BibTex RIS Kaynak Göster

Tibial Fractures in Motorcycle Accidents

Yıl 2009, Cilt: 16 Sayı: 4, 237 - 242, 01.08.2009

Öz

Aim: There is a significant increase in motorcycle accidents along with increasing number of motorcyclists in metropols due to heavy traffic. As a result of tibial fracture analysis in motorcycle accidents, we planned to emphasize what to do in order to prevent these fractures. Patients and Method: This retrospective study included 187 patients who were hospitalized for injuries caused by motorcycle accidents from March 2006 to March 2008. There were 43 cases with tibial fractures. Thirteen of them were open fractures and operated in emergency conditions, 30 cases were operated electively. Results: Complete union was observed in 37 of cases with tibial fractures. Mean union time was 5.2 months. Infective pseudoarthrosis was seen in 2 patients and 4 cases developed shortness and varus deformity. Delay in healing was noted in 15% of tibial fractures. It was recorded that none of the patients had worn leg guards. Conclusion: Since motorcycle accidents are preventable, educational programs should be improved for motorcyclists. Key words: Motorcycle Accident, Tibial Fracture

Kaynakça

  • Solagberu BA, Ofegbu CK, Nasir AA, .et al. Motorcycle injuries in a developing country and the vulnerability of riders, passengers and pedestrians. Inj Prev. 2006; 12: 266-8.
  • Alıcıoğlu B, Yalnız E, Eşkin D, Yılmaz B. Motorsiklet kazalarına bağlı yaralanmalar Acta Orthop Traumatol Turc 2008;42(2):106- 11.
  • Dischinger PC, Ryb GE, Ho SM, Brawer ER. Injury patterns and severity among hospitalized motorcyclists: a comparison of younger and older riders. Annu Proc Assoc Adv Automat Med 2006; 50:226-38.
  • Uçar MS, Bakırcı N, Harmancı H. İstanbuldaki motorsikletli kuryelerde iş kazası niteliğindeki trafik kazaları. Türk Tabipleri Birliği Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi 2006;(25):48-52.
  • Hotz GA, Cohn SM, Mishkin D, Castelblanco A, Li P, Popkin C, Duncan R. Outcome of motorcycle riders at one year past injury. Traffic Inj Prev 2004:5(1):87-9.
  • Murdock MA, Waxman K. Helmet use improves outcomes after motorcyle accidents. West Med 1991 155:370-2.
  • Mc Swain NE, Petrucelli E. Medical consequences of motorcycle helmet nonusage. J Trauma 1984;24:233-6.
  • Bachulis BL, Sangster W, Gorrel G,Long WB. Patterns of injury in helmeted and non-helmeted motorcyclist. Am J Surg 1988;155:708-11.
  • Evans L, Frick MC. Helmet effectiviteness in preventing motorcycle driver and passenger fatalities. Accid Anal Prev 1988;20:447-58.
  • Jeffers RF, Tan HB, Nicolopoulas C, Ct. al. Prevalance and patterns of foot injuries following motorcycle trauma. J Orthop Trauma 2004;18(2):87-91.
  • Wick M, Müller EJ ,Ekkernkamp A, Muhr G. The motorcyclist: Easy rider or easy victim? An analysis of motorcycle accidents in Germany. Am J Emerg Med,. 1998;16(3): 320-3.
  • Peek C, Braver ER, Shen H, Kraus JF, Lower extremity injuries from motorcycle crashec: a common cause of prevetable injury. J Trauma 1994;37(3):358-64.
  • Zargar M, Khoji A, Karbakhsh M. Pattern of motorcycle-related injuries in Tehran 1999 to 2000: a study in 6 hospitals. East Mediterr Health J, 2006;12(1-2):81-7.
  • Seyhan M, Kocaoglu B, Nalbantoglu U, Aktas S, Güven O.A Positioning Technique for Closed Intramedullar Nailing of Tibia Fractures J Trauma, 2008;64(5):1408-11.
  • Sean E, N, Alexandra K, S, Julie A, Sarah KH, Jason LS, Winquist RA, Intramedullary Nailing of Distal Metaphyseal Tibial Fractures J Bone Joint Surg Am, 2005;87:1213-21.
  • Myers SH, Spiegel D, Flynn JM.External Fixation of High- Energy Tibia Fractures J Pediatr Orthop. 2007;27(5):537-9.

