Bu araştırmada, öğretmen adaylarının matematik öğretim öz-yeterlik algıları, matematik öğretim kaygıları ve matematik öğretmeye hazır olma inançları arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırma 317’si kadın ve 105’i erkek olmak üzere 422 öğretmen adayı üzerinde yürütülmüştür. Katılımcılara matematik öğretim öz-yeterlik ölçeği, matematik öğretim kaygı ölçeği ve matematik öğretimine hazır olma ölçeği uygulanmıştır. Çalışmada matematik öğretim kaygısının yordayıcıları olarak matematik öğretim öz-yeterlik ve matematik öğretmeye hazır olma inancının incelenmesinde adımsal regresyon analizi kullanılmıştır. Analiz sonucunda, öğretmen adaylarının matematik öğretim öz-yeterlikleri matematik öğretmeye hazır olma inançları ile pozitif yönde; matematik öğretim kaygıları ile ise negatif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Bununla birlikte öğretmen adaylarının öğretime hazır olma inançları ile öğretim kaygıları da negatif yönde anlamlı ilişkili olduğu ifade edilebilir. Elde edilen bulgular alan yazın doğrultusunda tartışılmıştır.
Akbaş, A., & Çelikkaleli, Ö. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi özyeterlik
inançlarının cinsiyet, öğrenim türü ve üniversitelerine göre incelenmesi. Mersin
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 98-110.
Aksu, Z., & Kul, U. (2019). The mediating role of mathematics teaching efficacy on the
relationships between pedagogical content knowledge and mathematics teaching anxiety.
SAGE Open.
Ameen, E.C, Guffey, D.M., & Jackson, C. (2002). Evidence of teaching anxiety among
accounting educators. Journal of Education for Business, 78(1), 16-22.
Aydın, S., & Çelik, D. (2016). Preservice elementary mathematics teachers’ beliefs about
preparedness to teach mathematics: scale adaptation and validation study. Necatibey
Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 10 (2), 469-510.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
Başpınar, K. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel inançları ve matematik öğretme kaygıları
üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi,
Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Başpınar, K., & Peker, M. (2016). The relationship between pre-service primary school
teachers’ mathematics teaching anxiety and their beliefs about teaching and learning
mathematics. Journal of Theoretical Educational Science, 9(1), 1-14.
Danişman, Ş. (2015). Sınıf öğretmenlerinin matematiğe ve öğretmenliğe ilişkin inançlarının etkileşimi ve bu
inançların öğrencilerin matematik başarısına etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir
Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Delice, A., Ertekin, E., Aydın, E., & Dilmaç, B. (2009). Öğretmen adaylarının matematik
kaygısı ile bilgibilimsel inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası İnsan
Bilimleri Dergisi, 6(1), 361-375.
Deringöl, Y. (2018). An examination of the mathematics teaching efficacy and the mathematics
teaching anxiety of classroom teacher candidates. Journal of Theoretical Educational
Science, 11(2), 261-278.
Enochs, L. G., Smith, P. L., & Huinker, D. (2000). Establishing factorial validity of the
mathematics teaching efficacy beliefs instrument. School Science and Mathematics, 100(4),
194-202.
Ertekin, E., Dilmaç, B,, Yazıcı, E., & Peker, M. (2010). The relationship between
epistemological beliefs and teaching anxiety in mathematics. Educational Research and
Reviews, 5(10), 631-636.
Hacıömeroğlu, G. (2013). Mathematics anxiety and mathematics beliefs: What is the
relationship in elementary pre-service teachers? IUMPST, 5, 1-9. Retrieved from
http://www.k-12prep. math.ttu.edu/journal/attributes/ haciomeroglu02/article.pdf
Hacıömeroğlu, G. ve Taşkın, Ç. Ş. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimi
yeterlik inançları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 539- 555.
Haciomeroglu, G. (2014). Elementary pre-service teachers’ mathematics anxiety and
mathematics teaching anxiety. International Journal for Mathematics Teaching and Learning.
Hoşşirin Elmas, S. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretmeye yönelik kaygı düzeyleri ve bu
kaygıya neden olan faktörler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Huinker, D., & Madison, S.K. (1997). Preparing efficacious elementary teachers in science and
mathematics: The influence of methods courses. Journal of Science Teacher Education, 8(2),
107-126.
Ingvarson, L., Beavis, A., & Kleinhenz, E. (2007). Factors affecting the impact of teacher
education programmes on teacher preparedness: implications for accreditation
policy. European Journal of Teacher Education, 30(4), 351-381.
Jain, S., & Dowson, M. (2009). Mathematics anxiety as a function of multidimensional selfregulation and self-efficacy. Contemporary Educational Psychology, 34(3), 240-249.
Kapucu, S. & Bahçivan, E. (2015) High school students’ scientific epistemological beliefs, selfefficacy in learning physics and attitudes toward physics: a structural equation model.Research in Science & Technological Education, 33(2), 252-267.
Kizilgunes, B., C., Tekkaya, and S. Sungur. (2009). Modeling the Relations among Students’
Epistemological Beliefs, Motivation, Learning Approach, and Achievement. The Journal
of Educational Research. 102 (4), 243–256.
Klassen, R. M., & Tze, V. M. C. (2014). Teachers’ self-efficacy, personality, and teaching
effectiveness: A meta-analysis. Educational Research Review, 12, 59-76.
Korkmaz, I. (2004). Sosyal Öğrenme Kuramı. B. Yesilyaprak (ed). Eğitim Psikolojisi. Ankara:
PegemA.
Krows, A. J. (1999). Preservice Teachers’ Belief Systems and Attitudes Toward Mathematics in
the Context of a Progressive Elementary Teacher Preparation Program. Unpublished
Doctoral Dissertations. The University of Oklohama. Norman, Oklohoma.
MEB (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. http://oygm.meb.gov.tr adresinden
14.05.2019 tarihinde alınmıştır.
Özmutlu, E. B. (2018). Öğretmenlerin mesleki inançları, mesleki inançlarının kaynakları ve mesleki
inançlar temelinde öğretmen tiplerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara
Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü.
Peker, M. & Ertekin, E. (2011). The relationship between mathematics teaching anxiety and
mathematics anxiety. The New Educational Review, 23(1), 213-226.
Peker, M. (2006). The development of mathematics teaching anxiety scale. Journal of Educational
Sciences & Practices, 5(9), 73- 92.
Peker, M. (2009). Pre-service teachers’ teaching anxiety about mathematics and their learning
styles. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 5(4), 335-345. doi:
10.12973/ejmste/75284.
Peker, M. (2015). The relationship between mathematics teaching anxiety and self-efficacy beliefs toward
mathematics teaching. Paper presented at the International Conference on Social Sciences
and Education Research, Antalya, Turkey.
Peker, M. (2016). Mathematics teaching anxiety and self-efficacy beliefs toward mathematics
teaching: A path analysis. Educational Research and Reviews, 11(3), 97-104.
Skaalvik, E.M., & Skaalvik, S. (2010). Teacher self-efficacy and teacher burn put: A study of
relations. Teaching and Teacher Education, 26(4), 1059-1069.
Tatto, M. T., Ingvarson, L., Schwille, J., Peck, R., Senk, S. L., & Rowley, G. (2008). Teacher
education and development study in mathematics (TEDS-M): Policy, Practice, and
readiness to teach primary and secondary mathematics. Conceptual framework.
International Association for the Evaluation of Educational Achievement. Herengracht
487, Amsterdam, 1017 BT, The Netherlands.
Tsai, C.-C., H. N. J., Ho, J.-C. Liang, and H.-M. Lin. (2011). “Scientific Epistemic Beliefs,
Conceptions of Learning Science and Self-efficacy of Learning Science among High
School Students.” Learning and Instruction. 21 (6). 757–769.
Ural, A. (2015). The effect of mathematics self-efficacy on anxiety of teaching mathematics.
Journal of Theoretical Educational Science, 8(2), 173-184.
