Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Vicdani Zeka Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 78 - 88, 26.10.2018

Öz

Bu araştırmanın amacı,  Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda okuyan
öğrencilerin vicdani zeka düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesidir.
Araştırmaya Erciyes Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda öğrenim
gören 1360 öğrenciden rastgele yöntemle seçilmiş 803 öğrenci gönüllü olarak
katılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak; Aktı ve arkadaşları
(2017) tarafından geliştirilen Vicdani Zeka Ölçeği ve araştırmacı tarafından
hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin
istatistiksel analizleri SPSS 20.0 paket programı ile yapılmıştır. Adaylara
ilişkin kişisel bilgiler, envanter toplam puanları ve faktör puanları frekans
(f) ve yüzde (%) değerleri tespit edilerek verilmiştir. Ölçeklerden elde edilen
puanların karşılaştırılması için cinsiyet, spor yapma durumu ve yaptığı spor
branşına göre bağımsız t test istatistiği kullanılırken, yaş, sınıf, öğrenim
görülen bölüm ve genel ağırlıklı not ortalamasına göre karşılaştırmalarında tek
yönlü varyans analizi test istatistiği kullanılmıştır. Sonuç olarak;  Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu
öğrencilerinin vicdani zeka düzeyleri cinsiyet, yaş, öğrenim gördükleri bölüm,
öğrenim gördükleri sınıf, yaptıkları spor değişkenlerine göre istatistiksel
olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Böylece beden eğitimi ve spor
yüksekokulu öğrencilerin vicdani zeka düzeyleri yükseltilirse toplumsal yaşamın
her anında karşılaştığı problemleri, vicdani zeka kavramını kullanarak ve
problem çözme becerisi sayesinde adil, vicdani boyutta, en kısa sürede ve en
etkili, verimli şekilde aşabileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Adiloğulları, İ. (2011). The teachers level of emotional intelligence some of the demographic variables for investigation. Educational Research and Reviews, 6(13), 786-792.
  • Akgündüz, A. (2001). Dahinin El Kitabı. Genç Beyin Yayınları, İstanbul, 13.
  • Aktı, Ü., Giderler C, Duran C, Behdioğlu S, ve Boz D. (2017). Vicdani zekâ ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. İslam Medeniyeti Araştırmaları Dergisi, 2(3), 329-349.
  • Alper, D. (2007). Psikolojik danışmanlar ve sınıf öğretmenlerinin duygusal zekâ düzeyleri-iletişim ve empati becerilerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Alpullu, A., Uslu, A. ve Demir, G. (2010). Beden eğitimi öğretmenlerinin duygusal zekâ farkındalıklarının incelenmesi. 11th International Sports Sciences Congress, Antalya 10 to 12 October 2010.
  • Ardahan, F. (2012). Doğa yürüyüşü yapanların yaşam doyum düzeyleri ile duygusal zekâ ve yaşam doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mediterranean Journal of Humanities, 2 (1), 11-19.
  • Avunduk. Y. (2016). Duygusal zekânın iş performansı üzerindeki etkisi: tıp doktorları ile toplu ulaşım şoförleri üzerinde karşılaştırmalı alan uygulaması, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi SBE, İstanbul.
  • Baltaş, A. (1999). Duygusal zekâ yeterlilikleri. Erişim tarihi: 12.08.2018, http://duygusalzekâ.com/.
  • Benazus, H. (2012). En Güçlü Tanık Vicdan, Bizim Kitaplar, İstanbul, 24-26.
  • Bilgiz M (2007): Kur’an Açısından Vicdan ve Değeri, Beyan Yayınları, İstanbul, 14.
  • Börekçi, A. G. (2002). Çalışma ortamlarında duygusal zekâ uygulamadan bir örnek. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (7.Baskı), Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, 40.
  • Chan, D.W. (2003). Dimentions of emotional intelligence and their relationships with social coping among gifted adolescents in Hong Kong. Journal of Youth And Adolescence, 32(6), 409-418.
  • Çoban, B., Karademir, T., Açak, M. ve Devecioğlu, S. (2010). The emotional intelligence of students who are sitting a special-ability examination. Social Behavior and Personality, 38(8), 1123-1134.