Motorsiklet Kazalarında Tibia Kırıkları

Yıl 2009, Cilt: 16 Sayı: 4, 237 - 242, 01.08.2009

Öz

Amaç: Trafik yoğunluğunun artması nedeniyle özellikle büyükşehirlerde motorsiklet kullanımı ve buna bağlı olarak motorsiklet kazalarının oranı da artmıştır. Motorsiklet kazalarında meydana gelen tibia kırıklarının analizini yapmayı amaçladık. Hastalar ve Yöntem: Mart 2006-Mart 2008 tarihleri arasında hastanemiz acil polikliniğine başvurup, takip ve tedavisi yapılan 187 motorsiklet kazası olgusu saptadık. Bu hastaları retrospektif olarak değerlendirdik. Tibia kırığı olan olgu sayısını43 olarak saptadık. Bu olguların 13'ünün açık kırık nedeniyle acil şartlarda, 30'unun elektif şartlarda ameliyat edildiğini saptadık. Sonuçlar: Tibia kırığı olan olguların 37'sinde problem olmadan tam kaynama gözlendi. Ortalama kaynama süreleri 5.2 ay olarak tespit edildi. İki olguda enfektif psödoartroz, dört olguda ise kısalık ve varus gelişti. Tibia kırığı gelişen hastaların %15'inde iyileşme problemi olduğu saptandı. Motorsiklet kazası ile gelen ve tibia kırığı olan hastaların tümünün tibia koruyucu apparat kullanmadığı tespit edildi. Sonuç: Motorsiklet kazası sonrasında gelişen tibia kırıklarında hem kazayı yapanın fiziksel ve psikolojik hasarlanması, hem de uzun süreli işgücü kayıpları nedeniyle toplumsal olarak zararlarımızın olması kaçınılmaz sonuçtur. Motorsiklet kullanıcılarını kazadan korunma yollarının daha iyi bir eğitimle verilmesi gerektiğini düşünüyoruz. Anahtar kelimeler: Motorsiklet Kazası, Tibia Kırığı

