Almanya’da
Müslüman çocuklara yönelik din dersi konusunda oldukça zengin bir tecrübe söz
konusudur. Nitekim misafir işçilerin ülkeye göç ve yerleşim sürecine paralel
olarak henüz 1970’li yılların sonunda bu konu gündeme alınmaya başlanmıştır. Süreç
içerisinde de farklı yasal düzenlemelerle yıldan yıla ve eyaletten eyalete
görece değişiklik gösteren çeşitli ders isim ve konseptleri ortaya çıkmıştır. Uzun
yıllar başvurulan uygulama, İslam bilgisini Ana
Dili Tamamlama dersi kapsamına dahil etmek olmuşken, özellikle 2000’li
yıllardan itibaren bağımsız ders statüsünde model uygulamalara geçilmiştir.
Hâlihazırda ise devam eden çeşitli modellerin yanı sıra dersin, anayasaya
uygun, mezhebe dayalı, düzenli bir İslam din dersi statüsü kapsamındaki modelleri
denenmektedir.
Bu
çalışmada Almanya’da İslam din öğretiminin tarihsel gelişimini incelemek
amaçlanmaktadır. Çalışmada, Müslüman çocuklara yönelik İslam din öğretiminin, misafir
işçilerin ülkeye göç ve yerleşim sürecine eşlik eden gelişim seyri ortaya
konulacaktır. Bu bağlamda öncelikle çalışmaya temel teşkil etmesi açısından Almanya’da
İslam din öğretiminin tarihî arka planına ana hatları ile yer verilecek,
ardından ülkede İslam din öğretimi konusunda henüz 1978 yılında atılan ilk
adımlardan 2018 yılına gelinceye değin uygulanan çeşitli İslam din öğretimi
modelleri, “mezhebe dayalı olmayan” ve “mezhebe dayalı olan” model başlıkları
altında, çeşitli eyaletlerdeki uygulama örnekleri eşliğinde ele alınacaktır.
Çalışmanın sonunda, yıldan yıla ve eyaletten eyalete çeşitlenen bu modellerin,
esasında anayasaya uygun anlamda bir İslam din dersi yolunda tecrübe edilmiş
uygulamalar olması açısından ayrı bir önemi haiz oldukları ve İslam din
dersinin teşekkül sürecinde dikkate alınacak önemli izler taşıdıkları
vurgulanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi Cilt 3 Sayı 1 |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1 |