This research aimed to examine the hydration knowledge level, attitudes and behaviors of athletes in different sport events. A total of 553 athletes, 123 (22.2%) females and 430 (77.8%) males, were included in the research conducted with the screening model. The data was obtained by using the "Personal Information Form" and the "Hydration Knowledge, Attitude and Behavior Survey". T-test for independent groups and one-way analysis of variance were used in the analysis of data. When the research findings were examined, it was determined that there were statistically significant differences in athletes' attitudes and behavior according to gender, attitude according to sport type, knowledge and behavior according to age groups, knowledge, attitude and behavior according to sports age, and knowledge and behavior according to their educational status. As a result, it was determined that the athletes' general knowledge scores were at a high level, while their attitude and behavior scores were at a medium level.
Bu araştırmada; farklı branşlardaki sporcuların hidrasyon bilgi düzeyi, tutum ve davranışların incelenmesi amaçlanmıştır. Tarama modeli ile gerçekleştirilen araştırmaya kota örnekleme yöntemiyle seçilen 123’ü (% 22,2) kadın, 430’u (%77,8) erkek toplam 553 sporcu dahil edilmiştir. Veriler, “Kişisel Bilgi Formu” ve “Hidrasyon Bilgi, Tutum ve Davranış Anketi” kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde, bağımsız gruplar için t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma bulguları incelendiğinde, sporcuların cinsiyete göre tutum ve davranışta; spor türüne göre tutumda; yaş gruplarına göre bilgi ve davranışta; spor yaşına göre bilgi, tutum ve davranışta; eğitim durumlarına göre bilgi ve davranışta istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak sporcuların genel olarak bilgi puanlarının yüksek düzeyde, tutum ve davranış puanlarının ise orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Fiziksel Aktivite ve Sağlık, Spor ve Beslenme |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 4 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |