In this research, it was aimed to examine the communication skill levels of students studying at higher education institutions providing sports education according to different demographic characteristics. The relational screening model was taken as the basis of the research method. The students of Karamanoğlu Mehmetbey University Faculty of Sports Sciences constitute the universe of the research. The sample consists of 358 (192 girls and 166 boys) students studying at the Faculty of Sports Sciences. The students participating in the research were selected by easy sampling method. The data of the study were collected online using the Personal Information Form and Korkut Owen and Bugay (2014)’s Communication Skills Scale. In the analysis of the data obtained with the data collection tools in the research, t-Test and One-Way Analysis of Variance (ANOVA) were used through the SPSS 22 package program. It was observed that there was a significant difference between the mean scores of the Faculty of Sport Sciences students according to the gender variable, and the communication skill levels of female students were higher than male students. No significant difference was found between the levels of communication skills according to the status of doing sports, the department they studied and the grade level. The research findings reveal the necessity of increasing the practices aimed at improving the communication skills of students of the Faculty of Sports Sciences of Karamanoglu Mehmetbey University.
Communication, communication skills, students of faculty of sport sciences
Bu araştırmada spor eğitimi veren yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin iletişim beceri düzeylerinin farklı demografik özelliklere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma yöntemi olarak ilişkisel tarama modeli esas alınmıştır. Araştırmanın evrenini Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem ise Spor Bilimleri Fakültesinde okuyan 358 (192 kız ve 166 erkek) öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmaya katılan öğrenciler kolayda örnekleme yöntemi yoluyla seçilmiştir. Çalışmanın verileri Kişisel Bilgi Formu ve Korkut Owen ve Bugay (2014)’ın İletişim Becerileri Ölçeği kullanılarak çevrimiçi ortamda toplanmıştır. Araştırmada veri toplama araçları ile elde edilen verilerin analizinde SPSS 22 paket programı aracılığıyla t Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin cinsiyet değişkenine göre iletişim becerileri ölçeğinden almış oldukları puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark olduğu ve kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre iletişim beceri düzeylerinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Spor yapma durumu, öğrenim gördükleri bölüm ve sınıf düzeylerine göre ise iletişim becerileri düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Araştırma bulguları Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin iletişim becerilerinin geliştirilmesine yönelik uygulamaların artırılması gerekliliğini ortaya koymaktadır.
İletişim, iletişim becerileri, spor bilimleri fakültesi öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar |
|
Erken Görünüm Tarihi | 28 Mart 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mart 2023 |
Kabul Tarihi | 19 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 1 |
TÜBİTAK-ULAKBİM DERGİPARK AKADEMİK bünyesinde kurulan Türk Spor Bilimleri Dergisi Doçentlik başvurusu Ulusal Makale b maddesi kapsamındadır.