In this research, it was examined that whether social anxiety can be predicted based on self-esteem and dysfunctional attitude or not. 339 university students, freshmen and sophomores took part in the research group. In the study three scales were used to collect data: LSAS, RSES and DAS. The results of multiple regression analysis which were based on data showed that there was a mid-level correlation between the subscales of RSES cooperatively and social anxiety scores. However, some of the subscales were significant predictors of social anxiety and some of the subscales, and especially the self-esteem subscale were not signif-icant predictors of social anxiety. The analysis of the results of DAS subscales showed that there was a low level correlation between FOTO-A subscale coope-ratively and social anxiety scores; however obtained, none of the subscales were a significant predictor of social anxiety.
Bu araştırmada, sosyal kaygının benlik saygı-sına ve işlevsel olmayan tutumlara göre yordanıp yordanamayacağı incelenmiştir. Araştırma grubuna üniversite 1. ve 2. sınıf öğrencilerinden 339 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplamak için üç ölçek kullanılmıştır: SDKDE, RBSÖ ve FOTÖ-A. Veriler üzerinde yapılan çoklu regresyon analiziyle RBSÖ alt ölçeklerinin birlikte sosyal kaygı puanları ile orta düzeyde bir ilişkisinin olduğu bulunmuş; ancak alt ölçeklerden bazılarının sosyal kaygının önemli birer yordayıcısı olduğu bulunurken, bazı alt öçeklerin ise özellikle benlik saygısı alt ölçeğinin sosyal kaygının önemli birer yordayıcısı olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. FOTÖ-A alt ölçeklerinin ise birlikte sosyal kaygı puanları ile düşük bir ilişkisinin olduğu; ancak, hiçbirinin sosyal kaygının anlamlı birer yordayıcısı olmadığı so-nucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 18, 2006 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 3 Issue: 26 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.