Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İşitme Engeli Olan ve İşitme Engeli Olmayan Futbolcuların Bazı Fizyolojik ve Motorik Özelliklerinin İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 1, 25 - 31, 31.01.2025
https://doi.org/10.22282/tojras.1497862

Öz

Bu çalışmada işitme engelli olma durumunun, futbolcuların seçilmiş atletik performans özellikleri üzerinde etkisi olup olmadığının araştırılması amaçlanmıştır. 15 erkek işitme engelli amatör futbolcu ile 10 erkek işitme engelli olmayan amatör futbolcu bu araştırmaya gönüllü olarak katılmışlardır. Katılımcıların yaş ortalamaları 23,00±6,94 yıl, boy ortalamaları 177,64±5,23 cm ve vücut ağırlığı ortalamaları 73,42±12,47 kilogramdır. Verilerin dağılımları normallik göstermediğinden Mann-Whitney U testi kullanılmıştır. Veriler incelendiğinde reaksiyon zamanı açısından işitme engeli bulunmayan futbolcular ile işitme engelli futbolcular arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık bulunmuş ve işitme engeli olmayan futbolcuların işitme engeli bulunan futbolculara göre daha iyi değerlere sahip olduğu tespit edilmiştir. Buna karşın seçili motorik özelliklerden denge, koordinasyon ve sürat açısından anlamlı farklılıklar tespit edilmemiştir.

Kaynakça

  • Ahmet, I. (2013). İşitme engelli ve işitme engelli olmayan spor yapan çocukların fiziksel ve motorik özelliklerinin karşılaştırılması Niğde Üniversitesi]. https://acikerisim.ohu.edu.tr/xmlui/handle/11480/429.
  • Barboza, C., Ramos, A., Abreu, P., & Castro, H. (2019) Physical education: Adaptations and benefits for deaf students. Creative Education, 10, 714-725. doi: 10.4236/ce.2019.104053.
  • Caspersen, C. J., Powell, K. E., & Christenson, G. M. (1985). Physical activity, exercise, and physical fitness: definitions and distinctions for health-related research. Public health reports, 100(2), 126.
  • Ciğerci, A. E., Aksen, P., Cicioğlu, İ., & Günay, M. (2011). 9-15 yaş grubu işitme engelli ve işitme engelli olmayan öğrencilerin bazı fizyolojik ve motorik özelliklerinin değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13.
  • Eliöz, M., Sitti, S., Koç, M. C., Murt, Z., & Koç, H. (2013). A study on static balance performance of healthy and hearing-impaired football players. European Journal of Applied Sciences, 5(1), 25-28.
  • Erden, Z. (1995). İşitme engelliler ve sağlıklı kişilerin motor fonksiyonlarının karşılaştırılması, [Sağlık Bilimleri Enstitüsü].
  • Franciosi, E., Guidetti, L., Gallotta, M. C., Emerenziani, G. P., & Baldari, C. (2010). Contributions of selected fundamental factors to basketball performance in adult players with mental retardation. J Strength Cond Res, 24(8), 2166-2171. https://doi.org/10.1519/JSC.0b013e3181e34754
  • Frontera, W. R. (2006). Research and the survival of physical medicine and rehabilitation. American Journal of Physical Medicine & Rehabilitation, 85(12), 939-944. https://doi.org/10.1097/01.phm.0000248460.68575.65
  • Gür, A. (2001). Özürlülerin sosyal yaşama uyum süreçlerinde sportif etkinliklerin rolü. TC Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlıǧı.
  • Hutzter, Y., & Bar‐Eli, M. (1993). Psychological benefits of sports for disabled people: A review. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 3(4), 217-228.
  • İmamoğlu, O., Bostanci, Ö., & Kabadayi, M. (2004). Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Öğrencilerinde 30 Metre Koşu Ve Margaria Kalamen Anaerobik Güç İlişkisinin AraştirilmasI. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(4), 147-154.
  • Jaarsma, E. A., Dijkstra, P. U., Geertzen, J. H., & Dekker, R. (2014). Barriers to and facilitators of sports participation for people with physical disabilities: a systematic review. Scand J Med Sci Sports, 24(6), 871-881. https://doi.org/10.1111/sms.12218
  • Karakoç, Ö., Çoban, B., & Konar, N. (2012). İşitme engelli milli sporcular ile spor yapmayan işitme engellilerin benlik saygısı düzeylerinin karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14(1), 12-17.
  • Kosel, H. (1981). Behindertensport: Körper-und Sinnesbehinderte; Handbuch für Sportlehrer, Übungsleiter, Ärzte, Krankengymnasten, Erzieher und Studierende. Pflaum.
  • Li, C., Haegele, J. A., & Wu, L. (2019). Comparing physical activity and sedentary behavior levels between deaf and hearing adolescents. Disability and Health Journal, 12(3), 514-518.
  • Organization, W. H. (2010). Global recommendations on physical activity for health. World Health Organization.
  • Semenick, D. (1990). Tests and measurements: The T-test. Strength & Conditioning Journal, 12(1), 36-37.
  • Stewart, D. A., & Ellis, M. K. (2005). Sports and the deaf child. American Annals of the Deaf, 150(1), 59-66.
  • Tamer, K. (2000). Sporda fiziksel-fizyolojik performansın ölçülmesi ve değerlendirilmesi. Bağırgan Yayınevi.
  • Warner-Czyz, A.D., Loy, B.A., Evans, C., Wetsel, A., & Tobey, E.A. (2015). Self-esteem in children and adolescents with hearing loss. Trends Hear. 2015 Mar 9;19:2331216515572615. doi: 10.1177/2331216515572615. PMID: 25755025; PMCID: PMC4355008.
  • WHO. (13 May 2015). World Health Statistics 2015. World Healt Organization. Retrieved 27 December from https://www.who.int/data/gho/data/themes/topics/topic-details/GHO/world-health-statistics
  • Wood, R. (2008). Flamingo balance test. Topend Sports Website, 1295-1300.
  • Yağcı, N., Cavlak, U., & Şahin, G. (2004). İşitme engellilerde denge yeteneğinin incelenmesi üzerine bir çalışma. KBB-Forum.

