Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

REKREATİF AKTİVİTELERİN KADINLARDA SERBEST ZAMAN DOYUM VE ÖZ GÜVEN DÜZEYLERİNE ETKİSİ

Yıl 2022, Cilt: 11 Sayı: 2, 29 - 38, 01.04.2022

Öz

İnsanlar serbest zamanlarını sevdiği, zevk aldığı, mutlu olduğu aktivitelerle değerlendirir. Doyum sağlayıcı aktivitelerin, başarıya, rahatlamaya ve öz güvene olumlu katkısı bulunur. Bu çalışmanın da amacı rekreatif faaliyetlerin serbest zaman doyum ve kadınlarda öz güven üzerine etkisini araştırmaktır.
Çalışmanın örneklemini sportif rekreasyon etkinliklerine katılan 48 kadın oluşturmuştur. Bunlar 12 hafta, haftada üç gün ve günde 60 dakika, plates, zumba ve kardiyo çalışmasına katılmışlardır. Gruba ön ve son test olarak, kişisel bilgiler formu, serbest zaman doyum ve kadın öz güven ölçekleri uygulanmıştır.
Veriler, SPSS 25.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Yapılan normallik testi sonucunda parametrik testlerden Independent Samples T testi ve nonparametrik testlerden Wilcoxon T testi kullanılmıştır. İki değişken arasındaki ilişkiyi incelemek için Spearman's korelasyon testi uygulanmıştır.
Analiz sonucunda, kadınlarda öz güven düzeylerinde artış görülürken, serbest zaman doyum düzeylerinde anlamlı farklar saptanmıştır. Serbest zaman doyum ile kadın öz güven arasında ilişki bulunmaktadır.
Araştırmanın sonunda; sportif rekreasyon aktivitelerinin katılımcıların serbest zaman doyum düzeylerine olumlu etkisi olduğu ve bu etkinin de kadınlarda öz güven düzeylerini artırdığı belirlenmiştir. Bütün kadınların sağlıklı olmaları, zamanlarını iyi değerlendirebilmeleri ve özellikle de kendilerine güvenlerinin yükselmesi için rekreatif etkinliklere yönelmeleri önerilir.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Akagündüz, N. (2006). The Concept of Self-Confidence in Human Life. Istanbul; Umraniye Guidance and Research Center Directorate Publications. No:1, Ankara
  • Bakır, N. & Danış, G. (2020). Üniversitedeki Kız Öğrencilerin Özgüven Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Social Sciences Research Journal, 9 (3), 133-140.
  • Başoğlu Turan, S.(2007). Examination of The Relationship Between Test Anxiety And Self-Confidence in Adolescence. Master's Thesis, Maltepe University, Institute of Social Sciences, Department of Human Sciences and Philosophy, Istanbul.
  • Baştürk, S. & Taştepe, M. (2013). Evren ve örneklem. S. Baştürk (Ed.) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Beard, J.G. & Ragheb, M.G. (1980). Measuring Leisure Satisfaction. Journal of Leisure Research, 12(1): 20-33.
  • Beşikçi, T. (2020). Üniversite Kampüslerinde Rekreasyon Uygulamalarının Serbest Zaman Engelleri, Kolaylaştırıcıları Ve Doyumu Üzerine Etkileri. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Beden Eğitimi Ve Spor Anabilim Dalı, Manisa.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 28. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çakır, V.O. (2017). Üniversite Öğrencilerin Serbest Zaman Doyum Düzeyleri İle Serbest Zaman Yönetimleri Arasındaki İlişki. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(3).
  • Damar, İ. & Uçan, Y. (2021). The Investigation of Self-Confidence Levels of Adult Individuals Who Do and Do Not Do Sports. International Journal of Physical Education Sport and Technologies 2(2), 1-10.
  • Dikici, İ. (2020). Serbest Zamanlarını Gençlik Merkezlerinde Değerlendiren Üniversite Öğrencilerinin Serbest Zaman Doyum. Yaşam Doyum Ve Mutluluk Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lians Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rekreasyon Anabilim Dalı, Muğla
  • Doğaner, S. & Balcı, V. (2018). Effect Of Regular Physıcal Actıvıty On Indıvıduals’ Stress, Happiness And Leisure Satisfaction Levels. Spormetre, 16(3), 132-148.
  • Ekinci, Ü. (2019). Bedensel Engelli Bireylerin Katıldıkları Serbest Zaman Etkinliklerinden Tatmin Olma Ve Algılanan Özgürlük Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rekreasyon Anabilim Dalı, Antalya