Uusimaki, L. & Nason, R. (2004). Causes underlying pre-service teachers’ negative beliefs and
anxieties about mathematics. In Proceedings of the 28th Conference of the International Group for
the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, pp. 369-376).
Walsh, K. A. (2008). The Relationship among mathematics anxiety, beliefs about mathematics,
mathematics self-efficacy, and mathematics performance in associate degree nursing
students. Nursing Education Perspectives, 29(4), 226-229.
Year 2019,
Volume: 9 Issue: 54, 841 - 856, 23.09.2019
Akbaş, A., & Çelikkaleli, Ö. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi özyeterlik
inançlarının cinsiyet, öğrenim türü ve üniversitelerine göre incelenmesi. Mersin
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 98-110.
Aksu, Z., & Kul, U. (2019). The mediating role of mathematics teaching efficacy on the
relationships between pedagogical content knowledge and mathematics teaching anxiety.
SAGE Open.
Ameen, E.C, Guffey, D.M., & Jackson, C. (2002). Evidence of teaching anxiety among
accounting educators. Journal of Education for Business, 78(1), 16-22.
Aydın, S., & Çelik, D. (2016). Preservice elementary mathematics teachers’ beliefs about
preparedness to teach mathematics: scale adaptation and validation study. Necatibey
Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 10 (2), 469-510.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
Başpınar, K. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel inançları ve matematik öğretme kaygıları
üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi,
Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Başpınar, K., & Peker, M. (2016). The relationship between pre-service primary school
teachers’ mathematics teaching anxiety and their beliefs about teaching and learning
mathematics. Journal of Theoretical Educational Science, 9(1), 1-14.
Danişman, Ş. (2015). Sınıf öğretmenlerinin matematiğe ve öğretmenliğe ilişkin inançlarının etkileşimi ve bu
inançların öğrencilerin matematik başarısına etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir
Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Delice, A., Ertekin, E., Aydın, E., & Dilmaç, B. (2009). Öğretmen adaylarının matematik
kaygısı ile bilgibilimsel inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası İnsan
Bilimleri Dergisi, 6(1), 361-375.
Deringöl, Y. (2018). An examination of the mathematics teaching efficacy and the mathematics
teaching anxiety of classroom teacher candidates. Journal of Theoretical Educational
Science, 11(2), 261-278.
Enochs, L. G., Smith, P. L., & Huinker, D. (2000). Establishing factorial validity of the
mathematics teaching efficacy beliefs instrument. School Science and Mathematics, 100(4),
194-202.
Ertekin, E., Dilmaç, B,, Yazıcı, E., & Peker, M. (2010). The relationship between
epistemological beliefs and teaching anxiety in mathematics. Educational Research and
Reviews, 5(10), 631-636.
Hacıömeroğlu, G. (2013). Mathematics anxiety and mathematics beliefs: What is the
relationship in elementary pre-service teachers? IUMPST, 5, 1-9. Retrieved from
http://www.k-12prep. math.ttu.edu/journal/attributes/ haciomeroglu02/article.pdf
Hacıömeroğlu, G. ve Taşkın, Ç. Ş. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimi
yeterlik inançları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 539- 555.
Haciomeroglu, G. (2014). Elementary pre-service teachers’ mathematics anxiety and
mathematics teaching anxiety. International Journal for Mathematics Teaching and Learning.
Hoşşirin Elmas, S. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretmeye yönelik kaygı düzeyleri ve bu
kaygıya neden olan faktörler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Huinker, D., & Madison, S.K. (1997). Preparing efficacious elementary teachers in science and
mathematics: The influence of methods courses. Journal of Science Teacher Education, 8(2),
107-126.
Ingvarson, L., Beavis, A., & Kleinhenz, E. (2007). Factors affecting the impact of teacher
education programmes on teacher preparedness: implications for accreditation
policy. European Journal of Teacher Education, 30(4), 351-381.
Jain, S., & Dowson, M. (2009). Mathematics anxiety as a function of multidimensional selfregulation and self-efficacy. Contemporary Educational Psychology, 34(3), 240-249.
