This study has been planned to determine the self-care agency and the behaviors of healthy-life-style of the students studying at both health and social vocational collages, to study the relations between these two, and to make the affecting factors clear. The mean point of the behaviors of healthy-life-style of the students who study on medical subjects is 118.46±21.38, and the mean point for the students of the social programs is 125.34±23.95. It has been found that there is an incredible variation between total mean point of the students' self realization, exercise and nourishment levels and healthy life style behaviors scale and self-care agency levels (p<0.05). The self-care agency mean point of the students in the medical programs has been significantly different from that of the social program students (p<0.05). The average of self-care agency of female students and the average exercise point of male students are widely different from that of the opposite sex (p<0.05). It has been revealed that there are meaningful variations in the health responsibility levels among various age groups, in the total point average of nourishment level and healthy life style behaviors scale according to the place of accommodation and in self-realization, exercise, nourishment, coping with stress and the scale of healthy life style behaviors according to the general state of health (p<0.05). The self-care agency of the non-smokers is seemingly different from that of the smokers (p<0.05). There is a statistical correlation between the levels of the healthy life style behaviors and the self-care agency (p<0,001). Key words: Students at vocational collages, Healthy-Life-Style Behaviors, Self-care agencyife
Students at vocational collages Healthy-Life-Style Behaviors Self-care agencyife
Kesitsel tipteki bu araştırma, sağlık ve sosyal alanlardaki meslek yüksekokullarında öğrenim gören öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ile öz-bakım gücü düzeylerini belirlemek, bunlar arasındaki ilişkiyi incelemek ve etkileyen faktörleri ortaya koymak amacıyla planlanmıştır. Sağlık programlarında öğrenim gören öğrencilerin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği (SYBDÖ) puan ortalaması 118,46±21,38, sosyal programlardakilerin ise 125,34±23,95'dir. Öğrencilerin eğitim programlarına göre; kendini gerçekleştirme, egzersiz ve beslenme düzeyi, sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeği toplam puan ortalaması ve öz-bakım gücü düzeyleri arasında anlamlı fark bulunmuştur (p<0,05). Sağlık programlarında öğrenim gören öğrencilerin öz-bakım gücü puan ortalaması, sosyal programlarda öğrenim gören öğrencilerinkinden anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur (p<0,05). Kız öğrencilerin öz-bakım gücü puan ortalamaları, erkek öğrencilerin ise egzersiz puanı ortalaması karşı cinse kıyasla anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur (p<0,05). Yaş grupları ile sağlık sorumluluğu düzeyi, kaldığı yer ile egzersiz, beslenme ve SYBDÖ toplam puan ortalaması ve genel sağlık algısı ile kendini gerçekleştirme, egzersiz, beslenme, stres yönetimi ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeği puan ortalamaları arasında anlamlı ilişki bulunmuştur (p<0,05). Sigara içmeyenlerin öz-bakım gücü puan ortalaması halen içenlerinkinden anlamlı düzeyde yüksektir (p<0,05). Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ile öz- bakım gücü düzeyleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı ilişki bulunmuştur (p<0,001). Anahtar kelimeler: Meslek yüksekokulu öğrencileri, Sağlıklı yaşam biçimi davranışları, Öz-bakım gücü
Meslek yüksekokulu öğrencileri Sağlıklı yaşam biçimi davranışları Öz-bakım gücü
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 14 Sayı: 2 |