Social marketing can be summarized as
marketing efforts that promote and encourage all kinds of changes and practices
that can benefit the public. On the other hand guerilla marketing is briefly a
marketing application that focuses on delivering the desired messages to the
target audience with striking and unorthodox format and tools. In order to
achieve the targeted social goals and to create the desired awareness, many
institutions and organizations use guerrilla practices today. In this study,
successful examples of institutions aiming at social marketing and implementing
these goals with guerrilla practices were examined. Examples are examined in
two sub-secition as a practices carried out by non-governmental organizations
and commercial organizations whose primary objective is profitability. The data
used for the analysis were obtained by document analysis and qualitative content
analysis was used as the analysis method. With this method, the messages to be
given in the sample applications examined were evaluated and interpreted.
Sosyal pazarlama, kamunun
yararına olabilecek her türlü değişim ve uygulamayı destekleyen, teşvik eden
pazarlama çabaları olarak özetlenebilir. Gerilla pazarlama ise kısaca, verilmek
istenen mesajların çarpıcı ve alışılagelmişin dışında biçim ve araçlarla hedef
kitleye ulaştırılmasını merkeze alan bir pazarlama uygulamasıdır. Hedeflenen
sosyal amaçlara ulaşmak ve istenen farkındalığı yaratabilmek adına, günümüzde
pek çok kurum ve kuruluş gerilla uygulamalara başvurmaktadır.
Bu çalışmada, sosyal pazarlamayı
hedefleyen, aynı zamanda bu hedeflerini gerilla uygulamalarla hayata geçiren
kurumların başarılı örnekleri incelenmiştir. Örnekler, sivil toplum
kuruluşlarının gerçekleştirdikleri uygulamalar ve birincil hedefi kârlılık olan
ticari kuruluşların gerçekleştirdikleri uygulamalar olarak iki alt bölümde
incelenmişlerdir. Analiz için kullanılan veriler doküman incelemesi yoluyla
elde edilmiş, analiz yöntemi olarak nitel içerik analizi kullanılmıştır. Bu
yöntemle, incelenen örnek uygulamalarda verilmek istenen mesajlar
değerlendirilmiş ve yorumlanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 2 |