Aim: The Boosting Tree, one of the most successful combining methods. The principal aim of these combining algorithms is to obtain strong classifier with small estimation error from the combination of weak classifiers. Material and Methods: We used boosting method to classify patients with Carpal Tunnel Syndrome. The individuals, who applied to Mersin University's Medical School's Neurology Main Scientific Branch's Electrophysiology Laboratory between the years of 2006 and 2010, with a pre-diagnosis of Carpal Tunnel Syndrome (CTS) were included in the study. Boosting Tree application was conducted in Statistica 7.0 software package. Results: General success of the model in accurate classification according to the test data was found as 87.67%. Sensitivity and specificity of the latest model, when the test data were used, were calculated respectively as 85.65% and 92.36% . Conclusion: The model can be used in CTS diagnosis as a successful method. Key words: Classification; Boosting Tree; Weak Classifiers. This article presented at XIII. National Biostatistics Congress on 12-14 September 2011, Ankara, Kızılcahamam.
Amaç: Boosting ağaç yöntemi topluluk birleştirme yöntemlerinden en başarılı olanıdır. Birleştirme algoritmalarının temel amacı, zayıf sınıflayıcıların kombinasyonundan tahmin hatası düşük güçlü sınıflayıcılar oluşturmaktır. Gereç ve Yöntemler: Bu çalışmada Karpal Tunel Sendromu vakaları boosting metodunu kullanılarak sınıflanmıştır. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Nöroloji Anabilim Dalının Elektrofizyoloji Laboratuvarına 2006-2010 tarihleri arasında Karpal Tünel Sendromu (KTS) ön tanısı ile başvuru yapan bireyler çalışmaya alınmıştır. Boosting Tree uygulaması Statistica 7.0 paket programında yapılmıştır. Bulgular: Test verisi kullanıldığında ise modelin genel doğru sınıflama başarısı %87.67 olarak hesaplanmıştır. Test verisi kullanıldığında son modelin sensitivite ve spesifitesi ise sırasıyla %85.65 ve %92.36 olarak hesaplanmıştır. Sonuç: Kullanılan modelin KTS tanısının konulmasında başarılı bir yöntem olarak kullanılabilir. Anahtar kelimeler: Sınıflama; Boosting Ağacı; Zayıf Sınıflayıcılar.
Ankaralı, H., Temel, G. Ö., Taşdelen, B., Özge, A. (2012). Sınıflamada Daha Güçlü Bir Yaklaşım Olan Boosting Ağacı: Karpal Tunel Sendromu Uygulaması. Journal of Turgut Ozal Medical Center, 19(4), 228-233.
AMA
Ankaralı H, Temel GÖ, Taşdelen B, Özge A. Sınıflamada Daha Güçlü Bir Yaklaşım Olan Boosting Ağacı: Karpal Tunel Sendromu Uygulaması. J Turgut Ozal Med Cent. Ağustos 2012;19(4):228-233.
Chicago
Ankaralı, Handan, Gülhan Örekici Temel, Bahar Taşdelen, ve Aynur Özge. “Sınıflamada Daha Güçlü Bir Yaklaşım Olan Boosting Ağacı: Karpal Tunel Sendromu Uygulaması”. Journal of Turgut Ozal Medical Center 19, sy. 4 (Ağustos 2012): 228-33.
EndNote
Ankaralı H, Temel GÖ, Taşdelen B, Özge A (01 Ağustos 2012) Sınıflamada Daha Güçlü Bir Yaklaşım Olan Boosting Ağacı: Karpal Tunel Sendromu Uygulaması. Journal of Turgut Ozal Medical Center 19 4 228–233.
IEEE
H. Ankaralı, G. Ö. Temel, B. Taşdelen, ve A. Özge, “Sınıflamada Daha Güçlü Bir Yaklaşım Olan Boosting Ağacı: Karpal Tunel Sendromu Uygulaması”, J Turgut Ozal Med Cent, c. 19, sy. 4, ss. 228–233, 2012.
ISNAD
Ankaralı, Handan vd. “Sınıflamada Daha Güçlü Bir Yaklaşım Olan Boosting Ağacı: Karpal Tunel Sendromu Uygulaması”. Journal of Turgut Ozal Medical Center 19/4 (Ağustos2012), 228-233.
JAMA
Ankaralı H, Temel GÖ, Taşdelen B, Özge A. Sınıflamada Daha Güçlü Bir Yaklaşım Olan Boosting Ağacı: Karpal Tunel Sendromu Uygulaması. J Turgut Ozal Med Cent. 2012;19:228–233.
MLA
Ankaralı, Handan vd. “Sınıflamada Daha Güçlü Bir Yaklaşım Olan Boosting Ağacı: Karpal Tunel Sendromu Uygulaması”. Journal of Turgut Ozal Medical Center, c. 19, sy. 4, 2012, ss. 228-33.
Vancouver
Ankaralı H, Temel GÖ, Taşdelen B, Özge A. Sınıflamada Daha Güçlü Bir Yaklaşım Olan Boosting Ağacı: Karpal Tunel Sendromu Uygulaması. J Turgut Ozal Med Cent. 2012;19(4):228-33.