While physical activity includes all kinds of actions performed regardless of location, performed by the body skeletal muscle system by depleting energy, within a specific program or in the natural flow of life, well-being defines and addresses all aspects of the individual's health. In other words, well-being is the process of individuals realizing their physical needs and focusing on themselves by perceiving themselves emotionally, mentally and spiritually and organizing their lifestyle according to these needs. In this case, the aim of the present study is to examine the relationship between physical activity levels and well-being of high school students. The population of the study includes of high school students studying in public schools in Sakarya province. A total of 552 (X= 15.39±1.55) students, 310 male (56.2%) and 242 female (43.8%) selected by convenience sampling method, participated in the research designed with the relational screening method. As data collection tools, "Physical Activity Scale", "Well-Being Scale" and "Personal Information Form" developed by the researchers were used. Data were analyzed using descriptive statistics, Pearson correlation and regression analyses in SPSS 26 software. It was found out that there was a positive, low-level meaningful relationship between students' physical activity levels and well-being (p<.05) and physical activity had a meaningful predictive power in explaining well-being (p<.05). According to this result obtained, it can be said that the level of participation in physical activity has a positive effect on the well-being of students.
Fiziksel aktivite mekân fark etmeden yapılan, vücut iskelet kas sisteminin enerji harcayarak gerçekleştirdiği, belirli bir program dâhilinde veya hayatın doğal akışı içerisinde her türlü eylemi içerirken;, iyilik hali bireyin sağlığını bütün yönleriyle tanımlar ve ele alır. Diğer bir değişle iyi oluş bireylerin fiziksel gereksinimlerini fark etmesi ve duygusal, zihinsel, ruhsal yönden kendini algılayarak yaşam tarzını bu ihtiyaçlarına göre düzenleyerek kendilerine odaklanma sürecidir. Bu kapsamda mevcut araştırmanın amacı, lise düzeyinde eğitim gören öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyleri ile iyi halleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın evrenini Sakarya ilindeki devlet okullarında öğrenim görmekte olan lise düzeyinde öğrenciler oluşturmaktadır. İlişkisel tarama yöntemi ile tasarlanan araştırmaya, kolayda örnekleme yoluyla seçilen 310 erkek (%56,2) ve 242 kadın (%43,8) olmak üzere toplam 552 (x = 15,39±1,55) öğrenci katılmıştır.Veri toplama aracı olarak, “Fiziksel Aktivite Ölçeği”, “İyi Hal Ölçeği” ve araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu’’ kullanılmıştır. Veriler tanımlayıcı istatistikler, Pearson korelasyon ve Regresyon analizleri kullanılarak SPSS 26 programında incelenmiştir. Öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyleri ile iyilik hali arasında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu (p<.05) ve fiziksel aktivitenin iyilik halini açıklamada anlamlı yordayıcı güce sahip olduğu tespit edilmiştir (p<.05). Elde edilen bu sonuca göre fiziksel aktiviteye katılım düzeyi öğrencilerin iyi halleri üzerine olumlu etki ettiği söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fiziksel Aktivite ve Sağlık |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Ocak 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 19 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 18 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |