Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerde tükenmiş-liğin akılcı olmayan inançlar ile mesleki ve kişisel de-ğişkenlere göre yordanmasını incelemektir. Araştırmaya, Mersin ilindeki resmi ve özel ilköğretim okullarında görev yapan 633 öğretmen katılmıştır. Araştırmada, tükenmişliği ölçmek için “Maslach Tükenmişlik Envan-teri (MTE)”; akılcı olmayan inançlar için “Akılcı Ol-mayan İnançlar Ölçeği-Öğretmen Formu (AOİÖ-ÖF)”; kişisel ve mesleki özellikleri belirlemek üzere “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, öğretmenlerde tükenmişliği yordamada en önemli katkı akılcı olmayan inançlardan gelmekte-dir.
The purpose of this study was to investigate the prediction of the teachers‟ burnout according to the ırrational beliefs and vocational and personal variables. The sample of the study consisted of 633 elementary school teachers working in official and private primary schools in Mersin. To find out the burnout in this research “Maslach Burnout Inventory (MBI)” was used. To reveal the irrational beliefs “Irrational Beliefs Scale-Teacher Questionare (IBS-TQ) was used, and the data related to teachers‟ personal and vocational features were collected by “Personal Data Questionaire.”, as well. In this research the most significant variables which predict the burnout were irrational beliefs.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Nisan 2006 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 3 Sayı: 26 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.