BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Cilt: 3 Sayı: 2, - , 01.06.2013

Öz

The purpose of this study is to develop a valid and reliable achievement test to determine the teacher candidates’ knowledge levels towards environmental problems and to reveal knowledge levels of science teacher candidates towards environmental problems. Survey method was used in this study.Achievement test development phase of the study, total 203 teacher candidates who were in the fourth class in Science Education Department of Gazi Education Faculty in 2009-2010 spring semester were selected as working group. The other working group of the study was conducted to total 93 teacher candidates who were in the third class, in Science Education Department of Gazi Education Faculty in the same year. 55-items Environmental Problems Achievement Test which was provided validity and reliability was developed as a result of the study. Then, prepared test was applied the science teacher candidates. Finally, teacher candidates’ knowledge levels toward the environmental problems were found to be relatively poor given the highest possible score that can be tested

Kaynakça

  • Alp, E., Ertepınar, H., Tekkaya, C. ve Yılmaz, A. (2006, 7-9 Eylül). İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutum Ve Bilgileri Üzerine Bir Çalışma. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara.
  • Atasoy, E. (2005). Çevre İçin Eğitim: İlköğretim Öğrencilerinin Çevresel Tutum Ve Çevre Bilgisi Üzerine Bir Çalışma. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Atasoy, E. (2006). Çevre İçin Eğitim, Çocuk - Doğa Etkileşimi. Bursa: Ezgi Kitapevi.
  • Azapagic, A., Perdan, S. & Shallcross, D. (2005). How much do engineering students know about sustainable development? The findings of an international survey and possible implications for the engineering curriculum. New Perspectives and New Methods in Engineering Education, 4(1) 1-20.
  • Bahar, M. (2000, 1-2 Kasım). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Eğitimi Konularındaki Ön Bilgi Düzeyi, Kavram Yanılgıları. V. Uluslararası Ekoloji ve Çevre Sorunları Sempozyumu, TUBİTAK, Ankara.
  • Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of educational objectives. Handbook I: the cognitive domain. New York: David McKay Co Inc.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (11. basım). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research methods in education. (6th edition). London: Routledge Falmer. (2004). ÇEDGM, Türkiye Çevre Atlası. Web:
  • http://www.cedgm.gov.tr/CED/Files/
  • cevreatlası/atlas_metni.pdf adresinden 13 Mart 2010’da indirilmiştir.
  • Erol, G. H. (2005). Sınıf öğretmenliği ikinci sınıf öğrencilerinin çevre ve çevre sorunlarına yönelik tutumları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Görmez, K. (2003). Çevre Sorunları Ve Türkiye. (3. basım). Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Güney, E. (2004). Çevre Sorunları. (1. basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güney, E. (2004). Genel Ortam Kirlenmesi. (2. basım). Bursa: Ezgi Kitapevi.
  • Güven, E. & Aydoğdu, M. (2011). Determination of candidate science teachers’ knowledge levels towards environmental problems. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 2781–2784.
  • Jeffries, H., Stanisstreet, M. & Boyes, E. (2001). Knowledge about the “greenhouse effect”: have college students improved? Research in Science and Technology Education, 19(2), 205-221.
  • Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Öğretimi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Karpuzcu, M. (2007). Çevre Kirlenmesi Ve Kontrolü. (9. basım). İstanbul: Özal Matbaası.
  • Kavruk, S. (2002). Türkiye'de Çevre Duyarlılığının Arttırılmasında Çevre Eğitiminin Rolü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kocataş, A. (2006). Ekoloji Ve Çevre Biyolojisi. (9. basım). İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. & Çokluk Bökeoğlu, Ö. (2006). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Makki, M. H., Khalick, F. A. E. & Boujaoude, S. (2003). Lebanese secondary school students' environmental knowledge and attitudes. Environmental Education Research, 9(1), 21-33.
  • MEB, (2005). Fen Ve Teknoloji Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Yayınları.
  • Morrone, M., Mancl, K. & Carr, K. (2001). Development of a metric to test group differences in ecological knowledge as one component of environmental literacy. Journal of Environmental Education, 32(4), 33-42.
  • Öztaş, F. & Kalıpcı, E. (2009). Teacher candidates’ perception level of environmental pollutant and their risk factors. International Journal of Environmental and Science Education, 4(2), 185- 195.
  • Soran, H., Morgil, F. İ., Yücel, S., Atav, E. ve Işık, S. (2000). Biyoloji Öğrencilerinin Çevre Konularına Olan İlgilerinin Araştırılması Ve Kimya Öğrencileri İle Karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 128-139.
  • Şahin, K. ve Gül, S. (2009). Ortaöğretim Öğrencilerinin Çevre Bilgisi, Davranış Ve Duyarlılıklarının Araştırılması: Samsun Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 541-556.
  • Türkman, A. (2000). Yaşanılabilir Bir Çevre İçin. (1. Basım). İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
  • Uzun N. ve Sağlam N. (2005, 28-30 Eylül). Ortaöğretim Kurumlarında Çevre Eğitimi Ve Öğretmenlerin Çevre Eğitim Programları Hakkındaki Görüşleri. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Yener, D. & Kalıpcı, E. (2007). A survey study on environmental knowledge of education faculty students. Journal of International Environmental Application and Science, 2(6), 71-78.
  • Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktug, P. ve Göbekli, I. (2002). Ortaöğretim Ve Üniversite Öğrencilerinin Çevre, Çevre Kavramları Ve Sorunları Konusundaki Bilgileri Ve Öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 156-162.
  • Yücel, A. S. ve Morgil, İ. (1998). Yüksek Öğretimde Çevre Olgusunun Araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 84-94.

