Bu çalışmanın amacı; öğretmen adaylarının
kariyer stres düzeyleri ve mesleki geleceklerine dair sahip oldukları
düşünceleri tespit etmektir. Araştırma karma araştırma yaklaşımı ile
tasarlanmıştır. Araştırmanın nicel bölümünde betimsel araştırma kullanılırken,
nitel bölümünde durum çalışması deseninden faydalanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu 2017-2018 Eğitim-Öğretim yılında Kırıkkale Üniversitesinin
farklı öğretmenlik programlarında ve sınıf seviyelerinde öğrenim gören 146’si
kadın, 93’ü erkek toplam 239 öğretmen adayı oluşturmuştur. Verilerin
toplanmasında; araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu”, Özden
ve Sertel-Berk (2017) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Kariyer Stresi Ölçeği” ve
“Açık Uçlu Soru Formu” kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde betimsel
istatistik (ortalama, standart sapma),
Bağımsız Gruplar t-testi, One-Way ANOVA, Pearson Korelasyon Analizi
kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde içerik analizi tekniğinden
yararlanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; öğretmen adaylarının iş bulma
baskısı boyutunda kadınların daha fazla kaygı yaşadıkları, yaş ve sınıf
seviyesi arttıkça yaşadıkları kariyer belirsizliği ve kariyer stresi düzeyinde
azalma meydana geldiği tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlik alanlarına göre
okulöncesi ve PDR öğrencilerinin yaşadıkları kariyer stresinin beden eğitimi
öğretmen adaylarından daha yüksek olduğu saptanmıştır. Araştırmanın nitel
bölümünde ise kaygı nedenlerinin çeşitlilik gösterdiği; ilk sırayı mesleğe
atanamama kaygısının aldığı saptanmıştır.
Kariyer stresi Öğretmenlik mesleği Gelecek kaygısı karma yaklaşım
The
aim of this study is to determine the pre-service teachers' thoughts about
career stress levels and their professional future. The research was designed
with a mixed research approach. The study group consisted of 239 (146 female
and 93 male) teacher candidates studying in different teaching programs and
class levels at Kırıkkale University in the 2017-2018 Academic years. While
descriptive research was used in the quantitative part of the study, the case
study pattern was used in the qualitative section. In the collection of data
were used ”Personal Information Form”, “Career Stress Scale’ adapted to Turkish
by Özden and Sertel-Berk (2017) and Open-Ended Questionnaire form’. In the
analysis of quantitative data were used descriptive statistics (mean, standard
deviation), Independent Groups T-test, One-Way ANOVA, Pearson Correlation
Analysis. Content analysis technique was used in the analysis of qualitative
data. According to the findings; it was found that the pre-service teachers
experienced more anxiety in the pressure of finding a job. As the age and class
level increased, there was a decrease in career uncertainty and career stress
level. In addition, it was found that the career stress of preschool and
guidance and psychological counseling students was higher than physical education
teacher candidates. In the qualitative part of the study, it was determined
that the causes of anxiety varied. In the first place, it was found that there
was concern about not being assigned to profession.
Career stress teaching profession future anxiety mixed method
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 28 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1 |
TÜBİTAK-ULAKBİM DERGİPARK AKADEMİK bünyesinde kurulan Türk Spor Bilimleri Dergisi Doçentlik başvurusu Ulusal Makale b maddesi kapsamındadır.