Social media is defined as a virtual platform at
which users share their knowledge and experiences and in recent years paralel to
the development of new communication environments by means of technology,
socialmedia gained a new dimension. Nowadays, as consumers spend more time at
home and at work, they begin to use social media more than ever and consequently
as well as sharing something, consumers become close followers of
advertisements about products and services. Inface of continuously growing competition
and changing consumer preferences, social media becomesone of the marketing ommunication
components forenterprises and it provides appealing opportunities to enterprises
which aim to reach target markets quickly and effectively. The aim of this study
is to examine and compare consumer perceptions on social media advertisements according
to demografic and soci economic variables. Ina ccordance with this aim,
literature review is done initially about socia lmedia, advertisement social media
advertisements and consumer perceptions about social media advertisements. In
Application section, a survey is conducted to social media users. It is
prepared in orderto analyse the differences between demograficand socio economic
properties and consumer perceptions about advertisements on social media. 1052
social mediausersrespondedto thesurvey and the data set obtained from these responses
is analysed and interpreted. As a result of the research, among the demographic
and socio-economic characteristics, it has been observed that there are differences
between age and perception of good for economy towards socialmedia advertising,
between gender and informativeness, good for economy and value corruption,
betweene ducational level of mothers of the respondents and informativeness and
value corruption
Social Media Online Advertising Social Media Advertisements Online Consumer Behaviour
Kullanıcıların bilgi ve tecrübelerini paylaştığı
sanal bir ortam olarak tanımlanan sosyal medya, son yıllarda teknolojiye
paralel olarak yeni iletişim ortamlarının gelişmesiyle birlikte internete yeni
bir boyut kazandırmıştır. Günümüzde ev ve işyerlerinde geçirilen zaman arttıkça
tüketiciler, sosyal medyayı daha fazla kullanmaya başlamış ve paylaşımın
yanında ürün ve hizmet reklamlarının da sıkı bir takipçisi olmuşlardır. Sürekli
artan rekabet ve değişen tüketici tercihleri karşısında hedef pazarlarına daha
hızlı ve etkin bir şekilde ulaşmak isteyen işletmeler için cazip fırsatlar
sunan sosyal medya, işletmeler için de pazarlama iletişimi unsurlarından biri
haline gelmiştir. Araştırmanın amacı, sosyal medya reklamlarına yönelik
tüketici algılarının demografik ve sosyo ekonomik değişkenlere göre incelenmesi
ve karşılaştırılmasıdır. Bu amaç doğrultusunda öncelikle sosyal medya, sosyal
medya reklamları, sosyal medya reklamlarında tüketici algıları ile ilgili
literatür taraması yapılmıştır. Uygulama bölümünde ise demografik ve sosyo
ekonomik özellikler ile sosyal medyada yer alan reklamlarda tüketici algıları
arasında farklılığın incelenmesi amacıyla hazırlanan anket, sosyal medya
kullanıcıları tarafından cevaplandırılmış, 1052 sosyal medya kullanıcısının
cevapları sonucunda elde edilen veriler analiz edilmiş ve yorumlanmıştır.
Araştırma sonucunda demografik ve sosyo ekonomik özelliklerden yaş ile sosyal
medya reklamlarına yönelik ekonomiye yararlılık algısı, cinsiyet ile bilgi
vericilik, ekonomiye yararlılık ve değer yozlaşması algıları ve ankete
katılanların annelerinin eğitim düzeyi ile bilgi vericilik ve değer yozlaşması algıları
arasında farklılıkların bulunduğu gözlenmiştir.
Sosyal Medya Online Reklamcılık Sosyal Medya Reklamları Online Tüketici Davranışı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 2 |