Psychology, 17(1), 35-53.
  • Riso, D.R., & Hudson, R. (2020). Enneagram ile kişilik analizi (Çev. Aksoy, G.). İstanbul: Butik Yayıncılık.
  • Roberts, G. C. (2001). Understanding the dynamics of motivation in physical activity: The influence of achievement goals on motivational processes. Advances in Motivation in Sport and Exercise, 3, 1-50.
  • Sarı, İ., & Bayazıt, B. (2017). The relationship between perceived coaching behaviours, motivation and self-efficacy in wrestlers. Journal of Human Kinetics, 57(1), 239-251.
  • Subaş, A. & Çetin, M. (2017). Enneagram kişilik ölçeğinin geliştirilmesi: Güvenirlik ve geçerlilik çalışması. Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (7), 160-181.
  • Sung, S. Y., & Choi, J. N. (2009). Do big five personality factors affect individual creativity? The moderating role of extrinsic motivation. Social Behavior and Personality: an international journal, 37(7), 941-956.
  • Tlili, A., Denden, M., Essalmi, F., Jemni, M., Huang, R., & Chang, T. W. (2019, July). Personality effects on students' intrinsic motivation in a gamified learning environment. In 2019 IEEE 19th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT) (Vol. 2161, pp. 100-102). IEEE.
  • Turkay, H., & Sökmen, T. (2014). Beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin sporda güdülenme kaynakları ve stresle başa çıkma tarzları. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 1-9.
  • Weinberg, R. S., & Gould, D. (1995). Foundations of sport psychology. Campaign, IL: Human Kinetics
  • Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yüksel, A., & Kızılgeçit, M. (2021). Enneagram kişilik modeli bağlamında İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin kişilik özelliklerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Türk Din Psikolojisi Dergisi, (3), 9-38.
  • Zorlu, E., Algün-Doğu, G., Yıldız, A. B., & Yılmaz, B. (2020). Atletizm branşındaki sporcuların kişilik özelliklerinin başarı motivasyonuna etkisinin incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 24-35.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Bölüm Research Article
Yazarlar

Nuriye Şeyma Kara 0000-0003-0460-2263

Ahmet Dönmez 0000-0001-6754-4369

Mehmet Kara 0000-0001-9454-5164

Yayımlanma Tarihi 20 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

Vancouver Kara NŞ, Dönmez A, Kara M. THE PREDICTOR OF MOTIVATION IN SPORTS: ENNEAGRAM PERSONALITY. TOJRAS. 2023;12(4):716-23.