  • Deniz, M. E. ve Yılmaz, E. (2004). Üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ yetenekleri ve yaşam doyumları arasındaki ilişki. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Ergin, B., Kaynak, K.B., Pınarcık, Ö. ve Arslan, E. (2013). Okul öncesi öğretmen adaylarının duygusal zekâları ve yaşam doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 75-83.
  • Ergin, F. E. (2000). Üniversite öğrencilerinin sahip oldukları duygusal zekâ düzeyi ile 16 kişilik özelliği arasında ilişki üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Gardner, H. (2010). Zihin Çerçeveleri-Çoklu Zekâ Kuramı, (çev. Ebru Kılıç), Alfa Yayınları, İstanbul. 103.
  • Goleman, D. (2000). İş Başında Duygusal Zekâ. 2. Basım. Varlık Yayınları, İstanbul.
  • Gottfredson, L.S. (1994). Mainstream Science on Intelligence: An Editorial with 52 Signatories, History, and Bibliography. Wall Street Journal, December 13.
  • Gujjar, A.A., Naoreen B, Aslam S. ve Khattak Z.I (2010). Comparison of the emotional intelligence of the university students of the punjab province. Procedia Soc. Behav. Sci., 2, 847–853.
  • Gürol, Ö. (2008). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin duygusal zekâ düzeyleri ile stresle başa çıkma becerileri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • İmamoğlu, A. (2010). Vicdan kavramının psiko-sosyal tahlili. Akademik İncelemeler Dergisi, 5,(1) 131.
  • Karademir, T., Döşyılmaz, E., Çoban, B. ve Kafkas, M. E. (2010). Beden eğitimi ve spor bölümü özel yetenek sınavına katılan öğrencilerde benlik saygısı ve duygusal zekâ. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18 (2), 653-674.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayınları. Ankara, 207.
  • Kasapoğlu, A. (2003). Kur’an’a göre vicdanın kaynağı ve işlevleri. Akademik Araştırma Dergisi, 18, 131-132.
  • Kızıl, Ş. (2014). Öğretmenlerin Duygusal Zekâları ile Örgütsel Adanmışlıkları Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kızıl, Z. (2012). Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Duygusal Zekâlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Koç, Z.H. (2015). Vicdanın ahlâkî ve teolojik temelleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi SBE, Ankara.
  • Mayer, J.D., Caruso, D. ve Salovey, P. (1999). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence, 27, 267-298.
  • Mayor. J.D., Salovey P. ve Caruso D.R. (2004). Emotional intelligence: Theory, findings, implications. Psychological Inquiry, 15(3), 194. Özdemir M. (2015). Eğitim fakültesi öğrencilerinin duygusal zekâları ile yaşam doyumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Roitman, J.D. (1999). Emotional Intelligence: The Heart is Smarter than The Brain. University of Colorado, USA.
  • Saltuklu, Z. (2016). Vicdan, Fenomen Yayınları, 3. Baskı, Kayseri, 10.
  • Sami, Ş. (2004). Kâmûs-i Türkî, Çağrı Yayınları, İstanbul, 1486.
  • Sonmaz, S. (2002). Problem çözme becerisi ile yaratıcılık ve zekâ arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Stein, S. J. ve Book, H. E. (2003). EQ-Duygusal Zekâ ve Başarının Sırrı. Özgür Yayınları, İstanbul.
  • Taşkın, A. K., Taşğın, Ö., Başaran, M. H. ve Taşkın, C. (2010). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinde duygusal zekâ düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 12 (2), 98–103.
  • Tatar, A., Tok, S. ve Saltukoğlu, G. (2011). Gözden geçirilmiş Shutte duygusal zekâ ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni, 21(4), 325-338.
  • Tokmakoğlu, G. (2012). Benlik, Bilinç ve Vicdan, İz Yayıncılık, İstanbul, 77-79.
  • Torkfar, A., Abbariki, Z., Rostami, A. G. and Karamiyan, E. (2011). Reviewing relationship between emotional intelligence and competitive anxiety in athlete students, in individual and group fields. World Applied Sciences Journal, 15 (1), 92-99.
  • Türk Dil Kurumu Güncel Sözlük, www.tdk.gov.tr
  • Yaylamaz, S. (2016). Okuma Zekâsı (RIQ), Hayat Yayınları, 17. Baskı, İstanbul, 19.

