Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Physical Education and Sports Courses in Educational Systems (Germany and Türkiye Example)

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 1, 95 - 102, 25.01.2024
https://doi.org/10.22282/tojras.1363073

Öz

It is seen that education systems all over the world have basic sciences, arts and sports courses within each structure. The importance of sports classes is increasing day by day in today's world where sedentary lifestyle increases with the age of digitalization. Physical education and sports lessons are important in order to meet the exercise needs of children who have the ability but are not able to do professional sports. When we study the historical development of physical education and sports in Turkey, we can say that it is mostly influenced by the German education system and educators after the 1920s. German gymnasts worked as physical education and sports teachers in the Ministry of Education. In short, physical education and sports education and its curriculum in the Turkish education system have been influenced by the German education system for years. The aim of this study is to examine the physical education and sports courses in Turkish and German current education systems. As a result of the research, it is seen that although Turkish-German education systems are very different from each other, there is one or more weekly lessons per class in physical education and sports curricula. It is seen that the biggest difference is in primary education. The course carried out with the name of physical education and games in the primary schools in Turkey is carried out 5 hours a week in the grades 1-3 and 2 hours a week in the 4th grade. While the average class hour of 4 years is 17 in Turkey, this number is 11 hours in Germany.

Kaynakça

  • Türer A. Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Detay Yayıncılık; 2011.
  • Alp ZB. Türkiye, Çin (Hong Kong), Japonya ve Güney Kore fen öğretim programlarının karşılaştırılması. [İstanbul]: Institude of Educational Sciences; 2015.
  • Delibaş H BC. A Comparison of Biology Teacher Education Programs in Germany, England and Turkey 1 Hülya DELBA-2 Cem BABADO/AN 3. Elem Educ Online [Internet]. 2009 [cited 2023 Nov 23];8(2):556–66. Available from: http://ilkogretim-online.org.tr
  • Özerbaş MSB. İngiltere, Japonya, Norveç, Finlandiya, Singapur, Rusya ve Türk Eğitim Sistemlerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. MANAS Sos Araştırmalar Derg 2022 Cilt 11 Sayı 1 MANAS J Soc Stud. 2022;(1):1694–7215.
  • Gülyüz S. Comparison of Art Education Teaching Programs in Turkeyand South Korea. 2021;
  • Şekerci R, Gök R, Özçetin S. Türk Eğitim Sistemi ile Diğer Ülkelerin Eğitim Sistemlerinin Karşılaştırılmasına İlişkin. J Glob Sport Educ Res [Internet]. 2019 [cited 2023 Nov 23];2(1):10–23. Available from: http://dergipark.gov.tr/jogser
  • Hergüner G, Bar M, Yaman MS. Determination of the expectations of middle school students participating in physical education and sports activities from their families, school principals and teachers. J Hum Sci [Internet]. 2016 Jan 7 [cited 2023 Nov 23];13(1):155–68. Available from: https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/3533
  • Özbay G. Türkiye’de Cumhuriyet Döneminde BedenEğitimi ve Spor Öğretmeni Yetiştiren Okulların Eğitimini Hazırlayıcı Çalışmalar. Beden Eğitimi ve Spor Bilim Derg. 1996;1(2):70–82.
  • Balci A. Karşılaştırmalı Eğitim Sistemleri. 2023 [cited 2023 Nov 23]; Available from: www.pegem.net
  • Ludwig S. Kindergärten. [cited 2023 Nov 23]. Bayerisches Staatsministerium für Wissenschaft und Kunst. Available from: https://www.stmwk.bayern.de/index.html
  • Yıldırım M. Avrupa Birliği Ülkelerinde ve Türkiye’de Okulöncesi Eğitim. Electron J Soc Sci [Internet]. 2018 [cited 2023 Nov 23];7(25):91–110. Available from: www.esosder.org
  • Durmuşçelebi M. The mother language teaching in primary education in Turkey and Germany. [Ankara]: Graduate School Of Social Sciences; 2007.
  • Sözen S, Çabuk A. Türkiye, Avusturya ve Almanya Öğretmen Yetiştirme Sistemlerinin İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sos Bilim Derg. 2013;2013(Özel Sayı):213–30.
  • Budak Ş. Atatürk’ün Eğitim Felsefesi ve Geliştirdiği Eğitim Sisteminin Değiştirilmesi. Milli Eğitim Derg. 2003;2003(160):23–43.
  • Başaran İE. Türkiye Eğitim Sistemi. Ankara: Yargıcı; 1996.
  • Yazıcı İ. Comparison of Turkish and Canadian education systems. [İstanbul]: Graduate School Of Social Sciences; 2009.
  • Akyüz Y. Türk Eğitim Tarihi M.Ö. 1000- M.S. 2018. 30th ed. Ankara: Pegem Akademi; 2018.
  • Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğü. Resmi Gazete. 2012 [cited 2023 Nov 23]. İlköğretim ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda DeğişiklikYapılmasına Dair Kanun. Available from: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/04/20120411-8.htm
  • Cicioğlu H. Türkiye Cumhuriyetinde İlk ve Ortaöğretim: Tarihi Gelişimi. Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları; 1982.
  • Dönmez C. Atatürk ve Cumhuriyet Döneminde Ortaöğretim. J Selcuk Univ Soc Sci Inst. 2005;14:255–68.
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. MEB. [cited 2023 Nov 23]. Haftalık Ders Çizelgeleri. Available from: https://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-ders-cizelgeleri/kategori/7

