The word value is defined as a measure that tries to determine the importance of something (TDK, 2024). Values education has mostly been included in educational programs. It was made official in schools with the First Lesson Circular published in 2010, and values were emphasized in the decisions taken at the 18th National Education Council held in 2010 (Özdemir, 2019). In our country, values education is mostly tried to be conveyed to students through textbooks. In the renewed program within the scope of the 2024 Turkey Century Education Model, the definition of the concept of value has been expanded and detailed as Virtue-Value-Action. For this reason, this research aims to examine the texts and visuals in the Primary School 5th Grade Fall Term Turkish textbook within the scope of the virtue-value and actions specified in the Turkish course curriculum. This research, which aims to examine 5th grade Turkish textbooks within the Virtue-Value-Action Framework, is a qualitative document review research. Descriptive analysis method was used for data analysis in this research. When the texts and visuals used in the 5th grade fall term Turkish textbooks were examined, it was seen that the most frequently mentioned value was love, while the least frequently mentioned values were justice, patience, cleanliness, family integrity and savings. When the 5th grade Turkish textbook used in the 1st term was examined in general, it was concluded that the values did not show a balanced distribution, some of the texts were insufficient to make the student sense the value and the visuals selected for the texts were both insufficient in number and insufficient in transferring the value.
Turkish Course Value Education Turkey Century Education Model Turkish Course Curriculum Turkish Textbook
Değer, herhangi bir şeyin önemini belirlemeye çalışan ölçü olarak tanımlanmaktadır (TDK, 2024). Değerler eğitimi çoğunlukla eğitim programlarında yer almış olmakla birlikte 2010 yılında yayınlanan İlk Ders Genelgesi ile okullarda resmileşmiş olup 18. Milli Eğitim Şurasında alınan kararlarda değerlerin önemi vurgulanmıştır (Özdemir, 2019). Ülkemizde değerler eğitimi çoğunlukla ders kitapları aracılığıyla öğrencilere aktarılmaya çalışılmaktadır. 2024 Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında yenilenen programda değer kavramının tanımı genişletilmiş, Erdem- Değer- Eylem olarak detaylandırılmıştır. Bu sebeple bu araştırma, İlköğretim 5. sınıf güz dönemi Türkçe ders kitabında yer alan metinlerin ve görsellerin Türkçe dersi öğretim programında belirtilen erdem- değer ve eylemler kapsamında incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırma, nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bir doküman inceleme araştırmasıdır. Bu araştırmada verilerin analizi için betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. 5. sınıf güz dönemi Türkçe ders kitabında kullanılan metinler ve görseller incelendiğinde; en çok yer verilen değerin sevgi olduğu, en az yer verilen değerlerin ise adalet, sabır, temizlik, aile bütünlüğü ve tasarruf olduğu görülmüştür. Güz dönemde kullanılan 5. sınıf Türkçe ders kitabında değerlerin dengeli dağılım göstermediği, metinlerin bazılarının değeri öğrenciye sezdirmekte yetersiz kaldığı ve metinler için seçilen görsellerin hem sayıca hem de değer aktarımında yetersiz kaldığı sonucuna varılmıştır.
Türkçe Dersi Değer Eğitimi Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Türkçe Dersi Öğretim Programı Türkçe Ders Kitabı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer), Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | TOBİDER - Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi Cilt 8 Sayı 4 |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 27 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 4 |