Bu araştırmanın amacı, kitap ve
kütüphane kavramına ilişkin ortaokul öğrencilerinin algılarını, metaforlar
kullanarak analiz etmektir. Nitel olarak desenlenen araştırmada fenomenoloji
(olgubilim) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2015-2016 öğretim
yılında Edirne il merkezindeki 11 ortaokulda 5. 6. 7.ve 8. sınıflarda öğrenim
gören toplam 1700 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma amacı doğrultusunda
katılımcılardan “kitap ve kütüphane” kavramına ilişkin metaforlar üretmeleri
istenmiştir. Araştırma verileri katılımcıların, “kitap… gibidir; çünkü…”, “kütüphane…
gibidir; çünkü…” cümlelerini tamamlamaları yoluyla elde edilmiştir. Bu
verilerin tutarlı olmayanları elenerek kitapla ilgili 1579 öğrenciden 277,
kütüphane ile ilgili 1314 öğrenciden 307 farklı metafor, değerlendirmeye alınmıştır.
Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Kitap için en çok
kullanılan metaforlar sırasıyla: “Arkadaş”, “Dost”, “Hayat”; kütüphane için en
çok kullanılan metaforlar sırasıyla:“Ev”, “Dünya”, “Okul”dur. Katılımcıların
“kitap” ve “kütüphane” kavramına ilişkin kullandıkları ya da geliştirdikleri
metaforlar, ortak özellikleri bakımından 7 başlık altında sınıflandırılmıştır.
Bunlar; kitap ve kütüphanenin bilgi kaynağı olması, yönlendirici ve yol gösterici
olması, dinlendirici ve eğlendirici olması, bireysel gelişimi destekleyici
olması, özgün ve farklı bir öğe olması, değerli ve yaşamsal olması, baskı
yaratan bir öğe olması şeklindedir. Katılımcıların kitap ve kütüphane kavramına
ilişkin geliştirdikleri metaforların kategorilere göre dağılımında ise kitabın
bilgi kaynağı olmasına ilişkin metaforlar birinci sıradadır. Daha sonra;
dinlendirici ve eğlendirici olması, yönlendirici ve yol gösterici olması
şeklindedir. Katılımcıların kütüphane kavramına ilişkin geliştirdikleri
metaforların kategorilere göre dağılımında ise kütüphanenin bilgi kaynağı
olmasına ilişkin metaforlar birinci sıradadır. Daha sonra; dinlendirici ve
eğlendirici olması, değerli ve yaşamsal olması şeklindedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Temmuz 2017 |
Gönderilme Tarihi | 5 Mayıs 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 14 |