Çevre Sorunları Başarı Testinin Geliştirilmesi ve Öğretmen Adaylarının Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi

Yıl 2013, Cilt: 3 Sayı: 2, - , 01.06.2013

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik bilgi düzeylerini belirleyebilmek için geçerli ve güvenilir bir başarı testi geliştirerek fen bilgisi öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik bilgi düzeylerini ortaya çıkarmaktır. Araştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Çalışmanın başarı testi geliştirme aşamasında, 2009-2010 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde, Gazi Eğitim Fakültesi İlköğretim Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda dördüncü sınıfa devam eden toplam 203 öğretmen adayı çalışma grubu olarak seçilmiştir. Araştırmanın diğer çalışma grubunu ise yine aynı yıl Gazi Eğitim Fakültesi İlköğretim Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda üçüncü sınıfta öğrenim gören toplam 93 öğretmen adayı oluşturmuştur. Çalışmanın sonunda geçerliği ve güvenirliği sağlanan 55 maddelik Çevre Sorunları Başarı Testi geliştirilmiştir. Daha sonra hazırlanan test fen bilgisi öğretmen adaylarına uygulanmıştır. Sonuç olarak öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik bilgi düzeyleri, testten alınabilecek en yüksek puan dikkate alındığında nispeten yetersiz bulunmuştur