Eğitim Sistemlerinde Beden Eğitimi ve Spor Derslerinin İncelenmesi (Almanya ve Türkiye Örneği)

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 1, 95 - 102, 25.01.2024
https://doi.org/10.22282/tojras.1363073

Öz

Kaynakça

  • Türer A. Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Detay Yayıncılık; 2011.
  • Alp ZB. Türkiye, Çin (Hong Kong), Japonya ve Güney Kore fen öğretim programlarının karşılaştırılması. [İstanbul]: Institude of Educational Sciences; 2015.
  • Delibaş H BC. A Comparison of Biology Teacher Education Programs in Germany, England and Turkey 1 Hülya DELBA-2 Cem BABADO/AN 3. Elem Educ Online [Internet]. 2009 [cited 2023 Nov 23];8(2):556–66. Available from: http://ilkogretim-online.org.tr
  • Özerbaş MSB. İngiltere, Japonya, Norveç, Finlandiya, Singapur, Rusya ve Türk Eğitim Sistemlerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. MANAS Sos Araştırmalar Derg 2022 Cilt 11 Sayı 1 MANAS J Soc Stud. 2022;(1):1694–7215.
  • Gülyüz S. Comparison of Art Education Teaching Programs in Turkeyand South Korea. 2021;
  • Şekerci R, Gök R, Özçetin S. Türk Eğitim Sistemi ile Diğer Ülkelerin Eğitim Sistemlerinin Karşılaştırılmasına İlişkin. J Glob Sport Educ Res [Internet]. 2019 [cited 2023 Nov 23];2(1):10–23. Available from: http://dergipark.gov.tr/jogser
  • Hergüner G, Bar M, Yaman MS. Determination of the expectations of middle school students participating in physical education and sports activities from their families, school principals and teachers. J Hum Sci [Internet]. 2016 Jan 7 [cited 2023 Nov 23];13(1):155–68. Available from: https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/3533
  • Özbay G. Türkiye’de Cumhuriyet Döneminde BedenEğitimi ve Spor Öğretmeni Yetiştiren Okulların Eğitimini Hazırlayıcı Çalışmalar. Beden Eğitimi ve Spor Bilim Derg. 1996;1(2):70–82.
  • Balci A. Karşılaştırmalı Eğitim Sistemleri. 2023 [cited 2023 Nov 23]; Available from: www.pegem.net
  • Ludwig S. Kindergärten. [cited 2023 Nov 23]. Bayerisches Staatsministerium für Wissenschaft und Kunst. Available from: https://www.stmwk.bayern.de/index.html
  • Yıldırım M. Avrupa Birliği Ülkelerinde ve Türkiye’de Okulöncesi Eğitim. Electron J Soc Sci [Internet]. 2018 [cited 2023 Nov 23];7(25):91–110. Available from: www.esosder.org
  • Durmuşçelebi M. The mother language teaching in primary education in Turkey and Germany. [Ankara]: Graduate School Of Social Sciences; 2007.
  • Sözen S, Çabuk A. Türkiye, Avusturya ve Almanya Öğretmen Yetiştirme Sistemlerinin İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sos Bilim Derg. 2013;2013(Özel Sayı):213–30.
  • Budak Ş. Atatürk’ün Eğitim Felsefesi ve Geliştirdiği Eğitim Sisteminin Değiştirilmesi. Milli Eğitim Derg. 2003;2003(160):23–43.
  • Başaran İE. Türkiye Eğitim Sistemi. Ankara: Yargıcı; 1996.
  • Yazıcı İ. Comparison of Turkish and Canadian education systems. [İstanbul]: Graduate School Of Social Sciences; 2009.
  • Akyüz Y. Türk Eğitim Tarihi M.Ö. 1000- M.S. 2018. 30th ed. Ankara: Pegem Akademi; 2018.
  • Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğü. Resmi Gazete. 2012 [cited 2023 Nov 23]. İlköğretim ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda DeğişiklikYapılmasına Dair Kanun. Available from: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/04/20120411-8.htm
  • Cicioğlu H. Türkiye Cumhuriyetinde İlk ve Ortaöğretim: Tarihi Gelişimi. Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları; 1982.
  • Dönmez C. Atatürk ve Cumhuriyet Döneminde Ortaöğretim. J Selcuk Univ Soc Sci Inst. 2005;14:255–68.
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. MEB. [cited 2023 Nov 23]. Haftalık Ders Çizelgeleri. Available from: https://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-ders-cizelgeleri/kategori/7
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Anıl Türkeli 0000-0002-3961-7759

Sevinç Namlı 0000-0003-0958-6792

Erken Görünüm Tarihi 25 Ocak 2024
Yayımlanma Tarihi 25 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Türkeli, A., & Namlı, S. (2024). Examination of Physical Education and Sports Courses in Educational Systems (Germany and Türkiye Example). The Online Journal of Recreation and Sports, 13(1), 95-102. https://doi.org/10.22282/tojras.1363073