Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

WHAT MODERN WORLD REMEMBERS ABOUT MEDIEVAL HEROISM: T. H. WHITE’S ILL-MADE KNIGHT

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 2, 1 - 10, 20.07.2025

Öz

Literature has always been regarded as a vehicle of memory since both oral and written products have reflected the cultural, social, and even historical background of communities. All literary works establish a bridge between past and present, which is significantly strengthened through the rewriting and adaptation of previous works in each epoch. In this regard, medieval heroes become figures who occupy a place in collective memory since they contribute to transferring of cultural heritage. This is exemplified in the Arthurian legends, which never go out of date. King Arthur and his Round Table Knights have become the ideal heroes in every period and symbols of national heroism. However, the stereotyped knights are recreated in a new adaptation to deconstruct the concept of the charming knight in the medieval memory. In the third book The Ill-Made Knight (1940), of his collection The Once and Future King (1958), the English author Terence Hanbury White twists the perception of Lancelot, one of the best knights of Arthur and the suitor of Guenever. Unlike Chrétien de Troyes, the first poet to introduce Lancelot, White portrays Lancelot as an ugly and untalented knight. After Chrétien, in the Vulgate cycles and Malory’s Morte d’Arthur (1485), Lancelot was overshadowed by Arthur. Yet he was still an attractive and skilful knight with whom Guenever fell in love; therefore, his fame grew because of the love triangle, and he became an essential figure of the Arthurian legends. Within this context, this paper aims to discuss how White deconstructs the understanding of the archetype of the irresistible knight while transmitting medieval chivalric code and knighthood, and to explore how medieval memory becomes part of contemporary communicative memory. Moreover, the criticism of totalitarian regimes by means of a medieval rewriting will be explored.

Kaynakça

  • Baker, D. (2012, April). Why We Need Dragons: The Progressive Potential of Fantasy. Journal of the Fantastic in the Arts, 23(3) 437- 459. https://www.jstor.org/stable/24353086.
  • Cassidy-Welch, M. (2017). Before Trauma: The Crusades, Medieval Memory and Violence. Continuum, 31(5), 619-627. https://doi.org/10.1080/10304312.2017.1357335.
  • Duns Scotus, J. (2016). On Being and Cognition: Ordinatio 1.3 (John van den Bercken, Ed. and Trans.) Fordham University Press. (Original work published 1300)
  • Garnett, D. (1968). The White/Garnett Letters. The Viking Press.
  • Manlove, C. N. (1977, Winter). Flight to Aleppo: T. H. White’s The Once and Future King. Mosaic: An Interdisciplinary Critical Journal, 10(2), 65-83. https://www.jstor.org/stable/24780284.
  • Novick, P. (1999). The Holocaust in American Life. Houghton-Mifflin.
  • Pearsall, D. (2003). Arthurian Romance: A Short Introduction. Blackwell Publishing.
  • Ross, M. J. (1985). The Sublime to the Ridiculous: The Restructuring of Arthurian Materials in Selected Modern Novels (Publication No. 8516783) [Doctoral Dissertation, University of Wisconsin-Madison]. ProQuest Dissertations and Theses Global.
  • Volčič, Z. (2007). Yugo-Nostalgia: Cultural Memory and Media in the Former Yugoslavia. Critical Studies in Media Communication, 24(1), 21-38. https://doi.org/10.1080/07393180701214496. White, T. H. (2016). The Once and Future King. Penguin Books. (First published in 1958)