  • Emir, E. (2020). Serbest Zaman Doyumu, İlgilenimi ve Algılanan Özgürlük: Fiziksel Aktivite Yoluyla Kadınların Güçlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Spor Bilimleri ve Teknolojisi Programı Doktora Tezi, Ankara.
  • Erkmen Hadi, G., Erdem, & B., Duman, E. (2021). Sportif Rekreatif Aktiviteye Katılan Bireylerin Serbest Zaman Doyum Düzeyleri ve Optimal Performans Duygu Durumlarının Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Hacettepe Journal of Sport Sciences, 32(1), 10-19 DOI: https://doi.org/10.17644/sbd.702867 2021,
  • Esentaş, M., Işıkgöz, E., Doğan Karacan, P. & Şahin, H.M. (2017). Gençlik Kampı Kadın Lider Adaylarının Özgüven Düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(1),315-328.
  • Feltz D.L. (1988). Self Confidence And Sport Performance. Exercise and Sports Science Reviews, 16: 423-458.
  • Gökçe, H. & Orhan, K. (2011). Serbest Zaman Doyum Ölçeğinin Türkçe Geçerlilik Güvenirlik Çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 22(4), 139-145.
  • Göknar O. (2010). Gaining Confidence, 2nd Edition, Friend Publishing House, Ankara
  • Görgülü, T. (2019). Kadınların Serbest Zaman Etkinliklerini Değerlendirme Biçimleri Üzerine Nitel Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Rekreasyon Anabilim Dalı, Manisa.
  • Gündogdu H. (2019). Investigation of self-esteem and self-confidence values of 12-14 years old girls who are in the sport teams of school or who are not in the sport teams of school. Master’s Thesis, Maltepe University Institute of Social Sciences, Department of Psychology Programme, İstanbul.
  • Kurtuldu, P.S. (2007). Examination of The Relationship Between The Self-Confidence Levels of Primary School Administrators and Their Leadership Levels. Master Thesis, 2007; Yeditepe University, Institute of Social Sciences, Department of Educational Administration and Supervision, Istanbul.
  • Lindenfield G. (2011). Raising Self-Confident Children, (Trans. E. Yüksel), Yakamoz Publications, Istanbul.
  • McKay M. & Fanning, P. (2014). Self-Confidence. (8th Edition), Friend Publishing House, Ankara
  • Öztaş, İ. (2018). Farklı Kurumlarda Çalışan Memurların Serbest Zaman Doyum Ve Mutluluk Düzeylerinin Belirlenmesi (Kırıkkale İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Anabilim Dalı, Ağrı.
  • Siyahtaş, A. & Donuk, B. (2021). Serbest Zaman Etkinliklerine Katılan Bireylerin Yalnızlık Düzeyleri İle Doyum Düzeylerinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (İÜBESBD), 8(2), 1-18.
  • Soykan, Ö. & Mirzeoğlu, A.D (2020). Halk Oyunlarının Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Beceri ve Özgüven Düzeylerine Etkisi. Spormetre The Journal of Physical Education and Sport Sciences, 18(2), 136-156.
  • Sönmezoğlu, U., Polat, E. & Aycan, A. (2014). Youth Center Members and According to Some Variables Levels of Leisure Satisfaction. International Journal of Science Culture and Sport. Special Issue on the Proceedings of the 3rd ISCS Conference SI(1): 219-229
  • Tarhan N. (2019). Women's Psychology. (92nd Edition). Generation Publications, Istanbul.
  • Üney, R. & Erim, B.R. (2019). Kapalı Cezaevindeki Kalan Erkek Mahkûmlarda Düzenli Fiziksel Egzersizin Şiddet Davranışı, Stresle Baş Etme Ve Özgüven Üzerine Etkileri. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 20(6):619-626 doi: 10.5455/apd.29009.
  • Yalçın, İ., & Ayhan, C. (2020). Sportif rekreasyonel etkinliklere katılan kadınlarda fiziksel görünüş mükemmeliyetçiliği ve psikolojik iyi oluşun öz güven üzerine etkisi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,18(1), 205-212. doi: https://doi.org/10.33689/spormetre.625218. [Turkish].
  • Yurtçiçek Ergüntop, S. (2019). Kadın Öz Güven Ölçeğinin Geliştirilmesi. (Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi, Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı, İstanbul.