An Examination of Conscientious Intelligence Level among The Students of The School of Physical Educatıon and Sports Based on Certain Variables

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 78 - 88, 26.10.2018

Öz

This
study aims to examine conscientious intelligence level among the students of
the School of Physical Education and Sports based on certain variables. Out of
1360 students from the School of Physical Education and Sports in Erciyes
University, randomly selected 803 students voluntarily participated in the
study. As data collection tools, the Conscientious Intelligence Scale developed
by Aktı et al. (2017) and personal information form created by the researcher
were used in the study. In the study, the data was statistically analyzed using
SPSS 20.0 package program. The personal information about and inventory total
scores of the candidates and factor points were presented by finding frequency
(f) and percentage (%) values. Independent Sample T Test was used to compare
the points obtained from the scales based on the participants' gender, physical
exercise level and sports branch while One-way ANOVA test was performed in the
comparison according to department and grade. Consequently, statistically
significant differences are found based on gender, age, department, grade,
sports branch variables in the analysis of conscientious intelligence level
among the students of the School of Physical Education and Sports. Hence, it is
considered that if conscientious intelligence level of the students in the
School of Physical Education and Sports is raised, they can overcome the
problems they encounter in every part of social life justly and with
conscience, in the shortest time and in an effective and efficient way, using
conscientious intelligence approach and problem solving skill.

