Bu çalışmanın amacı, öğretmen algılarına
göre algılanan müdür yönetim tarzı ve içsel motivasyonun örgütsel bağlılık ile
ilişkisini betimlemektir. Bu amaçla çalışmaya katılan öğretmenlerin algılanan
müdür yönetim tarzı, içsel motivasyon ve örgütsel bağlılık düzeyi betimlenerek,
değişkenler asındaki ilişkiler araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu
2018-2019 eğitim öğretim yılı Edirne ili Uzunköprü ilçe merkezinde yer alan toplam 26 resmi ilk ve
orta dereceli okullarda görevli 480 öğretmen oluşturmuştur. Analizler 391 veri
seti üzerinden yapılmıştır. Birinci bölümünde çalışmaya katılan öğretmenlerin
kişisel bilgilerinin yer aldığı veri toplama aracının ikinci bölümde Üstüner
(2016) tarafından geliştirilen “Algılanan Müdür Yönetim Tarzı Ölçeği”, Dündar,
Özutku ve Taşpınar (2007) tarafından geliştirilen “İçsel Motivasyon Ölçeği” ve
Üstüner (2009) tarafından geliştirilen “Öğretmenler için Örgütsel Bağlılık
Ölçeği” yer almıştır. Verilerin analizinde SPSS 18 paket programı
kullanılmıştır. Araştırmada betimsel istatistik analizleri, t testi, tek yönlü
varyans analizi ve regresyon analizi yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre,
öğretmenlerin işbirlikli müdür yönetim tarzı algı düzeyinin oldukça yüksek, otoriter müdür yönetim tarzı algı düzeyinin
düşük, ilgisiz ve karşı koyucu müdür yönetim tarzları algı düzeyinin ise
oldukça düşük düzeyde, içsel
motivasyon algı düzeyinin oldukça yüksek ve örgütsel bağlılık algı düzeyinin
yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Araştırmada ayrıca cinsiyet ve branş
değişkenine göre anlamlı farklılık olduğu, kıdem değişkenine göre anlamlı
farklılık olmadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırmada algılanan işbirlikli
müdür yönetim tarzı ve içsel motivasyonu ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı
arasında pozitif ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuş ve öğretmenlerin
algılanan işbirlikli, otoriter, ilgisiz, karşı koyucu müdür yönetim tarzları
ile içsel motivasyonun onların örgütsel bağlılığının anlamlı bir yordayıcısı
olduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 1 |