Kapucu, S. & Bahçivan, E. (2015) High school students’ scientific epistemological beliefs, selfefficacy in learning physics and attitudes toward physics: a structural equation model.Research in Science & Technological Education, 33(2), 252-267.
Kizilgunes, B., C., Tekkaya, and S. Sungur. (2009). Modeling the Relations among Students’
Epistemological Beliefs, Motivation, Learning Approach, and Achievement. The Journal
of Educational Research. 102 (4), 243–256.
Klassen, R. M., & Tze, V. M. C. (2014). Teachers’ self-efficacy, personality, and teaching
effectiveness: A meta-analysis. Educational Research Review, 12, 59-76.
Korkmaz, I. (2004). Sosyal Öğrenme Kuramı. B. Yesilyaprak (ed). Eğitim Psikolojisi. Ankara:
PegemA.
Krows, A. J. (1999). Preservice Teachers’ Belief Systems and Attitudes Toward Mathematics in
the Context of a Progressive Elementary Teacher Preparation Program. Unpublished
Doctoral Dissertations. The University of Oklohama. Norman, Oklohoma.
MEB (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. http://oygm.meb.gov.tr adresinden
14.05.2019 tarihinde alınmıştır.
Özmutlu, E. B. (2018). Öğretmenlerin mesleki inançları, mesleki inançlarının kaynakları ve mesleki
inançlar temelinde öğretmen tiplerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara
Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü.
Peker, M. & Ertekin, E. (2011). The relationship between mathematics teaching anxiety and
mathematics anxiety. The New Educational Review, 23(1), 213-226.
Peker, M. (2006). The development of mathematics teaching anxiety scale. Journal of Educational
Sciences & Practices, 5(9), 73- 92.
Peker, M. (2009). Pre-service teachers’ teaching anxiety about mathematics and their learning
styles. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 5(4), 335-345. doi:
10.12973/ejmste/75284.
Peker, M. (2015). The relationship between mathematics teaching anxiety and self-efficacy beliefs toward
mathematics teaching. Paper presented at the International Conference on Social Sciences
and Education Research, Antalya, Turkey.
Peker, M. (2016). Mathematics teaching anxiety and self-efficacy beliefs toward mathematics
teaching: A path analysis. Educational Research and Reviews, 11(3), 97-104.
Skaalvik, E.M., & Skaalvik, S. (2010). Teacher self-efficacy and teacher burn put: A study of
relations. Teaching and Teacher Education, 26(4), 1059-1069.
Tatto, M. T., Ingvarson, L., Schwille, J., Peck, R., Senk, S. L., & Rowley, G. (2008). Teacher
education and development study in mathematics (TEDS-M): Policy, Practice, and
readiness to teach primary and secondary mathematics. Conceptual framework.
International Association for the Evaluation of Educational Achievement. Herengracht
487, Amsterdam, 1017 BT, The Netherlands.
Tsai, C.-C., H. N. J., Ho, J.-C. Liang, and H.-M. Lin. (2011). “Scientific Epistemic Beliefs,
Conceptions of Learning Science and Self-efficacy of Learning Science among High
School Students.” Learning and Instruction. 21 (6). 757–769.
Ural, A. (2015). The effect of mathematics self-efficacy on anxiety of teaching mathematics.
Journal of Theoretical Educational Science, 8(2), 173-184.
Uusimaki, L. & Nason, R. (2004). Causes underlying pre-service teachers’ negative beliefs and
anxieties about mathematics. In Proceedings of the 28th Conference of the International Group for
the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, pp. 369-376).
Walsh, K. A. (2008). The Relationship among mathematics anxiety, beliefs about mathematics,
mathematics self-efficacy, and mathematics performance in associate degree nursing
students. Nursing Education Perspectives, 29(4), 226-229.
Aksu, Z. (2019). Ortaokul Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretime Yönelik Öz-Yeterlik, Kaygı ve İnançları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 9(54), 841-856.