The aim of this study is to examine the relationship between university students' social physical anxiety and their attitudes towards leisure activities. The research group consists of 344 (202 male and 142 female) volunteer students studying at the Faculty of Sport Sciences at Bartın University. Relational scanning model, one of the general scanning models, was used in the research. Personal information form prepared by the researchers, “Social Physique Anxiety Scale: SPAS” and “Leisure Attitude Scale: LAS” were used as data collection tools. The SPSS 26.0 package program was used in the analysis of the data. In addition, descriptive statistics, independent sample t-Test, single factor analysis of variance ANOVA and Pearson Correlation analyzes were used. In the findings of the study, no statistically significant difference was found between the t-test results of the participants according to the gender variable, between the LAS and its sub-dimensions and the total mean scores of the SPAS (p>0.05). On the other hand, in the results of the ANOVA test performed according to the variable of the department where the participants studied, a significant difference was found between LAS and its sub-dimensions and SPAS (p<0.05). In addition, as a result of the correlation analysis performed to determine the relationship between the participant's sports year variable and LAS and its sub-dimensions, no significant relationship was found in the LAS, affective and behavioral sub-dimensions, while a negative and low-level significant relationship was found in the "cognitive" sub-dimension (p<0.05). In addition, no significant relationship was found as a result of the correlation analysis between SPAS and LAS. In this case, it can be said that the attitude towards leisure activities of university students does not affect the level of social physical anxiety positively or negatively.
University students Social physical anxiety Leisure attitude
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin sosyal fiziki kaygı ve serbest zaman faaliyetlerine yönelik tutum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma grubunu Bartın Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören 344 (202 erkek ve 142 kadın) gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi bilgi formu, “Sosyal Fiziki Kaygı Envanteri: SFKE” ve “Boş Zaman Tutum Ölçeği: BZTÖ” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 26.0 paket programı kullanılmıştır. Ayrıca betimsel istatistik, bağımsız örneklem t-Testi, tek faktörlü varyans analizi ANOVA ve Pearson Korelasyon analizleri kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularında katılımcıların cinsiyet değişkenine göre t-Testi sonuçlarında BZTÖ ve alt boyutları ile SFKE toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmemiştir (p>0,05). Diğer yandan katılımcıların öğrenim gördüğü bölüm değişkenine göre yapılan ANOVA testi sonuçlarında, BZTÖ ve alt boyutları ile SFKE arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir (p<0,05). Ayrıca katılımcıların spor yılı değişkeni ile BZTÖ ve alt boyutları arasındaki ilişkiyi belirlemek için yapılan korelasyon analizi sonucunda BZTÖ, duyuşsal ve davranışsal alt boyutlarda anlamlı ilişki tespit edilmezken, “bilişsel” alt boyutta negatif yönde ve düşük düzeyde anlamlı ilişki tespit edilmiştir (p<0,05). Ayrıca SFKE ve BZTÖ arasında yapılan korelasyon analizi sonucunda anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir. Sonuç olarak üniversite öğrencilerinin boş zaman faaliyetlerine yönelik tutumun sosyal fiziki kaygı düzeyini olumlu veya olumsuz yönde etkilemediği söylenebilir.
Üniversite öğrencileri Sosyal fiziki kaygı Serbest zaman tutum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Mart 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 2 |