Examination of Some Physiological and Motoric Characteristics of Football Players with and without Hearing Impairment

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 1, 25 - 31, 31.01.2025
https://doi.org/10.22282/tojras.1497862

Öz

This study aimed to investigate whether being hearing impaired had an effect on selected athletic performance characteristics of football players. Fifteen male amateur football players with hearing impairment and ten male amateur football players without hearing impairment voluntarily participated in this research. The mean age of the participants was 23.00±6.94 years, the mean height was 177.64±5.23 cm, and the mean body weight was 73.42±12.47 kilograms. Since the distribution of the data was not normal, the Mann-Whitney U test was used. Upon examining the data, a statistically significant difference was found between football players without hearing impairment and those with hearing impairment in terms of reaction time, with football players without hearing impairment demonstrating better values. However, no significant differences were observed in selected motor characteristics such as balance, coordination, and speed.

Kaynakça

  • Ahmet, I. (2013). İşitme engelli ve işitme engelli olmayan spor yapan çocukların fiziksel ve motorik özelliklerinin karşılaştırılması Niğde Üniversitesi]. https://acikerisim.ohu.edu.tr/xmlui/handle/11480/429.
  • Barboza, C., Ramos, A., Abreu, P., & Castro, H. (2019) Physical education: Adaptations and benefits for deaf students. Creative Education, 10, 714-725. doi: 10.4236/ce.2019.104053.
  • Caspersen, C. J., Powell, K. E., & Christenson, G. M. (1985). Physical activity, exercise, and physical fitness: definitions and distinctions for health-related research. Public health reports, 100(2), 126.
  • Ciğerci, A. E., Aksen, P., Cicioğlu, İ., & Günay, M. (2011). 9-15 yaş grubu işitme engelli ve işitme engelli olmayan öğrencilerin bazı fizyolojik ve motorik özelliklerinin değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13.
  • Eliöz, M., Sitti, S., Koç, M. C., Murt, Z., & Koç, H. (2013). A study on static balance performance of healthy and hearing-impaired football players. European Journal of Applied Sciences, 5(1), 25-28.
  • Erden, Z. (1995). İşitme engelliler ve sağlıklı kişilerin motor fonksiyonlarının karşılaştırılması, [Sağlık Bilimleri Enstitüsü].
  • Franciosi, E., Guidetti, L., Gallotta, M. C., Emerenziani, G. P., & Baldari, C. (2010). Contributions of selected fundamental factors to basketball performance in adult players with mental retardation. J Strength Cond Res, 24(8), 2166-2171. https://doi.org/10.1519/JSC.0b013e3181e34754
  • Frontera, W. R. (2006). Research and the survival of physical medicine and rehabilitation. American Journal of Physical Medicine & Rehabilitation, 85(12), 939-944. https://doi.org/10.1097/01.phm.0000248460.68575.65
  • Gür, A. (2001). Özürlülerin sosyal yaşama uyum süreçlerinde sportif etkinliklerin rolü. TC Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlıǧı.
