Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 2, 147 - 159, 31.12.2020

Öz

Kaynakça

  • 1. Association of Social Work Boards (ASWB). (2014). Respecting diversity, 24(3), 1-3. Retrieved from https://www.aswb.org/wpcontent/uploads/2014/06/RespectingDiversity.pdf Accessed 27.09.2020.
  • 2. Aykut, S. (2019). Türkiye'deki Suriyeli Çocukların Eğitim Sorunları: Farklılıklara Saygı Eğitimi Odağında Okul Sosyal Hizmeti Önerisi. Doctoral thesis, Hacettepe University Institute of Social Sciences, Ankara.
  • 3. Council on Social Work Education (CSWE). (2012). Educational Policy and Accreditation Standards, 1-16. Retrieved from https://www.cswe.org/getattachment/Accreditation/Standards-and-Policies/2008-EPAS/2008EDUCATIONALPOLICYANDACCREDITATIONSTANDARDS(EPAS)-08-24-2012.pdf.aspx Accessed 20.09.2020.
  • 4. Council on Social Work Education (CSWE). (2015). Educational Policy and Accreditation Standards, 1-20. Retrieved from https://www.cswe.org/getattachment/Accreditation/Accreditation-Process/2015-EPAS/2015EPAS_Web_FINAL.pdf.aspx Accessed 20.09.2020.
  • 5. Çatlak, İ.H. and Yiğit, E.Ö. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarına Empati Becerisi ve Farklılıklara Saygılı Olma Değerinin Kazandırılmasında Storyline Yönteminin Etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 1794-1819.
  • 6. Ersoy Yılmaz, S. (2015). Sosyal Hizmet Etiğine İlişkin Bir Değerlendirme. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, Sosyal Hizmet Özel Sayısı, 122-136.
  • 7. Güven, E. (2012). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Farklılıklara Saygı Düzeyleri ile Özerklik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Master thesis, Ondokuz Mayıs University Institute of Educational Sciences, Samsun.
  • 8. International Federation of Social Workers (IFSW). (2014). Global Definition Of Social Work. Retrieved from https://www.ifsw.org/global-definition-of-social-work/ Accessed 8.9.2020.
  • 9. Kacar, M. (2018). Sınıf Öğretmeni Adaylarında Çok Kültürlü Kişiliğin Farklılıklara Saygı Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Master thesis, Dumlupınar University Institute of Educational Sciences, Kütahya.
  • 10. Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (24. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • 11. Korkmaz, K. (2020). Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Farklılıklara Saygı Düzeyleri İle Toplumsal Cinsiyet Algıları Arasındaki İlişki. Master thesis, Ankara Yıldırım Beyazıt University Institute of Health Sciences, Ankara.
  • 12. Korkmaz, K. and Özbesler, C. (2020). Sosyal Hizmet Mesleği ve Eğitimi Çerçevesinde Farklılıklara Saygı ve Toplumsal Cinsiyet. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(69), 1250-1258. doi: http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2020.4038.
  • 13. Kurtuluş, K. (2010). Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • 14. ‘Social Work Ethics’. (2015). In J. Wright (Ed), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 2nd edition. Oxford: Elsevier (pp. 782-788).
  • 15. National Association of Social Workers (NASW). (2015). Standards and Indicators for Cultural Competence in Social Work Practice. Retrieved from https://www.socialworkers.org/LinkClick.aspx?fileticket=PonPTDEBrn4%3D&portalid=0 Accessed 8.9.2020.
  • 16. National Association of Social Workers (NASW). (2017). Read the Code of Ethics. Retrieved from https://www.socialworkers.org/about/ethics/code-of-ethics/code-of-ethics-english Accessed 8.9.2020.
  • 17. Öksüz, Y. and Güven, E. (2012). Farklılıklara Saygı Ölçeği (FSÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(5), 457-473.
  • 18. Parrott, L. (2010). Values and Ethics in Social Work Practice. In J. Parker and G. Bradley (Eds), Second Edition. Southernhay East: Learning Matters Ltd.
  • 19. Reamer, FG. (2018). Sosyal Hizmet Etiği ve Değerleri. H. Acar (Çev.) Ankara: Nika Yayınevi.
  • 20. Serpen, A.S. and Hasgül, E. (2015). Sosyal Hizmet Uygulamalarında Empatinin Önemi ve Yardım İlişkisi Üzerindeki Etkisi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 35, 37-52. doi: http://dx.doi.org/10.21560/spcd.36331.
  • 21. Topcubaşı, T. (2015). Farklılıklara Saygı Eğitim Programının Öğrencilerin Farklılıklara Saygı Düzeyine Etkisi. Master thesis, Kocaeli University Institute of Social Sciences, Kocaeli.
  • 22. Türk Dil Kurumu (TDK). Retrieved from https://sozluk.gov.tr/?kelime=renk%20katmak Accessed 8.9.2020.
  • 23. United Nations (UN). (2017). Core Pre-Deployment Training Materials, Respect for Diversity. Retrieved from http://dag.un.org/bitstream/handle/11176/400629/FINAL%20Lesson%203.2%20050517.pdf?sequence=3&isAllowed=y Accessed 10.8.2020.
  • 24. Yıldırımçakar, A. (2018). İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin İnformel İlişki Düzeyleri ile Farklılıklara Saygı Düzeyleri Arasındaki İlişki. Master thesis, Van Yüzüncü Yıl University Institute Educational Sciences, Van.
  • 25. Yuen, F.K.O. and Pardeck, J.T. (1998). Impact of Human Diversity Education on Social Work Students. International Journal of Adolescence and Youth, 7(3), 249-261. doi: 10.1080/02673843.1998.9747827.
  • 26. Zastrow, C. (2013). Sosyal Hizmete Giriş. Ankara: Nika Yayınevi.
  • 27. Zengin, O. and Altındağ, Ö. (2016). Bir İnsan Hakları Mesleği Olarak Sosyal Hizmet. Toplum ve Sosyal Hizmet, 27(1), 179-190.

