Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANALYSING THE VIEWS OF UNIVERSITY STUDENTS ON EDUCATION MODEL PREFERENCES: EXAMPLE OF BURSA

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 4, 89 - 105

Öz

The aim of this study is to examine the opinions of university students after the pandemic and compulsory distance education processes, about their educational model preferences in future education. In the study phenomenological design, one of the qualitative method designs, was used. The study group was determined by purposive sampling method. The study group of the research consists of 90 associate, undergraduate and graduate students who are studying at state universities in Bursa and have experience in distance education. The research data was collected in the spring semester of the 2023-2024 academic year. The research question is whether distance education can replace face-to-face education. The data collected in the study were analyzed using the content analysis method. As a result of the research, 30 codes and 3 categories were obtained from the students' responses. The categories of face-to-face education, distance education and hybrid education were grouped under the theme of educational model preference. The results of the study showed that the majority of the students preferred face-to-face education in the future. Positive and negative opinions about distance learning were identified. While positive opinions were evaluated by the opportunities it offered, negative opinions were associated with the inefficiency of the distance education process. In the category of face-to-face education the most frequent codes were 'applied education' (f=12), 'qualified education' (f=11) and 'efficient' (f=10), whereas in the category of distance education the most frequent was the code 'inefficient' (f=17). In hybrid education, the code ‘suitable for the department’ (f=10) and ‘supportive’ (f=7) were repeated most frequently. They also stated that in future they may prefer the hybrid education model that combines the positive aspects of face-to-face and distance education.

Kaynakça

  • Akpınar, Y. (2003). Öğretmenlerin yeni bilgi teknolojileri kullanımında yükseköğretimin etkisi: İstanbul okulları örneği. The Turkish Online Journal of Education Technology, 2(2), 79-96.
  • Aksoy, D. A., Bozkurt, A. & Kurşun, E. (2021). Yükseköğretim öğrencilerinin Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik algıları. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 5(3), 285-308.
  • Aksoya, A., Göla, B., Gürsesa, K., Güngörena, Ö. C., Demir, Z. & Kaymaka, H. B. (2022). Hibrit Öğrenmede Üniversite Öğrencilerinin Sorgulama Topluluğu Algıları. ERPA 2022, 184.
  • Akyol, C. (2020). Turizm ön lisans öğrencilerinin Covid-19 pandemisi sürecinde gerçekleştirilen uzaktan eğitim uygulamalarına yönelik görüşleri. Studies in Educational Research and Development, 4 (2), 65-82.
  • Akyürek, M. İ. (2020). Uzaktan eğitim: Bir alanyazın taraması. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-9.
  • Altuntaş-Yılmaz, N. (2020). Yükseköğretim kurumlarında Covid-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim durumu hakkında öğrencilerin tutumlarının araştırılması: Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 15-20.
  • Altun Ekiz, M. (2020). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Karantina Dönemindeki Uzaktan Eğitim ile İlgili Görüşleri (Nitel Bir Araştırma). Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 2(ÖS1), 1-13.
  • Arıcı, S., & Karaçay, T. (2023). Pandemi Dönemi Turizm Rehberliği Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(1), 301-323.
  • Aydemir, İ., Ünal, V., Gönültaş, M. B., Öngören, B., vd. (2022). Covid-19 salgını sürecindeki uzaktan eğitim modeline yönelik sosyal hizmet öğrencilerinin görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 8(2), 124-150.
  • Balıkçıoğlu, N., Çınar-Öz, D. & Işın, N. N. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim derslerindeki memnuniyet araştırması: Aşık Veysel Meslek Yüksekokulu örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 462-473.
  • Başar, M., Arslan, S., Günsel, E. & Akpınar, M. (2019). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitim algısı. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 3(2), 14-22.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covid-19) Pandemi Sürecinin Getirisi Olan Uzaktan Eğitimin Etkililiği Üzerine Bir Çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • Bayram, M., Peker, A. T., Aka, S. T. & Vural, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 330-345.
  • Brooks, D. W. (1997). Web teaching: A guide to designing interactive teaching for the World Wide Web. NY: Plenum.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTİM MODELİ TERCİHLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN ANALİZİ: BURSA ÖRNEĞİ

