Türkiye’de son yıllarda kadın cinayetlerinde bir artış gözlenmektedir. Kadın cinayetleri medyada özellikle de internet medyasında sıkça yer almaya başlamıştır. Sadece internet haberlerinde değil aynı zamanda yazılı ve görsel medyada da kadın cinayetlerinin sıkça yer alması bu haberlerin ele alınış biçiminin araştırılması yönünde ihtiyacı doğurmaktadır. Bu yüzden bu çalışmada kadın cinayeti haberlerinin özellikle eş ve eski eş cinayetine kurban giden kadın maktullerin internet haberciliğinde nasıl ele alındığı incelenecektir.Bu çalışmada 01 Ocak 2019 ile 01 Aralık 2019 tarihleri arasında “Google Haber” arama motoru kullanılarak ulaşılan 430 kadın cinayeti haberleri arasından eş ve eski eş cinayetine kurban giden kadınlara ilişkin 130 internet haberleri içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Boşanmış ve boşanma sürecinde eski eşi ve halen resmi nikahlı eşi tarafından öldürülen 130 kadın cinayet haberi kadınların yaş, öldürülme nedeni, nerede öldürüldüğü, failin nitelendirilme şekli, haberlerde kullanılan fotoğraf, kimlik bilgisi, açık adres bilgisi, haber başlığı ve yargılama sürecine ilişkin bilgi vb. değerlendirmeye alınmıştır. İçerik analizine tabii tutulan 130 haber incelendiğinde eş ve eski eş tarafından öldürülen kadınların yaş aralığının çoğunlukla 31-40 (%26,9) arasında olduğu bulunmuştur. Haberlerde kadınların öldürülme nedeni %38,5 tartışma ve %20 boşanma talebi olarak saptanmıştır. Cinayetlerin büyük çoğunluğunun ev ortamında işlendiği, faillerin %88,4’ünün öldürülen kadının birlikte yaşadığı nikahlı eşi olduğu, haberlerde maktul ve failin genellikle ad ve/veya ad-soyadının açık yazıldığı tespit edilmiştir. Haberlerde caydırıcılık unsurlarından biri olan yargılama sürecine ilişkin bilgilere hemen hemen hiç rastlanmamıştır. Haberlerin büyük çoğunluğunda habercilik etik ilkelerine uygun olmayan fotoğraf, başlık ve hikâyeleştirilmeye yer verildiği tespit edilmiştir.
ŞİMDİDEN ÇOK TEŞEKKÜR EDERİZ
Gewalt an Frauen, , Mordnachrichten, Internetjournalismus, Medien.
Hülya AKSAKAL KUC Özden GÜNEŞ
Zusammenfassung:
Es wurde ein Anstieg an Frauenmorden in der Türkei festgestellt. Insbesondere Internetmedien berichten immer häufiger über Frauenmordopfer. Da nicht nur im Internet über diese Art von Morden berichtet wird, sondern andere visuelle und schriftliche Medien darüber berichten, entsteht ein Analysebedarf. In dieser Studie wird daher untersucht, wie die Nachrichten über Frauenmorde im Internetjournalismus angegangen werden, insbesondere von Morden an Frauen, die durch den Ehepartner oder Ex-Ehepartner begangen wurden.
Der Studienzeitraum ist 01. Januar 2019 und dem 01. Dezember 2019. Alle Ergebnisse die mit der Google Suchmaschine erzielt wurden, wurden mit der Inhaltsanalysemethode analysiert. Die Nachrichten über die Ermordung von 130 Frauen, die von ihrer Ex-Ehemann oder noch offiziellen Ehepartner getötet wurden, wurden nach Alter, Grund des Mordes, dem Charakter des Täters, dem in den Nachrichten verwendeten Foto, Identitätsinformationen, vollständigen Adressinformationen, Nachrichtenüberschriften und dem Gerichtsverfahren ausgewertet. Als 130 Nachrichten einer Inhaltsanalyse unterzogen wurden, lag die Altersspanne der von Ehepartnern und ehemaligen Ehepartnern getöteten Frauen zwischen 31 und 40 Jahren (26,9%). In den Nachrichten wurde der Grund für die Ermordung von Frauen als 38,5% Konfrontation und 20% als Scheidungswunsch ermittelt. Es wurde festgestellt, dass die Mehrheit der Morde im häuslichen Umfeld begangen wurde, 88,4% der Täter waren die verheirateten Ehegatten der ermordeten Frau. Das Opfer und der Täter wurden in der Regel deutlich im Namen und / oder Nachnamen erwähnt. In den Nachrichten wurden kaum Informationen über das Gerichtsverfahren gefunden. Dieser ist elementar für die Abschreckung solcher Mordgedanken. Man konnte feststellen, dass die meisten Nachrichten Fotos, Titel und Berichte enthalten, die nicht den ethischen Grundsätzen des Journalismus widersprechen.
Birincil Dil | Almanca |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |