BibTex RIS Kaynak Göster

Structure Validity of Primarily Mental Abilities (PMAs) Test 7-11 Which is Adapted into Turkish

Yıl 2005, Cilt: 3 Sayı: 24, 57 - 72, 17.04.2005

Öz

In this research, it was aimed to determine whether PMAs test (7-11) adapted and used in Turkey in 2001 consisted of five dimensions measuring quantitative abilities, language, shape-space, deduction and disCl"Iminating and seven suh-tests as thought. In the first analysis no meaningful structure was found. In factar analysis, repeated four times, Items corrupting the structure were taken out and four meanIngful factors explaIning % 76.95 of total varIance were found. Subtests measuring the structure conceming these four meaningful factors and selected item numbers; (a) language abi/ity; verbal sub-test 30 items, pictures suh-test 15 items and word grouping sub-test 21 items, (h) shape-space ability; space nation sub-test 10 items, (c) discriminating ability; discriminating suh-test 15 items, and (d) number ability; calculation sub-test 31 Items and tota/ly 122 test items were determined. Fina/ly it 'vI/asfound that four special ahility scores could be calculated, based on gIven suh-test scores.

Kaynakça

  • AERA, APA ve NCME(199?). Eğitimde ve psikoloji- de ölçme standartları. (Çev, Selim Hovar— daoğlu ve Nihal Sezgin). Ankara: Türk Psi— kologlar Derneği.
  • Anastasi, A. (1991). Psychological testing. New York: Macmillan Publishing Company.
  • Baykul. Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme: klasik test teorisi ve uygulaması. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002a). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegema Yayıncı— lık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2001b). Temel kabiliyetler testi 7-11 yönergesi. Ankara: Milli Eğitim Basımevi. [[akan Atılgan
  • Nunnally, J. C. ve Bernstein. I. H. (1994). Psychomet- ric theory. New York: McGraw—Hill. INC.
  • Özgüven, 1. E. (1999). Psikolojik testler. Ankara: PDREM Yayınları.
  • Tatlıdil. H. (1996). Uygulamalı çok değişkenli istatis- tiksel analiz. Ankara: Cem Web Ofset Ltd. Şti.
  • Tezbaşaran, A. A. (1997). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Demeği. ?0 Vol .' ff Nr : 24
  • ilimli“ P.t'yr'ıfmfogt'twi Counseling and Guidance Journal

Türkçe'ye Uyarlanmış Temel Kabiliyetler Testi (TKT) 7-11'in Yapı Geçerliği

Yıl 2005, Cilt: 3 Sayı: 24, 57 - 72, 17.04.2005

Öz

Bu arastirmada, 2001 yr/ll1da Türkiye' de uyarlanarak ku/lamlmaya haslanr/an TKT 7-1]' in, öngörüldügü gibi, yedi alt testi ile dil, sekil-uzay, akli yürütme, ayirt etme ve sayisal yetenekleri ölçen hes hoyuttan olusup olusmadigll1l belirlemeye çalrsr/mistir. Birinci analizde anlamli yapiya ulasilamamistir. Yapiyi hozan maddeler analizden çikanlarak dört defa tekrarlanan faktör analizi i/e toplam varyansll1 % 76.95' ini açiklayan dört anlam irfaktöre ulasr/mistir. Bu anIamir dört faktöre iliskin yapiyi ölçen alt testler ve seçilmis madde sayr/an; (a) dil yetenegi; kelimeler alt testi 30 madde, resimler alt testi IS madde ve kelime gruplamasi alt testi 21 madde, (b) sekil-uzay yetenegi; yer kavrami alt testi 10 madde, (c) ayirt etme yetenegi; ayirt etme alt testi 15 madde ve (d) sayisal yetenek; hesap alt testi 31 madde olmak üzere toplam test 122 madde olarak belirlenmistir. Belirtilen alt test puanlanna dayalr olarak dört özel yetenek pUanll11nelde edilebilecegi sonucuna vanImistir.

Kaynakça

  • AERA, APA ve NCME(199?). Eğitimde ve psikoloji- de ölçme standartları. (Çev, Selim Hovar— daoğlu ve Nihal Sezgin). Ankara: Türk Psi— kologlar Derneği.
  • Anastasi, A. (1991). Psychological testing. New York: Macmillan Publishing Company.
  • Baykul. Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme: klasik test teorisi ve uygulaması. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002a). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegema Yayıncı— lık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2001b). Temel kabiliyetler testi 7-11 yönergesi. Ankara: Milli Eğitim Basımevi. [[akan Atılgan
  • Nunnally, J. C. ve Bernstein. I. H. (1994). Psychomet- ric theory. New York: McGraw—Hill. INC.
  • Özgüven, 1. E. (1999). Psikolojik testler. Ankara: PDREM Yayınları.
  • Tatlıdil. H. (1996). Uygulamalı çok değişkenli istatis- tiksel analiz. Ankara: Cem Web Ofset Ltd. Şti.
  • Tezbaşaran, A. A. (1997). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Demeği. ?0 Vol .' ff Nr : 24
  • ilimli“ P.t'yr'ıfmfogt'twi Counseling and Guidance Journal
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Atılgan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 17 Nisan 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 3 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Atılgan, H. (2005). Structure Validity of Primarily Mental Abilities (PMAs) Test 7-11 Which is Adapted into Turkish. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 3(24), 57-72. https://doi.org/10.17066/pdrd.31235

!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.