The aim of this study is to examine the opinions of university students after the pandemic and compulsory distance education processes, about their educational model preferences in future education. In the study phenomenological design, one of the qualitative method designs, was used. The study group was determined by purposive sampling method. The study group of the research consists of 90 associate, undergraduate and graduate students who are studying at state universities in Bursa and have experience in distance education. The research data was collected in the spring semester of the 2023-2024 academic year. The research question is whether distance education can replace face-to-face education. The data collected in the study were analyzed using the content analysis method. As a result of the research, 30 codes and 3 categories were obtained from the students' responses. The categories of face-to-face education, distance education and hybrid education were grouped under the theme of educational model preference. The results of the study showed that the majority of the students preferred face-to-face education in the future. Positive and negative opinions about distance learning were identified. While positive opinions were evaluated by the opportunities it offered, negative opinions were associated with the inefficiency of the distance education process. In the category of face-to-face education the most frequent codes were 'applied education' (f=12), 'qualified education' (f=11) and 'efficient' (f=10), whereas in the category of distance education the most frequent was the code 'inefficient' (f=17). In hybrid education, the code ‘suitable for the department’ (f=10) and ‘supportive’ (f=7) were repeated most frequently. They also stated that in future they may prefer the hybrid education model that combines the positive aspects of face-to-face and distance education.
Bu araştırmanın amacı, pandemi ve zorunlu uzaktan eğitim süreçleri sonrasında üniversite öğrencilerinin gelecekteki eğitim modeli tercihlerine ilişkin görüşlerini incelemektir. Çalışmada nitel yöntem desenlerinden biri olan fenomenolojik desen kullanılmıştır. Çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu Bursa’daki devlet üniversitelerinde okuyan ön lisans, lisans ve lisansüstü düzeyinde uzaktan eğitim deneyimi olan 90 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma verileri 2023-2024 eğitim ve öğretim yılı bahar döneminde toplanmıştır. Yüz yüze eğitimin yerini uzaktan eğitimin alıp alamayacağı araştırma sorusunu oluşturmaktadır. Çalışmada elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda öğrenci yanıtlarından 30 kod ve bu kodlardan 3 kategoriye ulaşılmıştır. Yüz yüze eğitim, uzaktan eğitim ve hibrit eğitim kategorileri eğitim modeli tercihi teması altında toplanmıştır. Çalışmanın bulgularına göre öğrencilerin büyük çoğunluğunun gelecekte yüz yüze eğitimi tercih edeceği görülmüştür. Uzaktan eğitime yönelik olumlu ve olumsuz görüşler tespit edilmiştir. Olumlu görüşler sağlamış olduğu fırsatlar üzerinden değerlendirilirken, olumsuz görüşler uzaktan eğitim sürecinin verimsiz geçmesiyle ilişkilendirilmiştir. Yüz yüze eğitim kategorisinde en sık “uygulamalı eğitim” (f=12), “nitelikli eğitim” (f=11) ve “verimli” (f=10) kodları, uzaktan eğitim kategorisinde en sık “verimsiz” kodu (f=17), hibrit eğitimde ise en sık “bölüme uygun” (f=10) ve “destekleyici” (f=7) kodu tekrarlanmıştır. Ayrıca öğrenciler gelecekte yüz yüze ve uzaktan eğitimin olumlu yanlarını birleştiren hibrit eğitim modelini tercih edebileceklerini de ifade etmişlerdir.
University Students Distance Education Face to Face Education Hybrid Education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | TOBİDER - Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi Cilt 8 Sayı 4 |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 30 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 4 |