  • Hutzter, Y., & Bar‐Eli, M. (1993). Psychological benefits of sports for disabled people: A review. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 3(4), 217-228.
  • İmamoğlu, O., Bostanci, Ö., & Kabadayi, M. (2004). Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Öğrencilerinde 30 Metre Koşu Ve Margaria Kalamen Anaerobik Güç İlişkisinin AraştirilmasI. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(4), 147-154.
  • Jaarsma, E. A., Dijkstra, P. U., Geertzen, J. H., & Dekker, R. (2014). Barriers to and facilitators of sports participation for people with physical disabilities: a systematic review. Scand J Med Sci Sports, 24(6), 871-881. https://doi.org/10.1111/sms.12218
  • Karakoç, Ö., Çoban, B., & Konar, N. (2012). İşitme engelli milli sporcular ile spor yapmayan işitme engellilerin benlik saygısı düzeylerinin karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14(1), 12-17.
  • Kosel, H. (1981). Behindertensport: Körper-und Sinnesbehinderte; Handbuch für Sportlehrer, Übungsleiter, Ärzte, Krankengymnasten, Erzieher und Studierende. Pflaum.
  • Li, C., Haegele, J. A., & Wu, L. (2019). Comparing physical activity and sedentary behavior levels between deaf and hearing adolescents. Disability and Health Journal, 12(3), 514-518.
  • Organization, W. H. (2010). Global recommendations on physical activity for health. World Health Organization.
  • Semenick, D. (1990). Tests and measurements: The T-test. Strength & Conditioning Journal, 12(1), 36-37.
  • Stewart, D. A., & Ellis, M. K. (2005). Sports and the deaf child. American Annals of the Deaf, 150(1), 59-66.
  • Tamer, K. (2000). Sporda fiziksel-fizyolojik performansın ölçülmesi ve değerlendirilmesi. Bağırgan Yayınevi.
  • Warner-Czyz, A.D., Loy, B.A., Evans, C., Wetsel, A., & Tobey, E.A. (2015). Self-esteem in children and adolescents with hearing loss. Trends Hear. 2015 Mar 9;19:2331216515572615. doi: 10.1177/2331216515572615. PMID: 25755025; PMCID: PMC4355008.
  • WHO. (13 May 2015). World Health Statistics 2015. World Healt Organization. Retrieved 27 December from https://www.who.int/data/gho/data/themes/topics/topic-details/GHO/world-health-statistics
  • Wood, R. (2008). Flamingo balance test. Topend Sports Website, 1295-1300.
  • Yağcı, N., Cavlak, U., & Şahin, G. (2004). İşitme engellilerde denge yeteneğinin incelenmesi üzerine bir çalışma. KBB-Forum.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Antrenman, Engelliler için Beden Eğitimi, Spor ve Fiziksel Aktivite, Fiziksel Aktivite ve Sağlık, Motor Kontrol
Bölüm Research Article
Yazarlar

Hüseyin Görücü 0009-0002-4516-4642

Emre Bağcı 0000-0002-0989-0412

Müslim Ertuğrul Kayışoğlu 0000-0003-4643-1730

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 11 Haziran 2024
Kabul Tarihi 19 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Görücü H, Bağcı E, Kayışoğlu ME. İşitme Engeli Olan ve İşitme Engeli Olmayan Futbolcuların Bazı Fizyolojik ve Motorik Özelliklerinin İncelenmesi. TOJRAS. 2025;14(1):25-31.