ANALYSIS OF THE LEVEL OF RESPECT FOR DIFFERENCES OF SOCIAL WORK DEPARTMENT STUDENTS

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 2, 147 - 159, 31.12.2020

Öz

In this study, it is aimed to examine the level of respect for differences of the students who are studying in the Social Work Departments.
The 192 students enrolled in the Social Work Departments of private universities located in Istanbul constitute the sample of the study. The data of the study were collected through an online questionnaire using the Socio-demographic Information Form and the Respect for Differences Scale (RDS). Hypothesis tests and correlation analysis were used to analyze the data.
When the findings of this study were examined, it was found that (1) female students had a higher level of respect for differences. (2) Students who do not think they are prejudiced have higher levels of respect for differences. (3) No relationship was found between the ages of the participants and their level of respect for differences. (4) It was found that the participants did not differ significantly according to their department preference and sexual orientations. (5) It was observed that there was no significant difference according to the place where the participants lived for the longest time, their family types, their parents' education level and class level. (6) It was revealed that the participants who stated that they had difficulty in respecting differences in sexual orientation had lower average scores and their level of respect for differences was also lower.
According to the results obtained from the analyzes, it is thought that significant and expected results have been achieved in line with the education that the students received. It should be stated that if the content of social work education provided in universities is formed in line with an understanding that emphasizes professional ethical principles and values, then it will contribute more to the development of the profession and the maintenance of social welfare.