Kaynakça

  • Alp, E., Ertepınar, H., Tekkaya, C. ve Yılmaz, A. (2006, 7-9 Eylül). İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutum Ve Bilgileri Üzerine Bir Çalışma. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara.
  • Atasoy, E. (2005). Çevre İçin Eğitim: İlköğretim Öğrencilerinin Çevresel Tutum Ve Çevre Bilgisi Üzerine Bir Çalışma. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Atasoy, E. (2006). Çevre İçin Eğitim, Çocuk - Doğa Etkileşimi. Bursa: Ezgi Kitapevi.
  • Azapagic, A., Perdan, S. & Shallcross, D. (2005). How much do engineering students know about sustainable development? The findings of an international survey and possible implications for the engineering curriculum. New Perspectives and New Methods in Engineering Education, 4(1) 1-20.
  • Bahar, M. (2000, 1-2 Kasım). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Eğitimi Konularındaki Ön Bilgi Düzeyi, Kavram Yanılgıları. V. Uluslararası Ekoloji ve Çevre Sorunları Sempozyumu, TUBİTAK, Ankara.
  • Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of educational objectives. Handbook I: the cognitive domain. New York: David McKay Co Inc.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (11. basım). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research methods in education. (6th edition). London: Routledge Falmer. (2004). ÇEDGM, Türkiye Çevre Atlası. Web:
  • http://www.cedgm.gov.tr/CED/Files/
  • cevreatlası/atlas_metni.pdf adresinden 13 Mart 2010’da indirilmiştir.
  • Erol, G. H. (2005). Sınıf öğretmenliği ikinci sınıf öğrencilerinin çevre ve çevre sorunlarına yönelik tutumları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Görmez, K. (2003). Çevre Sorunları Ve Türkiye. (3. basım). Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Güney, E. (2004). Çevre Sorunları. (1. basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güney, E. (2004). Genel Ortam Kirlenmesi. (2. basım). Bursa: Ezgi Kitapevi.
  • Güven, E. & Aydoğdu, M. (2011). Determination of candidate science teachers’ knowledge levels towards environmental problems. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 2781–2784.
  • Jeffries, H., Stanisstreet, M. & Boyes, E. (2001). Knowledge about the “greenhouse effect”: have college students improved? Research in Science and Technology Education, 19(2), 205-221.
  • Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Öğretimi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Karpuzcu, M. (2007). Çevre Kirlenmesi Ve Kontrolü. (9. basım). İstanbul: Özal Matbaası.
  • Kavruk, S. (2002). Türkiye'de Çevre Duyarlılığının Arttırılmasında Çevre Eğitiminin Rolü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kocataş, A. (2006). Ekoloji Ve Çevre Biyolojisi. (9. basım). İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. & Çokluk Bökeoğlu, Ö. (2006). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Makki, M. H., Khalick, F. A. E. & Boujaoude, S. (2003). Lebanese secondary school students' environmental knowledge and attitudes. Environmental Education Research, 9(1), 21-33.
  • MEB, (2005). Fen Ve Teknoloji Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Yayınları.
  • Morrone, M., Mancl, K. & Carr, K. (2001). Development of a metric to test group differences in ecological knowledge as one component of environmental literacy. Journal of Environmental Education, 32(4), 33-42.
  • Öztaş, F. & Kalıpcı, E. (2009). Teacher candidates’ perception level of environmental pollutant and their risk factors. International Journal of Environmental and Science Education, 4(2), 185- 195.
  • Soran, H., Morgil, F. İ., Yücel, S., Atav, E. ve Işık, S. (2000). Biyoloji Öğrencilerinin Çevre Konularına Olan İlgilerinin Araştırılması Ve Kimya Öğrencileri İle Karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 128-139.
  • Şahin, K. ve Gül, S. (2009). Ortaöğretim Öğrencilerinin Çevre Bilgisi, Davranış Ve Duyarlılıklarının Araştırılması: Samsun Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 541-556.
  • Türkman, A. (2000). Yaşanılabilir Bir Çevre İçin. (1. Basım). İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
  • Uzun N. ve Sağlam N. (2005, 28-30 Eylül). Ortaöğretim Kurumlarında Çevre Eğitimi Ve Öğretmenlerin Çevre Eğitim Programları Hakkındaki Görüşleri. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Yener, D. & Kalıpcı, E. (2007). A survey study on environmental knowledge of education faculty students. Journal of International Environmental Application and Science, 2(6), 71-78.
  • Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktug, P. ve Göbekli, I. (2002). Ortaöğretim Ve Üniversite Öğrencilerinin Çevre, Çevre Kavramları Ve Sorunları Konusundaki Bilgileri Ve Öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 156-162.
  • Yücel, A. S. ve Morgil, İ. (1998). Yüksek Öğretimde Çevre Olgusunun Araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 84-94.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ezgi Güven Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güven, E. (2013). Çevre Sorunları Başarı Testinin Geliştirilmesi ve Öğretmen Adaylarının Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2).
AMA Güven E. Çevre Sorunları Başarı Testinin Geliştirilmesi ve Öğretmen Adaylarının Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Haziran 2013;3(2).
Chicago Güven, Ezgi. “Çevre Sorunları Başarı Testinin Geliştirilmesi Ve Öğretmen Adaylarının Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3, sy. 2 (Haziran 2013).
EndNote Güven E (01 Haziran 2013) Çevre Sorunları Başarı Testinin Geliştirilmesi ve Öğretmen Adaylarının Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3 2
IEEE E. Güven, “Çevre Sorunları Başarı Testinin Geliştirilmesi ve Öğretmen Adaylarının Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi”, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 3, sy. 2, 2013.
ISNAD Güven, Ezgi. “Çevre Sorunları Başarı Testinin Geliştirilmesi Ve Öğretmen Adaylarının Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3/2 (Haziran 2013).
JAMA Güven E. Çevre Sorunları Başarı Testinin Geliştirilmesi ve Öğretmen Adaylarının Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013;3.
MLA Güven, Ezgi. “Çevre Sorunları Başarı Testinin Geliştirilmesi Ve Öğretmen Adaylarının Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 3, sy. 2, 2013.
Vancouver Güven E. Çevre Sorunları Başarı Testinin Geliştirilmesi ve Öğretmen Adaylarının Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013;3(2).


Creative Commons License
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.