Kaynakça

  • Adiloğulları, İ. (2011). The teachers level of emotional intelligence some of the demographic variables for investigation. Educational Research and Reviews, 6(13), 786-792.
  • Akgündüz, A. (2001). Dahinin El Kitabı. Genç Beyin Yayınları, İstanbul, 13.
  • Aktı, Ü., Giderler C, Duran C, Behdioğlu S, ve Boz D. (2017). Vicdani zekâ ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. İslam Medeniyeti Araştırmaları Dergisi, 2(3), 329-349.
  • Alper, D. (2007). Psikolojik danışmanlar ve sınıf öğretmenlerinin duygusal zekâ düzeyleri-iletişim ve empati becerilerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Alpullu, A., Uslu, A. ve Demir, G. (2010). Beden eğitimi öğretmenlerinin duygusal zekâ farkındalıklarının incelenmesi. 11th International Sports Sciences Congress, Antalya 10 to 12 October 2010.
  • Ardahan, F. (2012). Doğa yürüyüşü yapanların yaşam doyum düzeyleri ile duygusal zekâ ve yaşam doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mediterranean Journal of Humanities, 2 (1), 11-19.
  • Avunduk. Y. (2016). Duygusal zekânın iş performansı üzerindeki etkisi: tıp doktorları ile toplu ulaşım şoförleri üzerinde karşılaştırmalı alan uygulaması, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi SBE, İstanbul.
  • Baltaş, A. (1999). Duygusal zekâ yeterlilikleri. Erişim tarihi: 12.08.2018, http://duygusalzekâ.com/.
  • Benazus, H. (2012). En Güçlü Tanık Vicdan, Bizim Kitaplar, İstanbul, 24-26.
  • Bilgiz M (2007): Kur’an Açısından Vicdan ve Değeri, Beyan Yayınları, İstanbul, 14.
  • Börekçi, A. G. (2002). Çalışma ortamlarında duygusal zekâ uygulamadan bir örnek. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (7.Baskı), Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, 40.
  • Chan, D.W. (2003). Dimentions of emotional intelligence and their relationships with social coping among gifted adolescents in Hong Kong. Journal of Youth And Adolescence, 32(6), 409-418.
  • Çoban, B., Karademir, T., Açak, M. ve Devecioğlu, S. (2010). The emotional intelligence of students who are sitting a special-ability examination. Social Behavior and Personality, 38(8), 1123-1134.
  • Deniz, M. E. ve Yılmaz, E. (2004). Üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ yetenekleri ve yaşam doyumları arasındaki ilişki. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Ergin, B., Kaynak, K.B., Pınarcık, Ö. ve Arslan, E. (2013). Okul öncesi öğretmen adaylarının duygusal zekâları ve yaşam doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 75-83.
  • Ergin, F. E. (2000). Üniversite öğrencilerinin sahip oldukları duygusal zekâ düzeyi ile 16 kişilik özelliği arasında ilişki üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Gardner, H. (2010). Zihin Çerçeveleri-Çoklu Zekâ Kuramı, (çev. Ebru Kılıç), Alfa Yayınları, İstanbul. 103.
  • Goleman, D. (2000). İş Başında Duygusal Zekâ. 2. Basım. Varlık Yayınları, İstanbul.
  • Gottfredson, L.S. (1994). Mainstream Science on Intelligence: An Editorial with 52 Signatories, History, and Bibliography. Wall Street Journal, December 13.
  • Gujjar, A.A., Naoreen B, Aslam S. ve Khattak Z.I (2010). Comparison of the emotional intelligence of the university students of the punjab province. Procedia Soc. Behav. Sci., 2, 847–853.
  • Gürol, Ö. (2008). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin duygusal zekâ düzeyleri ile stresle başa çıkma becerileri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • İmamoğlu, A. (2010). Vicdan kavramının psiko-sosyal tahlili. Akademik İncelemeler Dergisi, 5,(1) 131.
  • Karademir, T., Döşyılmaz, E., Çoban, B. ve Kafkas, M. E. (2010). Beden eğitimi ve spor bölümü özel yetenek sınavına katılan öğrencilerde benlik saygısı ve duygusal zekâ. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18 (2), 653-674.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayınları. Ankara, 207.
  • Kasapoğlu, A. (2003). Kur’an’a göre vicdanın kaynağı ve işlevleri. Akademik Araştırma Dergisi, 18, 131-132.
  • Kızıl, Ş. (2014). Öğretmenlerin Duygusal Zekâları ile Örgütsel Adanmışlıkları Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kızıl, Z. (2012). Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Duygusal Zekâlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Koç, Z.H. (2015). Vicdanın ahlâkî ve teolojik temelleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi SBE, Ankara.
  • Mayer, J.D., Caruso, D. ve Salovey, P. (1999). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence, 27, 267-298.
  • Mayor. J.D., Salovey P. ve Caruso D.R. (2004). Emotional intelligence: Theory, findings, implications. Psychological Inquiry, 15(3), 194. Özdemir M. (2015). Eğitim fakültesi öğrencilerinin duygusal zekâları ile yaşam doyumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Roitman, J.D. (1999). Emotional Intelligence: The Heart is Smarter than The Brain. University of Colorado, USA.
  • Saltuklu, Z. (2016). Vicdan, Fenomen Yayınları, 3. Baskı, Kayseri, 10.
  • Sami, Ş. (2004). Kâmûs-i Türkî, Çağrı Yayınları, İstanbul, 1486.
  • Sonmaz, S. (2002). Problem çözme becerisi ile yaratıcılık ve zekâ arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Stein, S. J. ve Book, H. E. (2003). EQ-Duygusal Zekâ ve Başarının Sırrı. Özgür Yayınları, İstanbul.
  • Taşkın, A. K., Taşğın, Ö., Başaran, M. H. ve Taşkın, C. (2010). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinde duygusal zekâ düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 12 (2), 98–103.
  • Tatar, A., Tok, S. ve Saltukoğlu, G. (2011). Gözden geçirilmiş Shutte duygusal zekâ ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni, 21(4), 325-338.
  • Tokmakoğlu, G. (2012). Benlik, Bilinç ve Vicdan, İz Yayıncılık, İstanbul, 77-79.
  • Torkfar, A., Abbariki, Z., Rostami, A. G. and Karamiyan, E. (2011). Reviewing relationship between emotional intelligence and competitive anxiety in athlete students, in individual and group fields. World Applied Sciences Journal, 15 (1), 92-99.
  • Türk Dil Kurumu Güncel Sözlük, www.tdk.gov.tr
  • Yaylamaz, S. (2016). Okuma Zekâsı (RIQ), Hayat Yayınları, 17. Baskı, İstanbul, 19.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Behzat Turan

Yayımlanma Tarihi 26 Ekim 2018
Kabul Tarihi 24 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Turan, M. B. (2018). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Vicdani Zeka Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 78-88.

TÜBİTAK-ULAKBİM DERGİPARK AKADEMİK bünyesinde kurulan Türk Spor Bilimleri Dergisi Doçentlik başvurusu Ulusal Makale b maddesi kapsamındadır.