Bu çalışmada Alman edebiyatında İkinci Dünya Savaşı sonrasında üçüncü anımsama kuşağının yakın tarihi nasıl hatırladığı incelenmiştir. Özellikle Berlin Duvarı’nın yıkılmasından sonra ikinci kuşağın yerini üçüncü kuşağa bırakması, “yeni bir savaş sonrası edebiyatı” (Garbe: 2002) akımını ortaya çıkarır. Edebi metinlerde anlatılan tarihi olayların aktarılma biçimleri geçmiş ile ilgili farklı referans noktalarına işaret etmektedir. Bu çalışmada birinci ve ikinci anımsama kuşağı yazarlarının aksine İkinci Dünya Savaş’ı ve sonrasına tanıklık etmemiş üçüncü anımsama kuşağı yazarlarının yapıtlarında neden Nazi dönemi ve Yahudi Soykırımı gibi konuları ele aldığı sorusuna cevap verilmeye çalışılmıştır. Bu sorunun cevabı Marcel Beyer örneğinde açıklanarak, farklı yazar kuşak bellekleri üzerinden iletişimsel ve kültürel belleğin içerik ve biçimsel özellikleri irdelenmiştir. Marcel Beyer, Nazi dönemi ve sonrasına ait tarihi bilgileri/belgeleri “Yarasalar”(1995), “Spione” (2000) ve “Kaltenburg” (2008) romanlarında modern ve post modern anlatım tekniklerini bir arada kullanarak, kurmaca unsurlarla sahneler. Marcel Beyer’in romanlarını resmi tarihte yer edinen kişi ve olaylardan hareketle kurgulaması kendi kuşağının tarihine karşı aldığı sorumluluğun da bir göstergesidir. Bu çalışmada, yazar Marcel Beyer’den yola çıkılarak iletişimsel ve kuşak belleğinin okuyucuya neden ve nasıl aktarıldığı incelenmiştir.
İkinci Dünya Savaşı, Anımsama Kuşağı, İletişimsel bellek, Kuşak belleği, Marcel Beyer
The present study examines the perspectives of the third post-war generation of writers on history in German literature after World War II. The second post-war generation was replaced by the third generation, especially after the fall of the Berlin Wall, with the start of a "new post-war literature" (Garbe: 2002). Communicating styles of narrating historical events in literary texts indicate different reference points about the past. The present research seeks to understand the motives behind memory work related to the Nazi period and the Jewish Holocaust practised by third-generation authors who did not witness the Second World War and its aftermath by themselves, contrary to the first- and second-generation writers. The literary works of Marcel Beyer have been analyzed as an example of a third-generation author, along with the examination of the content and formal characteristics of communicative and cultural memory of different generations of authors. Marcel Beyer has used modern and post-modern narration techniques in his novels "Flughunde"(1995), "Spione" (2000) and "Kaltenburg" (2008) to stage historical information and details of the Nazi period and after, with fictional elements. The fact that Marcel Beyer constructs his novels based on people's memories and events in official history also indicates his responsibility towards his generation's history. Based on the author Marcel Beyer's work, this study examines why and how communicative and generational memory is transferred to the reader.
Second World War Reminiscence Generation Communicative memory Generational memory Marcel Beyer
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alman Dili, Edebiyatı ve Kültürü |
Bölüm | TOBİDER - Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi Cilt 7 Sayı 2 |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2 |