The present study aims to present a review of international literature regarding conceptual and empirical studies on counselor supervision, which is crucial to counselor education. Definition of supervision, fundamental supervision models, the supervisory relationship, supervision formats, ethical and multicultural aspects of supervision are provided. Supervision defined as a process a senior member of a profession helps a junior member acquire skills specific to the profession. Developmental model, discrimination model, comprehensive model and the common-factors model which accept the supervision a different applied area were examined. Besides, supervision relationship was discussed according to supervisory working alliance. Supervision formats varied from individual/triadic to group supervision were introduced and the advantages and the disadvantages of the supervision formats were emphasized. Supervisors are supposed to help supervisees adopt ethical awareness and ensure ethical practice. Abiding by ethical codes and understanding legal and ethical liability is an essential part of supervision. In addition, adopting cultural sensitivity as an ethical obligation for supervisors was emphasized. The conclusion includes recommendations regarding supervision in counselor education in Turkey.
Bu çalışmada, psikolojik danışman eğitiminde önemli yeri olan süpervizyon konusuna ilişkin uluslararası alan yazınında bulunan kavramsal ve görgül araştırma bulgularının bir derlemesinin sunulması amaçlanmıştır. Süpervizyonun tanımı, temel süpervizyon modelleri, süpervizyon ilişkisi, süpervizyon formatları, süpervizyonun etik ve çokkültürlülük boyutları konularına yer verilmiştir. Süpervizyon mesleğin daha bilgili ve deneyimli bir üyesinin, mesleğin daha deneyimsiz bir üyesine yardım etmesidir. Süpervizyonun farklı bir uygulama alanı olarak kabul eden gelişimsel model, ayrıştırıcı model, kapsamlı model ve bütünleşik model incelenmiştir. Ayrıca, süpervizyon ilişkisi Holloway’in sistem yaklaşımlı süpervizyon ilişkisi modeli ve süpervizyon çalışma uyumu modeli ile ele alınmıştır. Bireysel, üçlü ve küçük grup formatları avantajları ve dezavantajları ile tanıtılmıştır. Süpervizörlerin psikolojik danışman adaylarında etik farkındalığın oluşmasına ve etiğe uygun uygulamalar yapmalarına yardım etmeleri beklenmektedir. Psikolojik danışman adaylarının profesyonel uygulama standartlarına uymaları konusunda teşvik edilmeleri ve çokkültürlülüğe duyarlı olmaları önemli bir etik sorumluluk olarak vurgulanmıştır. Sonuç kısmında ise ülkemizde psikolojik danışman eğitiminde süpervizyona ilişkin öneriler sunulmuştur.
psikolojik danışman eğitimi süpervizyon modelleri süpervizyon ilişkisi süpervizyonda etik ve çokkültürlülük
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 27, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 4 Issue: 37 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.