BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 4, 72 - 82, 01.10.2017
https://doi.org/10.22282/ojrs.2017.22

Öz

Kaynakça

  • Sevil, T., Şimşek, Y., K., Katırcı, H., Çelik, O., V., and Çeliksoy, A., M. (2012). Boş Zaman Yönetimi, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını, No:2497 (Editör:Kocaekşi, S.)
  • Broadhurst, R., (2001) “Managing Environments For Free And Recreation”, London, GBR:Rotledge, s.3.
  • Karaküçük, S., (2005) “Rekreasyon (Boş Zamanları Assessment)”, Gazi Kitabevi, Ankara, s.60.)
  • Gürbüz, B.and Henderson, K. (2013) Exploring the Meanings of Free among Turkish University Students, Croatian Journal of Education.15(4), 927-957.
  • Demirel, M., Demirel, H., D., and Serdar, E. Constraints and perceived freedom levels in the Free of university students. International Journal Of Human Science, Volume: 14 Issue: 1 Year: 2017
  • Ekinci, N.,E., Kalkavan A, Üstün Ü.,D. and Gündüz B. (2014). Üniversite öğrencilerinin sportif ve sportif olmayan rekreatif etkinliklere katılmalarına engel olabilecek unsurların incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 1-13
  • Karataş, N.Y. (2006). Yatılı İlköğretim Bölge Okullarında Okuyan Öğrencilerin Boş Zamanlarını Assessment Alışkanlıkları (Bingöl Örneği). (Yüksek lisans tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Baltaş, A. and Baltaş, Z. (1987). Başarılı ve sağlıklı olmak için stres ve başarma yolları. 5. Baskı, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Akyüz, H. (2015) Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Faaliyetlerine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi, Bartın Üniversitesi Örneği. Bartın Üniversitesi, Eğitimi Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Aydın K. S. and Koçak S. (2016) Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ile akademik erteleme düzeylerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 17- 38.
  • Akgül, B. M., and Karaküçük, S. (2015) Boş Zaman Yönetimi Ölçeği (Geçerlilik Güvenirlik Çalışması) International Journal Of Human Science, 12, (2), 1867-1880.
  • Alay, S. and Koçak, S. (2003) “Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimleri ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişki”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 35, s. 326– 335.
  • Akgül, B., M., Yenel, F., İ., and Karaküçük, S. (2016) Evaluatıng free tıme management and ıts relatıon to lıfe satısfactıon, most partıcıpated Free actıvıtıes and gender among college students ın Turkey. Vol. 11 | No. 2 | Feb 2016 Social Sciences and Humanities Journal (SSHJ), 11 (2), 2-18.
  • Sugötüren, M., Ballı, M., Ö., and Gökçe, H. (2011) Spor bilimleri ve teknolojisi yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin zaman yönetimi davranışları. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2011, IX (3) 91-96
  • Francken, D. A., Raaij, V. F. and Verhallen, T. M. M. (1981). Satisfaction with Free activities. Available from: http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=6881 Accessed September 09, 2013.
  • Karasar, N. Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık; 2012.
  • Wang, W.C., Kao C.H., Huan, T. C and Wu, C.C (2011). Free Time Management Contributes to Better Quality of Life: A Study of Undergraduate Students in Taiwan. Journal of Happiness Studies, 12(4):561-573.

THE RELATIONSHIP BETWEEN UNIVERSITY STUDENTS’ FREE TIME MANAGEMENT AND ACADEMIC SUCCES

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 4, 72 - 82, 01.10.2017
https://doi.org/10.22282/ojrs.2017.22

Öz

The aim of this study is to highlight the relationship between free time management and the academic success of university students and to examine their free time management levels in terms of different variables. With this aim, a total of 267 university students 106 females, 39.7%; 161 males, 60.3% were selected through random sampling. The study was designed as a relation scanning model. The study sample consisted of the students attending at İstanbul University, Faculty of Sports Sciences. The average age of the participant students was 22.27 ± 1.34. As data collection instruments of the study, “The Free Time Management Scale” which aimed to determine free time management levels of responders and was developed by Wang et al. 2011 and adapted into Turkish by Akgül and Karaküçük 2015 was used as well as a personal information form which was prepared by the researcher. Frequency f and percentage % were applied to determine the distribution of the participants’ personal information, the Shapiro Wilks normality test was used to see if the data possessed a normal distribution, and that the data was appropriate for the parametric test conditions was revealed, independent t test and ANOVA tests were applied to describe the meaningful differences. Lastly, the Pearson correlation analysis was conducted to measure the relationship between the sub dimensions of the scale and academic success levels of the participant students. Regarding gender, male students scored more in “Goal Determination and Method” sub dimension than female students t=- 1.759; p

