The purpose of the present study is to determine whether there is a difference among university students’ romantic relationship beliefs in regard to gender, grade level and dating status. The sample consisted of 957 (559 female, 398 male) undergraduate students attending a university during 20102011 academic year. Two instruments, namely, “Demographic Data Form” and “Romantic Beliefs Scale” adapted to Turkish were used in the present study. One way analysis of variance (ANOVA) and t-test were used to analyze the data. The results of the study revealed that university student’ romantic relationship beliefs differed significantly in terms of gender, grade level and dating status. Specifically, males were significantly more likely to have beliefs about love finds a way and love at first sight than females. When grade level considered, it was observed that freshman and sophomore students have one and only and idealization beliefs more than the senior students. Lastly, when students’ romantic relationship experiences were taken into consideration, it was found that the students “experiencing a romantic relationship for the first time” were significantly more likely to have beliefs on love finds a way, one and only and idealization than the other three groups of students
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin romantik ilişkilere yönelik inançlarının cinsiyet, öğrenim gördükleri sınıf düzeyi ve romantik ilişki yaşama durumu değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Araştırmanın örneklemini, 2010-2011 eğitim-öğretim yılında lisans düzeyinde öğrenim görmekte olan 957 (559 kız, 398 erkek) üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Bu çalışmada, veri toplama araçları olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” ile Türkçe’ye uyarlaması yapılan “Romantik İnançlar Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verileri t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, üniversite öğrencilerinin romantik ilişkilere yönelik inançları, cinsiyet, sınıf düzeyi ve romantik ilişki yaşama durumuna göre farklılık göstermiştir. Bulgular cinsiyet açısından ele alındığında, erkek öğrencilerin kızlara oranla romantik ilişkilere yönelik inançlar arasında yer alan aşk bir yol bulur ve ilk görüşte aşk inançlarına daha yüksek düzeyde sahip oldukları görülmüştür. Sınıf düzeyi dikkate alındığında ise birinci ve ikinci sınıf öğrencilerinin ilk ve tek ile idealleştirme inançlarının dördüncü sınıf öğrencilerine oranla daha yüksek düzeyde olduğu gözlenmiştir. Son olarak, romantik ilişki yaşama durumu açısından incelendiğinde, “daha önce yaşamayıp, şimdi romantik bir ilişki yaşayan” öğrencilerin aşk bir yol bulur, ilk ve tek ile idealleştirme inançlarının diğer gruplardaki öğrencilere göre daha yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 14, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 5 Issue: 42 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.