REKREATİF AKTİVİTELERİN KADINLARDA SERBEST ZAMAN DOYUM VE ÖZ GÜVEN DÜZEYLERİNE ETKİSİ

Yıl 2022, Cilt: 11 Sayı: 2, 29 - 38, 01.04.2022

Öz

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Akagündüz, N. (2006). The Concept of Self-Confidence in Human Life. Istanbul; Umraniye Guidance and Research Center Directorate Publications. No:1, Ankara
  • Bakır, N. & Danış, G. (2020). Üniversitedeki Kız Öğrencilerin Özgüven Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Social Sciences Research Journal, 9 (3), 133-140.
  • Başoğlu Turan, S.(2007). Examination of The Relationship Between Test Anxiety And Self-Confidence in Adolescence. Master's Thesis, Maltepe University, Institute of Social Sciences, Department of Human Sciences and Philosophy, Istanbul.
  • Baştürk, S. & Taştepe, M. (2013). Evren ve örneklem. S. Baştürk (Ed.) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Beard, J.G. & Ragheb, M.G. (1980). Measuring Leisure Satisfaction. Journal of Leisure Research, 12(1): 20-33.
  • Beşikçi, T. (2020). Üniversite Kampüslerinde Rekreasyon Uygulamalarının Serbest Zaman Engelleri, Kolaylaştırıcıları Ve Doyumu Üzerine Etkileri. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Beden Eğitimi Ve Spor Anabilim Dalı, Manisa.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 28. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çakır, V.O. (2017). Üniversite Öğrencilerin Serbest Zaman Doyum Düzeyleri İle Serbest Zaman Yönetimleri Arasındaki İlişki. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(3).
  • Damar, İ. & Uçan, Y. (2021). The Investigation of Self-Confidence Levels of Adult Individuals Who Do and Do Not Do Sports. International Journal of Physical Education Sport and Technologies 2(2), 1-10.
  • Dikici, İ. (2020). Serbest Zamanlarını Gençlik Merkezlerinde Değerlendiren Üniversite Öğrencilerinin Serbest Zaman Doyum. Yaşam Doyum Ve Mutluluk Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lians Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rekreasyon Anabilim Dalı, Muğla
  • Doğaner, S. & Balcı, V. (2018). Effect Of Regular Physıcal Actıvıty On Indıvıduals’ Stress, Happiness And Leisure Satisfaction Levels. Spormetre, 16(3), 132-148.
  • Ekinci, Ü. (2019). Bedensel Engelli Bireylerin Katıldıkları Serbest Zaman Etkinliklerinden Tatmin Olma Ve Algılanan Özgürlük Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rekreasyon Anabilim Dalı, Antalya
  • Emir, E. (2020). Serbest Zaman Doyumu, İlgilenimi ve Algılanan Özgürlük: Fiziksel Aktivite Yoluyla Kadınların Güçlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Spor Bilimleri ve Teknolojisi Programı Doktora Tezi, Ankara.
  • Erkmen Hadi, G., Erdem, & B., Duman, E. (2021). Sportif Rekreatif Aktiviteye Katılan Bireylerin Serbest Zaman Doyum Düzeyleri ve Optimal Performans Duygu Durumlarının Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Hacettepe Journal of Sport Sciences, 32(1), 10-19 DOI: https://doi.org/10.17644/sbd.702867 2021,
  • Esentaş, M., Işıkgöz, E., Doğan Karacan, P. & Şahin, H.M. (2017). Gençlik Kampı Kadın Lider Adaylarının Özgüven Düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(1),315-328.
  • Feltz D.L. (1988). Self Confidence And Sport Performance. Exercise and Sports Science Reviews, 16: 423-458.