MODERN DÜNYANIN ORTA ÇAĞ KAHRAMANLIĞI HAKKINDA HATIRLADIĞI: T. H. WHITE’IN ILL-MADE KNIGHT

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 2, 1 - 10, 20.07.2025

Öz

Edebiyat her zaman bir hafıza aracı olarak değerlendirilmiştir, çünkü sözlü veya yazılı eserler toplumların kültürel, toplumsal hatta tarihsel geçmişlerini yansıtmaktadır. Tüm edebi eserler geçmiş ile şimdiki zaman arasında bir köprü kurmakta ve bu bağ, her çağda önceki eserlerin yeniden yazılması ve uyarlanmasıyla güçlendirilmektedir. Bu bağlamda, Orta Çağ kahramanları kültürel mirasın aktarılmasına katkıda bulundukları için kolektif hafızada yer edinmiş figürler haline gelmişlerdir. Bu durum güncelliğini hiçbir zaman yitirmeyen Arthur efsaneleri ile örneklendirilebilir. Kral Arthur ve Yuvarlak Masa Şövalyeleri her dönemin ideal kahramanları ve ulusal kahramanlığın sembolleri haline gelmişlerdir. Ancak, Orta Çağ belleğindeki büyüleyici şövalye anlayışını yıkmak için basmakalıp şövalyeler yeni bir uyarlamayla yeniden yaratılmaktadır. İngiliz yazar T. H. White, The Once and Future King (1958) koleksiyonunun üçüncü kitabı The Ill-Made Knight’ta, Arthur’un en iyi şövalyelerinden biri ve Guenever’in talibi olan Lancelot algısını değiştirmektedir. White, Lancelot’u ilk tanıtan şair Chrétien de Troyes’un aksine çirkin ve yeteneksiz bir şövalye olarak tasvir eder. Chrétien’den sonra, Vulgate serisinde ve Malory’nin Morte d’Arthur eserinde Lancelot, Arthur tarafından gölgede bırakılmış olsa da Guenever’in aşık olduğu çekici ve yetenekli bir şövalyeydi; bu nedenle, ünü bir aşk üçgeni ile büyümüş ve Arthur efsanelerinin temel bir figürü haline gelmiştir. Bu bağlamda, makale White’ın Orta Çağ şövalyelik kodunu ve şövalyeliğini aktarırken karşı konulamaz şövalye anlayışını nasıl yıktığını ve Orta Çağ belleğinin çağdaş iletişimsel belleğin bir parçası haline nasıl geldiğini incelemeyi amaçlamaktadır. Ayrıca çalışmada totaliter rejimlerin Orta Çağ yeniden yazımı ile eleştirilmesi incelenecektir.

Kaynakça

  • Baker, D. (2012, April). Why We Need Dragons: The Progressive Potential of Fantasy. Journal of the Fantastic in the Arts, 23(3) 437- 459. https://www.jstor.org/stable/24353086.
  • Cassidy-Welch, M. (2017). Before Trauma: The Crusades, Medieval Memory and Violence. Continuum, 31(5), 619-627. https://doi.org/10.1080/10304312.2017.1357335.
  • Duns Scotus, J. (2016). On Being and Cognition: Ordinatio 1.3 (John van den Bercken, Ed. and Trans.) Fordham University Press. (Original work published 1300)
  • Garnett, D. (1968). The White/Garnett Letters. The Viking Press.
  • Manlove, C. N. (1977, Winter). Flight to Aleppo: T. H. White’s The Once and Future King. Mosaic: An Interdisciplinary Critical Journal, 10(2), 65-83. https://www.jstor.org/stable/24780284.
  • Novick, P. (1999). The Holocaust in American Life. Houghton-Mifflin.
  • Pearsall, D. (2003). Arthurian Romance: A Short Introduction. Blackwell Publishing.
  • Ross, M. J. (1985). The Sublime to the Ridiculous: The Restructuring of Arthurian Materials in Selected Modern Novels (Publication No. 8516783) [Doctoral Dissertation, University of Wisconsin-Madison]. ProQuest Dissertations and Theses Global.
  • Volčič, Z. (2007). Yugo-Nostalgia: Cultural Memory and Media in the Former Yugoslavia. Critical Studies in Media Communication, 24(1), 21-38. https://doi.org/10.1080/07393180701214496. White, T. H. (2016). The Once and Future King. Penguin Books. (First published in 1958)
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İngiliz ve İrlanda Dili, Edebiyatı ve Kültürü
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Funda Hay 0000-0001-5414-6636

Erken Görünüm Tarihi 19 Temmuz 2025
Yayımlanma Tarihi 20 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 27 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 29 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Hay, F. (2025). WHAT MODERN WORLD REMEMBERS ABOUT MEDIEVAL HEROISM: T. H. WHITE’S ILL-MADE KNIGHT. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 9(2), 1-10.