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 4, 89 - 105

Öz

Bu araştırmanın amacı, pandemi ve zorunlu uzaktan eğitim süreçleri sonrasında üniversite öğrencilerinin gelecekteki eğitim modeli tercihlerine ilişkin görüşlerini incelemektir. Çalışmada nitel yöntem desenlerinden biri olan fenomenolojik desen kullanılmıştır. Çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu Bursa’daki devlet üniversitelerinde okuyan ön lisans, lisans ve lisansüstü düzeyinde uzaktan eğitim deneyimi olan 90 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma verileri 2023-2024 eğitim ve öğretim yılı bahar döneminde toplanmıştır. Yüz yüze eğitimin yerini uzaktan eğitimin alıp alamayacağı araştırma sorusunu oluşturmaktadır. Çalışmada elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda öğrenci yanıtlarından 30 kod ve bu kodlardan 3 kategoriye ulaşılmıştır. Yüz yüze eğitim, uzaktan eğitim ve hibrit eğitim kategorileri eğitim modeli tercihi teması altında toplanmıştır. Çalışmanın bulgularına göre öğrencilerin büyük çoğunluğunun gelecekte yüz yüze eğitimi tercih edeceği görülmüştür. Uzaktan eğitime yönelik olumlu ve olumsuz görüşler tespit edilmiştir. Olumlu görüşler sağlamış olduğu fırsatlar üzerinden değerlendirilirken, olumsuz görüşler uzaktan eğitim sürecinin verimsiz geçmesiyle ilişkilendirilmiştir. Yüz yüze eğitim kategorisinde en sık “uygulamalı eğitim” (f=12), “nitelikli eğitim” (f=11) ve “verimli” (f=10) kodları, uzaktan eğitim kategorisinde en sık “verimsiz” kodu (f=17), hibrit eğitimde ise en sık “bölüme uygun” (f=10) ve “destekleyici” (f=7) kodu tekrarlanmıştır. Ayrıca öğrenciler gelecekte yüz yüze ve uzaktan eğitimin olumlu yanlarını birleştiren hibrit eğitim modelini tercih edebileceklerini de ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Akpınar, Y. (2003). Öğretmenlerin yeni bilgi teknolojileri kullanımında yükseköğretimin etkisi: İstanbul okulları örneği. The Turkish Online Journal of Education Technology, 2(2), 79-96.
  • Aksoy, D. A., Bozkurt, A. & Kurşun, E. (2021). Yükseköğretim öğrencilerinin Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik algıları. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 5(3), 285-308.
  • Aksoya, A., Göla, B., Gürsesa, K., Güngörena, Ö. C., Demir, Z. & Kaymaka, H. B. (2022). Hibrit Öğrenmede Üniversite Öğrencilerinin Sorgulama Topluluğu Algıları. ERPA 2022, 184.
  • Akyol, C. (2020). Turizm ön lisans öğrencilerinin Covid-19 pandemisi sürecinde gerçekleştirilen uzaktan eğitim uygulamalarına yönelik görüşleri. Studies in Educational Research and Development, 4 (2), 65-82.
  • Akyürek, M. İ. (2020). Uzaktan eğitim: Bir alanyazın taraması. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-9.
  • Altuntaş-Yılmaz, N. (2020). Yükseköğretim kurumlarında Covid-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim durumu hakkında öğrencilerin tutumlarının araştırılması: Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 15-20.
  • Altun Ekiz, M. (2020). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Karantina Dönemindeki Uzaktan Eğitim ile İlgili Görüşleri (Nitel Bir Araştırma). Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 2(ÖS1), 1-13.
  • Arıcı, S., & Karaçay, T. (2023). Pandemi Dönemi Turizm Rehberliği Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(1), 301-323.
  • Aydemir, İ., Ünal, V., Gönültaş, M. B., Öngören, B., vd. (2022). Covid-19 salgını sürecindeki uzaktan eğitim modeline yönelik sosyal hizmet öğrencilerinin görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 8(2), 124-150.
  • Balıkçıoğlu, N., Çınar-Öz, D. & Işın, N. N. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim derslerindeki memnuniyet araştırması: Aşık Veysel Meslek Yüksekokulu örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 462-473.
  • Başar, M., Arslan, S., Günsel, E. & Akpınar, M. (2019). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitim algısı. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 3(2), 14-22.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covid-19) Pandemi Sürecinin Getirisi Olan Uzaktan Eğitimin Etkililiği Üzerine Bir Çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • Bayram, M., Peker, A. T., Aka, S. T. & Vural, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 330-345.
  • Brooks, D. W. (1997). Web teaching: A guide to designing interactive teaching for the World Wide Web. NY: Plenum.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm TOBİDER - Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi Cilt 8 Sayı 4
Yazarlar

Ebru Güliz Ünver 0000-0001-6294-8882

Erken Görünüm Tarihi 24 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 30 Kasım 2024
Kabul Tarihi 21 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Ünver, E. G. (2024). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTİM MODELİ TERCİHLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN ANALİZİ: BURSA ÖRNEĞİ. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 8(4), 89-105.