Kaynakça

  • Sevil, T., Şimşek, Y., K., Katırcı, H., Çelik, O., V., and Çeliksoy, A., M. (2012). Boş Zaman Yönetimi, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını, No:2497 (Editör:Kocaekşi, S.)
  • Broadhurst, R., (2001) “Managing Environments For Free And Recreation”, London, GBR:Rotledge, s.3.
  • Karaküçük, S., (2005) “Rekreasyon (Boş Zamanları Assessment)”, Gazi Kitabevi, Ankara, s.60.)
  • Gürbüz, B.and Henderson, K. (2013) Exploring the Meanings of Free among Turkish University Students, Croatian Journal of Education.15(4), 927-957.
  • Demirel, M., Demirel, H., D., and Serdar, E. Constraints and perceived freedom levels in the Free of university students. International Journal Of Human Science, Volume: 14 Issue: 1 Year: 2017
  • Ekinci, N.,E., Kalkavan A, Üstün Ü.,D. and Gündüz B. (2014). Üniversite öğrencilerinin sportif ve sportif olmayan rekreatif etkinliklere katılmalarına engel olabilecek unsurların incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 1-13
  • Karataş, N.Y. (2006). Yatılı İlköğretim Bölge Okullarında Okuyan Öğrencilerin Boş Zamanlarını Assessment Alışkanlıkları (Bingöl Örneği). (Yüksek lisans tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Baltaş, A. and Baltaş, Z. (1987). Başarılı ve sağlıklı olmak için stres ve başarma yolları. 5. Baskı, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Akyüz, H. (2015) Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Faaliyetlerine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi, Bartın Üniversitesi Örneği. Bartın Üniversitesi, Eğitimi Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Aydın K. S. and Koçak S. (2016) Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ile akademik erteleme düzeylerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 17- 38.
  • Akgül, B. M., and Karaküçük, S. (2015) Boş Zaman Yönetimi Ölçeği (Geçerlilik Güvenirlik Çalışması) International Journal Of Human Science, 12, (2), 1867-1880.
  • Alay, S. and Koçak, S. (2003) “Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimleri ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişki”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 35, s. 326– 335.
  • Akgül, B., M., Yenel, F., İ., and Karaküçük, S. (2016) Evaluatıng free tıme management and ıts relatıon to lıfe satısfactıon, most partıcıpated Free actıvıtıes and gender among college students ın Turkey. Vol. 11 | No. 2 | Feb 2016 Social Sciences and Humanities Journal (SSHJ), 11 (2), 2-18.
  • Sugötüren, M., Ballı, M., Ö., and Gökçe, H. (2011) Spor bilimleri ve teknolojisi yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin zaman yönetimi davranışları. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2011, IX (3) 91-96
  • Francken, D. A., Raaij, V. F. and Verhallen, T. M. M. (1981). Satisfaction with Free activities. Available from: http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=6881 Accessed September 09, 2013.
  • Karasar, N. Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık; 2012.
  • Wang, W.C., Kao C.H., Huan, T. C and Wu, C.C (2011). Free Time Management Contributes to Better Quality of Life: A Study of Undergraduate Students in Taiwan. Journal of Happiness Studies, 12(4):561-573.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Research Article
Yazarlar

Emrah Serdar Bu kişi benim

Duygu Harmandar Demirel Bu kişi benim

Mehmet Demirel Bu kişi benim

Veli Ozan Çakır Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 4

Kaynak Göster

Vancouver Serdar E, Demirel DH, Demirel M, Çakır VO. THE RELATIONSHIP BETWEEN UNIVERSITY STUDENTS’ FREE TIME MANAGEMENT AND ACADEMIC SUCCES. TOJRAS. 2017;6(4):72-8.