Kaynakça

  • 1. Association of Social Work Boards (ASWB). (2014). Respecting diversity, 24(3), 1-3. Retrieved from https://www.aswb.org/wpcontent/uploads/2014/06/RespectingDiversity.pdf Accessed 27.09.2020.
  • 2. Aykut, S. (2019). Türkiye'deki Suriyeli Çocukların Eğitim Sorunları: Farklılıklara Saygı Eğitimi Odağında Okul Sosyal Hizmeti Önerisi. Doctoral thesis, Hacettepe University Institute of Social Sciences, Ankara.
  • 3. Council on Social Work Education (CSWE). (2012). Educational Policy and Accreditation Standards, 1-16. Retrieved from https://www.cswe.org/getattachment/Accreditation/Standards-and-Policies/2008-EPAS/2008EDUCATIONALPOLICYANDACCREDITATIONSTANDARDS(EPAS)-08-24-2012.pdf.aspx Accessed 20.09.2020.
  • 4. Council on Social Work Education (CSWE). (2015). Educational Policy and Accreditation Standards, 1-20. Retrieved from https://www.cswe.org/getattachment/Accreditation/Accreditation-Process/2015-EPAS/2015EPAS_Web_FINAL.pdf.aspx Accessed 20.09.2020.
  • 5. Çatlak, İ.H. and Yiğit, E.Ö. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarına Empati Becerisi ve Farklılıklara Saygılı Olma Değerinin Kazandırılmasında Storyline Yönteminin Etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 1794-1819.
  • 6. Ersoy Yılmaz, S. (2015). Sosyal Hizmet Etiğine İlişkin Bir Değerlendirme. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, Sosyal Hizmet Özel Sayısı, 122-136.
  • 7. Güven, E. (2012). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Farklılıklara Saygı Düzeyleri ile Özerklik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Master thesis, Ondokuz Mayıs University Institute of Educational Sciences, Samsun.
  • 8. International Federation of Social Workers (IFSW). (2014). Global Definition Of Social Work. Retrieved from https://www.ifsw.org/global-definition-of-social-work/ Accessed 8.9.2020.
  • 9. Kacar, M. (2018). Sınıf Öğretmeni Adaylarında Çok Kültürlü Kişiliğin Farklılıklara Saygı Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Master thesis, Dumlupınar University Institute of Educational Sciences, Kütahya.
  • 10. Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (24. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • 11. Korkmaz, K. (2020). Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Farklılıklara Saygı Düzeyleri İle Toplumsal Cinsiyet Algıları Arasındaki İlişki. Master thesis, Ankara Yıldırım Beyazıt University Institute of Health Sciences, Ankara.
  • 12. Korkmaz, K. and Özbesler, C. (2020). Sosyal Hizmet Mesleği ve Eğitimi Çerçevesinde Farklılıklara Saygı ve Toplumsal Cinsiyet. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(69), 1250-1258. doi: http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2020.4038.
  • 13. Kurtuluş, K. (2010). Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • 14. ‘Social Work Ethics’. (2015). In J. Wright (Ed), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 2nd edition. Oxford: Elsevier (pp. 782-788).
  • 15. National Association of Social Workers (NASW). (2015). Standards and Indicators for Cultural Competence in Social Work Practice. Retrieved from https://www.socialworkers.org/LinkClick.aspx?fileticket=PonPTDEBrn4%3D&portalid=0 Accessed 8.9.2020.
  • 16. National Association of Social Workers (NASW). (2017). Read the Code of Ethics. Retrieved from https://www.socialworkers.org/about/ethics/code-of-ethics/code-of-ethics-english Accessed 8.9.2020.
  • 17. Öksüz, Y. and Güven, E. (2012). Farklılıklara Saygı Ölçeği (FSÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(5), 457-473.
  • 18. Parrott, L. (2010). Values and Ethics in Social Work Practice. In J. Parker and G. Bradley (Eds), Second Edition. Southernhay East: Learning Matters Ltd.
  • 19. Reamer, FG. (2018). Sosyal Hizmet Etiği ve Değerleri. H. Acar (Çev.) Ankara: Nika Yayınevi.
  • 20. Serpen, A.S. and Hasgül, E. (2015). Sosyal Hizmet Uygulamalarında Empatinin Önemi ve Yardım İlişkisi Üzerindeki Etkisi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 35, 37-52. doi: http://dx.doi.org/10.21560/spcd.36331.
  • 21. Topcubaşı, T. (2015). Farklılıklara Saygı Eğitim Programının Öğrencilerin Farklılıklara Saygı Düzeyine Etkisi. Master thesis, Kocaeli University Institute of Social Sciences, Kocaeli.
  • 22. Türk Dil Kurumu (TDK). Retrieved from https://sozluk.gov.tr/?kelime=renk%20katmak Accessed 8.9.2020.
  • 23. United Nations (UN). (2017). Core Pre-Deployment Training Materials, Respect for Diversity. Retrieved from http://dag.un.org/bitstream/handle/11176/400629/FINAL%20Lesson%203.2%20050517.pdf?sequence=3&isAllowed=y Accessed 10.8.2020.
  • 24. Yıldırımçakar, A. (2018). İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin İnformel İlişki Düzeyleri ile Farklılıklara Saygı Düzeyleri Arasındaki İlişki. Master thesis, Van Yüzüncü Yıl University Institute Educational Sciences, Van.
  • 25. Yuen, F.K.O. and Pardeck, J.T. (1998). Impact of Human Diversity Education on Social Work Students. International Journal of Adolescence and Youth, 7(3), 249-261. doi: 10.1080/02673843.1998.9747827.
  • 26. Zastrow, C. (2013). Sosyal Hizmete Giriş. Ankara: Nika Yayınevi.
  • 27. Zengin, O. and Altındağ, Ö. (2016). Bir İnsan Hakları Mesleği Olarak Sosyal Hizmet. Toplum ve Sosyal Hizmet, 27(1), 179-190.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Selda Meydan 0000-0003-1713-6265

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Kabul Tarihi 6 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Meydan, S. (2020). ANALYSIS OF THE LEVEL OF RESPECT FOR DIFFERENCES OF SOCIAL WORK DEPARTMENT STUDENTS. Turkish Journal of Applied Social Work, 3(2), 147-159.