Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

3. VE 4. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERDE SÖZ DİZİMİ

Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 1, 129 - 141, 30.06.2017

Öz

Ders kitabı,
programda yer alan hedeflere yönelik konuların işlendiği; öğrencilere bilgi ve
becerilerin kazandırılmasını amaçlayan temel kaynaklardan biridir. Türkçe ders
kitaplarında yer alan metinler; öğrencide estetik duygular uyandırmak,
öğrencilere ana dili sevdirmek ve dil bilinci kazandırmak, dile ait kuralları
benimsetmek ve bu kuralların kalıcı bir şekilde uygulanmasına yardımcı olmak,
bilgi ve duygu bakımından öğrenciyi geliştirmek, ait oldukları kültüre ve
değerlere karşı ilgi uyandırmak, çeşitli mesajlar vererek onları eğitmek
hususlarında büyük bir önem arz etmektedir; çünkü Türkçe derslerinde,
metinlerden hareket ederek temel dil becerileri (okuma, yazma, konuşma,
dinleme) kazandırılmaya çalışılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, iki farklı yayın evi
(Özgün Matbaa, Engin Yayıncılık) tarafından hazırlanan ve Milli Eğitim
Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu tarafından tavsiye edilen, ilköğretim 3. ve
4. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki üç ortak temaya (Birey ve Toplum, Atatürk,
Değerlerimiz) ait metinleri, söz dizimi bakımından incelemektir. Doküman
analizi ile yapılan bu çalışmada, 3. ve 4. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki
metinlerde bulunan anlamlı birimler tespit edilmiş; elde edilen veriler nitelik
ve nicelik yönlerinden karşılaştırılmıştır.

Kaynakça

  • Banguoğlu, T. (1998). Türkçenin Grameri (5. Baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Coşkun, M. V. (2015). Türkçenin Ses Bilgisi. İstanbul: Bilge Kültür Sanat.
  • Geçmen, C. (Ed.) (2015). 3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı. Ankara: Özgün.
  • Ergin, M. (2007). Türk Dil Bilgisi. İstanbul: Bayrak Basım/Yayım/Tanıtım.
  • Güneş, F. (2013). Yapılandırıcı Yaklaşımla Dil Bilgisi Öğretimi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 171-187.
  • Nur Baban, Y. (Ed.) (2015). 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı. Ankara: Engin.
  • Karahan, L. (1995). Türkçede Söz Dizimi - Cümle Tahlilleri- (3. Baskı). Ankara: Akçağ.
  • Kerimoğlu, C. (2006). Türkçe Dil Bilgisi Öğretiminde Söz Dizimi ile İlgili Kabuller Üzerine II ( Cümle Öğeleri). Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 119-129.
  • Kurudayıoğlu, M. (2014). Dünyada ve Türkiye’de Dil Bilgisi Öğretiminin Temel Problemleri. Murat Özbay (Ed.), Türkçe Eğitimi Açısından Dil Bilgisi Öğretimi içinde (s. 47-70). Ankara: Pegem Akademi.
  • Özcaner, G. (2015). Türkiye Türkçesinin Söz Dizimi Üzerine Bir Açıklamalı Kaynakça Denemesi. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(16), 969-982.
  • Üstünova, K. (2010). Yüzey Yapı- Derin Yapı Kavramları Üzerine.
  • Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5(4), 697-704.
Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 1, 129 - 141, 30.06.2017

Öz

Kaynakça

  • Banguoğlu, T. (1998). Türkçenin Grameri (5. Baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Coşkun, M. V. (2015). Türkçenin Ses Bilgisi. İstanbul: Bilge Kültür Sanat.
  • Geçmen, C. (Ed.) (2015). 3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı. Ankara: Özgün.
  • Ergin, M. (2007). Türk Dil Bilgisi. İstanbul: Bayrak Basım/Yayım/Tanıtım.
  • Güneş, F. (2013). Yapılandırıcı Yaklaşımla Dil Bilgisi Öğretimi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 171-187.
  • Nur Baban, Y. (Ed.) (2015). 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı. Ankara: Engin.
  • Karahan, L. (1995). Türkçede Söz Dizimi - Cümle Tahlilleri- (3. Baskı). Ankara: Akçağ.
  • Kerimoğlu, C. (2006). Türkçe Dil Bilgisi Öğretiminde Söz Dizimi ile İlgili Kabuller Üzerine II ( Cümle Öğeleri). Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 119-129.
  • Kurudayıoğlu, M. (2014). Dünyada ve Türkiye’de Dil Bilgisi Öğretiminin Temel Problemleri. Murat Özbay (Ed.), Türkçe Eğitimi Açısından Dil Bilgisi Öğretimi içinde (s. 47-70). Ankara: Pegem Akademi.
  • Özcaner, G. (2015). Türkiye Türkçesinin Söz Dizimi Üzerine Bir Açıklamalı Kaynakça Denemesi. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(16), 969-982.
  • Üstünova, K. (2010). Yüzey Yapı- Derin Yapı Kavramları Üzerine.
  • Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5(4), 697-704.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mustafa Volkan Coşkun

Zeynep Ezgi Uysal Bu kişi benim

Perihan Gülce Özkaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Coşkun, M. V., Uysal, Z. E., & Özkaya, P. G. (2017). 3. VE 4. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERDE SÖZ DİZİMİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 129-141.
AMA Coşkun MV, Uysal ZE, Özkaya PG. 3. VE 4. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERDE SÖZ DİZİMİ. Trakya University Journal of Social Science. Haziran 2017;19(1):129-141.
Chicago Coşkun, Mustafa Volkan, Zeynep Ezgi Uysal, ve Perihan Gülce Özkaya. “3. VE 4. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERDE SÖZ DİZİMİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 19, sy. 1 (Haziran 2017): 129-41.
EndNote Coşkun MV, Uysal ZE, Özkaya PG (01 Haziran 2017) 3. VE 4. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERDE SÖZ DİZİMİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 19 1 129–141.
IEEE M. V. Coşkun, Z. E. Uysal, ve P. G. Özkaya, “3. VE 4. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERDE SÖZ DİZİMİ”, Trakya University Journal of Social Science, c. 19, sy. 1, ss. 129–141, 2017.
ISNAD Coşkun, Mustafa Volkan vd. “3. VE 4. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERDE SÖZ DİZİMİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 19/1 (Haziran 2017), 129-141.
JAMA Coşkun MV, Uysal ZE, Özkaya PG. 3. VE 4. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERDE SÖZ DİZİMİ. Trakya University Journal of Social Science. 2017;19:129–141.
MLA Coşkun, Mustafa Volkan vd. “3. VE 4. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERDE SÖZ DİZİMİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 19, sy. 1, 2017, ss. 129-41.
Vancouver Coşkun MV, Uysal ZE, Özkaya PG. 3. VE 4. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERDE SÖZ DİZİMİ. Trakya University Journal of Social Science. 2017;19(1):129-41.
Resim

Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.