As famous Russian jurist Frederich de Martens said that “Turkish Straits”, has
even more importance in the context of jeo-strategic and jeo-economic features than other
water ways that has been used in the world such as Gibraltar, Denmark Straits, Kerc
Straits, Korea Straits, Hurmus Straits and Otranto Straits. Turkish Straits because of the
intensive geographical and jeo-morphological conditions presents a great importance and
also some disadvantages for national and international transport strategies.
Both national and international some regulations are valid for the Turkish Straits.
Lausanne Treaty as one of the international law conventions that has reached from the past
to the present will be mentioned and likely we will mention about the passage regimes of
Montreux Convention in details which is still in use. Beside of this, we will mention about
the defined methods related with the safety of passage and cruising in the Straits
Regulations dated 1994 and 1998, 1982 and 1996 Istanbul and Dardanelles Port
Regulations. In the construction period of 1994 and 1998 regulations, Turkey preferred the
way to get rules and suggestions even, the approval of the International Maritime
Organizations. Turkey had both adjusted to the new global jeostrategic conjuncture and
gone towards to provide security for passage with these new regulations but all these
regulations can not provide a hundred percent security. Parallel with this, in this paper
except the strengthen the precautions we also emphasize the importance to take maritime
pilot.
İstanbul ve Çanakkale Boğazları ünlü Rus hukukçu Frederich de Martens’in öncü
deyişiyle “Türk Boğazları”, dünyada kullanılan ünlü su yollarının Cebelitarık Boğazı,
Danimarka Boğazı, Kerç Boğazı, Kore Boğazı, Hürmüz Boğazı ve Otranto Boğazı arasında
bile en fazla öne çıkan jeostratejik ve jeo-ekonomik özelliklere sahiptir. Türk Boğazları hassas
coğrafi konumu ve jeomorfolojik yapısı dolayısıyla özellikle ulusal ve uluslararası ulaşım
stratejileri açısından öncelikler (kazanç) ve kayıplar bağlamında büyük önem arz etmektedir.
Türk boğazlarında hem ulusal hem uluslararası bir takım hukuksal düzenlemeler
geçerlidir. Geçmişten günümüze ulaşan uluslararası hukuk düzenlemelerinden Lozan Boğazlar
Sözleşmesi ve halen yürürlükte olan Montreux Boğazlar Sözleşmesi’nin geçiş rejimlerine
yazımızda ayrıntısıyla değinilecektir. Bunun yanı sıra 1994 ve 1998 tarihli Boğazlar
Tüzükleri, 1982 ve 1996 tarihli İstanbul ve Çanakkale Liman Tüzüklerinde geçiş ve seyir
güvenliğine ilişkin belirlenen usul ve yöntemler anlatılacaktır. 1994 ve 1998 tarihli Tüzüklerin
yapım aşamasında Türkiye, IMO’dan (International Maritime Organization) kural ve
önerilerini hatta onayını alma yoluna gitmiştir. Türkiye bu tüzüklerle hem yeni küresel
jeostratejik konjonktüre uyum göstermiş, hem de seyir güvenliğini sağlamaya yönelmiştir,
ancak tüm düzenlemeler yüzde yüz güvenlik sağlamamaktadır.Bunun koşutunda bildiride
alınan önlemlerin pekiştirilmesi ve kılavuz kaptan almanın gerekliliği vurgulanmaktadır.
Diğer ID | JA36DZ72SD |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2004 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2004 Cilt: 6 Sayı: 1 |