One of the reform initiatives taken in Turkey to ensure more accountable and transparent public administrations is “Law on Right to Information”. Main purpose of this study is to analyze the extent of accountability achieved in public administration with the enactment of the Law on Right to Information, which entered into force on April 24, 2004. To this end, the number of the applications made in the scope of the Law on Right to Information and decisions taken by the Board on Access to Information have been analyzed and the accountability-related problems experienced in implementation of the Law on Right to Information have been detected. It seems that Law on Right to Information can serve as an important tool in ensuring accountability in Turkish public administration as long as considerable steps are taken in the long-term
Türkiye’de kamu kurumlarının daha hesap verebilir ve şeffaf olması amacına yönelik olarak yapılan reform çalışmalarından birisini de “Bilgi Edinme Hakkı Kanunu” oluşturmaktadır. Bu çalışmanın temel amacı Türkiye’de 24 Nisan 2004 tarihinde yürürlüğe giren Bilgi Edinme Hakkı Kanunu’nun kamu yönetiminde hesap verilebilirliği ne ölçüde sağladığını analiz etmeye çalışmaktır. Bu çerçevede Bilgi Edinme Hakkı Kanunu kapsamında yapılan başvuruların sayısı, Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu kararları incelenmiş ve Bilgi Edinme Kanunu’nun uygulanmasında hesap verilebilirlik açısından karşılaşılan sorunlar tespit edilmiştir. Bilgi Edinme Hakkı’nın Türk kamu yönetiminde hesap verilebilirliği sağlamada önemli bir araç olabilmesi uzun vadede bazı önemli adımların atılması ile mümkün gözükmektedir
Diğer ID | JA56YB48ZU |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 15 Sayı: 1 |