Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim Sendikalarına Göre Okullarda Angarya İşler

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 110 - 121, 22.05.2020

Öz

Angarya günümüzde çalışanlar tarafından sık
kullanılan kavramlardandır. Eğitim alanında çalışanlar zaman zaman Milli Eğitim
Bakanlığının uygulamalarını angarya olarak değerlendirebilmektedir. Eğitim
alanında faaliyet gösteren sendikalar angarya işlere yönelik açıklamalarda
bulunabilmektedirler. Araştırmada, eğitim çalışanlarının maruz kaldıkları
angarya işlerin eğitim sendikalarının görüşlerine göre tespit edilmesi
amaçlanmaktadır. Araştırmada, Eğitim- Bir Sen, Eğitim Sen, Eğitim-İş ve Türk
Eğitim Sen sendikalarının görüşlerine yer verilmiştir. Açıklamalar internet adresleri verildiğinden veriler orijinal olarak
kabul edilmiştir. Eğitim alanında faaliyet gösteren ve en çok üyeye sahip olan
sendika olmaları nedeniyle bu dört sendikanın görüşleri dikkate alınmıştır.
Araştırma yalnızca sendikaların basın ya da internet yoluyla yaptıkları
açıklamalarla sınırlıdır. Araştırma, sendikaların eğitim alanındaki angarya
uygulamaya ilişkin görüşlerini tespit etmeye yönelik nitel bir çalışmadır.
Sendikalara göre öğretmenlerin maruz kaldıkları angarya işler “Okul Dışı
Angarya İşler” ve “Okul İçi Angarya İşler” temalarında toplanmıştır. “Okul Dışı
Angarya İşler” teması; “mesai dışı angarya
işler” ve “süreklilik göstermeyen angarya işler” alt temalarından oluşmaktadır.
“Okul İçi Angarya İşler” teması ise eğitim dışı angarya işler, doküman hazırlamaya yönelik angarya işler, kaynak
bulmaya yönelik angarya işler, mesai dışı toplantı ve seminerler ile sistematik
angarya işler alt temalarından oluşmaktadır. 

Kaynakça

  • Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi (2010). http://www.danistay.gov.tr/upload/avrupainsan haklarisozlesmesi.pdf. (Erişim tarihi: 06.01.2017).Anayasa Mahkemesi (2015). İsa Reçber Kararı, B. No: 2013/4518, http://www.kararlaryeni .anayasa.gov.tr/BireyselKarar/Content/b6cc8e7c-5dd1-4f26-9742-e292629524b9?word sOnly=False, (Erişim tarihi: 02.09.2018).Balcı, A. (2000). Sosyal bilimlerde araştırma. Ankara: PegemA Yayıncılık.Bowen, G.A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9 (2), 27-40. Eğitim-Bir Sen, (2009). “Angarya Yasaktır, Hiç Kimse Zorla Çalıştırılamaz”, Erişim Adresi: http://www.ebs.org.tr/manset/344/dokuman/ dokuman/290709.pdf. (Erişim tarihi: 28.12.2017).Eğitim-Bir Sen, (2015). “Angarya'ya Hayır Diyor, Nöbete Ücret İstiyoruz”, Erişim Adresi: http://adana1.ebs.org.tr/manset/1962/S%C4%B0Z%C4%B0N%20%C4%B0%C3%87%C4%B0N%20VARIZ, (Erişim tarihi: 28.12.2017).Eğitim-İş (2015b). “Mesai Saatleri Dışında Yapılan Seminerler Angaryadır”, .Erişim Adresi: http://www.egitimis.org.tr/guncel/sendika-haberleri/ mesai-saatleri-disinda-yapilan-seminerler-angaryadir-2235/#.WlPBobxl9dg (Erişim tarihi: 29.12.2017)Eğitim-İş, (2015a). “Eğitim-İş’in Önderliğinde Nöbet Eylemi Devam Ediyor”, Erişim Adresi: http://www.egitimis.org.tr/guncel/sendika-haberleri/egitim-is-in-onderliginde-nobet-eylemi-devam-ediyor-1543/#.WlPCNbxl9dg, (Erişim tarihi: 30.12.2017)Eğitim-Sen, (2013). “Angarya Çalışmaya Hayır”, Erişim Adresi: https://www.adanaegitimsen.org.tr/sekreterlik/item/311-angarya-calismaya-hayir, (Erişim tarihi: 06.01.2018).Eğitim-Sen, (2015). “Öğretmenlerin Sorunları Acil Çözüm Bekliyor”, Erişim Adresi: http://egitimsen.org.tr/ogretmenlerin-sorunlari-acil-cozum-bekliyor/, (Erişim tarihi: 06.01.2018).Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. (2014). Erişim Adresi: http://mevzuat.meb.gov.tr/html/ilkveokul oncyon_0/ilkveokuloncyon_0.html. Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. (2013). Erişim Adresi: https://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/20161748_ MYLLY_EYYTYM_BAKANLIYI_ORTAYYRETYM_KURUMLARI_YYNETMELYYY.pdf., (Erişim tarihi: 06.01.2018).Öğretmenlere Mesai Dışı Angarya Görevler Verilmesi. (2017). Erişim Adresi: https://www.turk egitimsen.org.tr/userfiles/files/mesai_disi_angarya_yazi1023_29122017.pdf., (Erişim tarihi: 06.01.2018).Seferoğlu, S.S. ve Akbıyık, C. (2009). “Bilgisayar Öğretmenlerinin Bakış Açısıyla Yönetici ve Öğretmen Beklentileri”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (2), 497-514.Şimşek, H. (2009). Eğitim tarihi araştırmalarında yöntem sorunu. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, 42 (1), 33-51.Türk Dil Kurumu Sözlüğü, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_ bts&view= bts&kategori1 =veritbn&kelimesec=16241 (Erişim tarihi: 06.01.2017).Türk Eğitim-Sen (2018). ''Nöbet ve Liyakat'' Açıklaması. http://www.meb personel.com/ sendikalar/turk-egitim-sen-den-nobet-ve-liyakat-aciklamasi-h219856.html., (Erişim tarihi: 06.01.2018).Türk Eğitim-Sen, (2017). “Mesai Dışı Angarya Uygulamalara Karşıyız”. Erişim adresi: https://www.turkegitimsen.org.tr/icerik_goster.php ?Id=12035, (Erişim tarihi: 06.01.2018).Uluslararası Çalışma Örgütü (1998). 29 nolu “Zorla Çalıştırma Sözleşmesi. Resmi Gazete.23381.(s.2).Ulutaş, Ç. Ü. ve Ulutaş, T. B. (2015). “Angarya ve Zorla Çalıştırma: Uluslararası Düzenlemeler ve Yüksek Mahkeme Kararları Işığında Bir Değerlendirme”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 40 (8), 327- 339.Ülker, A. (2009). “Sınıf Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitimeİlişkin Görüşleri”, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.Yılmaz, K. ve 1 Şahin, T. (2016). “Eğitim fakültelerindeki araştırma görevlilerinin mesleki deneyimlerinin incelenmesi: araştırma görevlisi olmanın anlamına ilişkin fenomenolojik bir çalışma”, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 44, 143-168.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi Cilt 4 Sayı 1
Yazarlar

Hüsnü Ergün 0000-0002-5501-8019

Erken Görünüm Tarihi 22 Mayıs 2020
Yayımlanma Tarihi 22 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ergün, H. (t.y.). Eğitim Sendikalarına Göre Okullarda Angarya İşler. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 4(1), 110-121.