Kaynakça

  • Solagberu BA, Ofegbu CK, Nasir AA, .et al. Motorcycle injuries in a developing country and the vulnerability of riders, passengers and pedestrians. Inj Prev. 2006; 12: 266-8.
  • Alıcıoğlu B, Yalnız E, Eşkin D, Yılmaz B. Motorsiklet kazalarına bağlı yaralanmalar Acta Orthop Traumatol Turc 2008;42(2):106- 11.
  • Dischinger PC, Ryb GE, Ho SM, Brawer ER. Injury patterns and severity among hospitalized motorcyclists: a comparison of younger and older riders. Annu Proc Assoc Adv Automat Med 2006; 50:226-38.
  • Uçar MS, Bakırcı N, Harmancı H. İstanbuldaki motorsikletli kuryelerde iş kazası niteliğindeki trafik kazaları. Türk Tabipleri Birliği Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi 2006;(25):48-52.
  • Hotz GA, Cohn SM, Mishkin D, Castelblanco A, Li P, Popkin C, Duncan R. Outcome of motorcycle riders at one year past injury. Traffic Inj Prev 2004:5(1):87-9.
  • Murdock MA, Waxman K. Helmet use improves outcomes after motorcyle accidents. West Med 1991 155:370-2.
  • Mc Swain NE, Petrucelli E. Medical consequences of motorcycle helmet nonusage. J Trauma 1984;24:233-6.
  • Bachulis BL, Sangster W, Gorrel G,Long WB. Patterns of injury in helmeted and non-helmeted motorcyclist. Am J Surg 1988;155:708-11.
  • Evans L, Frick MC. Helmet effectiviteness in preventing motorcycle driver and passenger fatalities. Accid Anal Prev 1988;20:447-58.
  • Jeffers RF, Tan HB, Nicolopoulas C, Ct. al. Prevalance and patterns of foot injuries following motorcycle trauma. J Orthop Trauma 2004;18(2):87-91.
  • Wick M, Müller EJ ,Ekkernkamp A, Muhr G. The motorcyclist: Easy rider or easy victim? An analysis of motorcycle accidents in Germany. Am J Emerg Med,. 1998;16(3): 320-3.
  • Peek C, Braver ER, Shen H, Kraus JF, Lower extremity injuries from motorcycle crashec: a common cause of prevetable injury. J Trauma 1994;37(3):358-64.
  • Zargar M, Khoji A, Karbakhsh M. Pattern of motorcycle-related injuries in Tehran 1999 to 2000: a study in 6 hospitals. East Mediterr Health J, 2006;12(1-2):81-7.
  • Seyhan M, Kocaoglu B, Nalbantoglu U, Aktas S, Güven O.A Positioning Technique for Closed Intramedullar Nailing of Tibia Fractures J Trauma, 2008;64(5):1408-11.
  • Sean E, N, Alexandra K, S, Julie A, Sarah KH, Jason LS, Winquist RA, Intramedullary Nailing of Distal Metaphyseal Tibial Fractures J Bone Joint Surg Am, 2005;87:1213-21.
  • Myers SH, Spiegel D, Flynn JM.External Fixation of High- Energy Tibia Fractures J Pediatr Orthop. 2007;27(5):537-9.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Bülbül Bu kişi benim

Semih Ayanoğlu Bu kişi benim

Hüseyin İret Bu kişi benim

Hakan Gürbüz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 16 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Bülbül, M., Ayanoğlu, S., İret, H., Gürbüz, H. (2009). Motorsiklet Kazalarında Tibia Kırıkları. Journal of Turgut Ozal Medical Center, 16(4), 237-242.
AMA Bülbül M, Ayanoğlu S, İret H, Gürbüz H. Motorsiklet Kazalarında Tibia Kırıkları. Turgut Özal Tıp Merk Derg. Ağustos 2009;16(4):237-242.
Chicago Bülbül, Murat, Semih Ayanoğlu, Hüseyin İret, ve Hakan Gürbüz. “Motorsiklet Kazalarında Tibia Kırıkları”. Journal of Turgut Ozal Medical Center 16, sy. 4 (Ağustos 2009): 237-42.
EndNote Bülbül M, Ayanoğlu S, İret H, Gürbüz H (01 Ağustos 2009) Motorsiklet Kazalarında Tibia Kırıkları. Journal of Turgut Ozal Medical Center 16 4 237–242.
IEEE M. Bülbül, S. Ayanoğlu, H. İret, ve H. Gürbüz, “Motorsiklet Kazalarında Tibia Kırıkları”, Turgut Özal Tıp Merk Derg, c. 16, sy. 4, ss. 237–242, 2009.
ISNAD Bülbül, Murat vd. “Motorsiklet Kazalarında Tibia Kırıkları”. Journal of Turgut Ozal Medical Center 16/4 (Ağustos 2009), 237-242.
JAMA Bülbül M, Ayanoğlu S, İret H, Gürbüz H. Motorsiklet Kazalarında Tibia Kırıkları. Turgut Özal Tıp Merk Derg. 2009;16:237–242.
MLA Bülbül, Murat vd. “Motorsiklet Kazalarında Tibia Kırıkları”. Journal of Turgut Ozal Medical Center, c. 16, sy. 4, 2009, ss. 237-42.
Vancouver Bülbül M, Ayanoğlu S, İret H, Gürbüz H. Motorsiklet Kazalarında Tibia Kırıkları. Turgut Özal Tıp Merk Derg. 2009;16(4):237-42.