  • Gökçe, H. & Orhan, K. (2011). Serbest Zaman Doyum Ölçeğinin Türkçe Geçerlilik Güvenirlik Çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 22(4), 139-145.
  • Göknar O. (2010). Gaining Confidence, 2nd Edition, Friend Publishing House, Ankara
  • Görgülü, T. (2019). Kadınların Serbest Zaman Etkinliklerini Değerlendirme Biçimleri Üzerine Nitel Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Rekreasyon Anabilim Dalı, Manisa.
  • Gündogdu H. (2019). Investigation of self-esteem and self-confidence values of 12-14 years old girls who are in the sport teams of school or who are not in the sport teams of school. Master’s Thesis, Maltepe University Institute of Social Sciences, Department of Psychology Programme, İstanbul.
  • Kurtuldu, P.S. (2007). Examination of The Relationship Between The Self-Confidence Levels of Primary School Administrators and Their Leadership Levels. Master Thesis, 2007; Yeditepe University, Institute of Social Sciences, Department of Educational Administration and Supervision, Istanbul.
  • Lindenfield G. (2011). Raising Self-Confident Children, (Trans. E. Yüksel), Yakamoz Publications, Istanbul.
  • McKay M. & Fanning, P. (2014). Self-Confidence. (8th Edition), Friend Publishing House, Ankara
  • Öztaş, İ. (2018). Farklı Kurumlarda Çalışan Memurların Serbest Zaman Doyum Ve Mutluluk Düzeylerinin Belirlenmesi (Kırıkkale İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Anabilim Dalı, Ağrı.
  • Siyahtaş, A. & Donuk, B. (2021). Serbest Zaman Etkinliklerine Katılan Bireylerin Yalnızlık Düzeyleri İle Doyum Düzeylerinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (İÜBESBD), 8(2), 1-18.
  • Soykan, Ö. & Mirzeoğlu, A.D (2020). Halk Oyunlarının Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Beceri ve Özgüven Düzeylerine Etkisi. Spormetre The Journal of Physical Education and Sport Sciences, 18(2), 136-156.
  • Sönmezoğlu, U., Polat, E. & Aycan, A. (2014). Youth Center Members and According to Some Variables Levels of Leisure Satisfaction. International Journal of Science Culture and Sport. Special Issue on the Proceedings of the 3rd ISCS Conference SI(1): 219-229
  • Tarhan N. (2019). Women's Psychology. (92nd Edition). Generation Publications, Istanbul.
  • Üney, R. & Erim, B.R. (2019). Kapalı Cezaevindeki Kalan Erkek Mahkûmlarda Düzenli Fiziksel Egzersizin Şiddet Davranışı, Stresle Baş Etme Ve Özgüven Üzerine Etkileri. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 20(6):619-626 doi: 10.5455/apd.29009.
  • Yalçın, İ., & Ayhan, C. (2020). Sportif rekreasyonel etkinliklere katılan kadınlarda fiziksel görünüş mükemmeliyetçiliği ve psikolojik iyi oluşun öz güven üzerine etkisi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,18(1), 205-212. doi: https://doi.org/10.33689/spormetre.625218. [Turkish].
  • Yurtçiçek Ergüntop, S. (2019). Kadın Öz Güven Ölçeğinin Geliştirilmesi. (Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi, Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı, İstanbul.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Research Article
Yazarlar

Seher Büşra Altuntaş 0000-0003-2910-0227

Zekiye Başaran 0000-0001-7331-9774

Gökhan Çakmak 0000-0003-2307-8444

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

Vancouver Altuntaş SB, Başaran Z, Çakmak G. REKREATİF AKTİVİTELERİN KADINLARDA SERBEST ZAMAN DOYUM VE ÖZ GÜVEN DÜZEYLERİNE ETKİSİ. TOJRAS. 2022;11(2):29-38.