The purpose of this study was to examine the perceptions of primary school principals about school guidance services. The participants were the principals of 19 primary schools having a counselor who has been working permanently for at least one year. A semi-structured interview form developed by the researchers was used to gather data. In the framework of the relevant literature, six themes named as educational guidance, personal-social guidance, vocational guidance, school management, teacher, and parents under three categories entitled as continuing studies, evaluations, and suggestions were determined. According to results, school principals reported that efforts of educational guidance were mostly focused on the informative seminars related to improving student academic achievement. In personal-social guidance endeavors, it was reported that test applications were given more importance. Participants also stated that studies aimed at introducing high schools by means of trips were mostly done in the scope of vocational guidance. Related to the studies on school management, participants expressed that there was a strong cooperation in the application of school counseling and guidance program. In teacher theme, results indicated that school guidance plans and programs have been prepared cooperatively. Participants mentioned that several informative seminars were designed for parents. Consequently, results revealed that majority of the participants found these studies related to school guidance services necessary and successful. In addition, several suggestions made by participants regarding to the issues mentioned above are also included.
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okulu müdürlerinin okullarında sunulan rehberlik hizmetlerine yönelik görüşlerinin incelenmesidir. Araştırma, okullarında kadrolu olarak en az bir yıldır çalışan psikolojik danışmanın bulunduğu 19 okul müdürüyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılmıştır. İlgili literatür dikkate alınarak eğitsel rehberlik, kişisel-sosyal rehberlik, mesleki rehberlik, okul yönetimi, öğretmen ve veli olmak üzere altı tema ve her bir temayla ilgili olarak yürütülen çalışmalar, değerlendirmeler ve öneriler olmak üzere üç kategori oluşturulmuştur. Araştırmanın sonuçları eğitsel rehberlikle ilgili çalışmaların daha çok öğrencilerin akademik başarılarının artırılmasına yönelik bilgilendirme seminerlerine yoğunlaştığını göstermiştir. Kişisel-sosyal rehberlikle ilgili olarak yürütülen çalışmalardan test uygulamalarına daha fazla ağırlık verildiği ifade edilmiştir. Mesleki rehberlik alanında liselerin tanıtılmasına yönelik çalışmalara ağırlık verildiği üzerinde durulmuştur. Okul yönetimiyle ilgili yürütülen çalışmalar hakkında rehberlik programının uygulanmasında işbirliği yapıldığından bahsedilmiştir. Öğretmenlerle ilgili yürütülen çalışmalarla ilgili olarak rehberlik plan ve programlarının hazırlanmasında işbirliği yapıldığına değinilmiştir. Velilerle ilgili ise çeşitli konularda bilgilendirme seminerlerinin düzenlendiği ifade edilmiştir. Ayrıca yukarıda değinilen tüm alanlarla ilgili yürütülen rehberlik çalışmalarına ilişkin yapılan değerlendirmelerde katılımcıların çoğunluğunun bu çalışmaları gerekli ve başarılı buldukları sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte, yukarıda değinilen alanlarla ilgili katılımcıların çeşitli önerilerine yer verilmiştir.
Anahtar Sözcükler: ilköğretim okulu müdürü psikolojik danışman okul rehberlik hizmetleri. Keywords: primary school principal counselors school guidance services.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 4 Issue: 38 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.